Magdeburgin yliopiston musiikkitieteen professori Tomi Mäkelä on tehnyt eräänlaisen kansalaisvelvollisuutensa ja laatinut laajan, hyvin mielenkiintoisen saksankielisen Sibelius-monografian.
Saksa on se tärkeä musiikkimaa, jossa on kaikesta päättäen vallalla edelleen kummallisia, takapajuisia Sibelius-käsityksiä. Niistä saadaan kiittää erityisesti vaikutusvaltaista kulttuurifilosofia ja -sosiologia Theodor Adornoa, joka haukkui jo Sibeliuksen elinaikana hänet primitiiviseksi, kyvyttömäksi metsien mieheksi.
”Poesie in der Luft -kirjassa Mäkelä löytää hämmästyttävän määrän Sibeliuksen yhteyksiä aikansa erilaisiin taidevirtauksiin. Erityisen tärkeää on, että Mäkelä painottaa Sibeliuksen läheistä suhdetta 1800-luvun lopun ja 1900-luvun alun modernismiin”, kirjoittaa teoksen Helsingin Sanomissa arvioinut Hannu-Ilari Lampila.