Kymmenisen vuotta sitten Wienissä ollessaan pianisti Kiril Kozlovsky lähti kävelyretkelle suureen metsään. Oli harmaata, sataa tihutti, askel alkoi painaa, eikä karttakaan enää kertonut missä oltiin…
Kun jalat 35 kilometrin jälkeen eivät enää tahtoneet totella, pianisti tiesi miltä Winterreisen päähenkilöstä mahtoi tuntua:
– Ulkopuoliselta, vieraantuneelta, eksyneeltä.
Schubertin laulusarja Die Winterreise, Talvinen matka, on liediin erikoistuneelle Kozlovskylle läheinen teos. Oli selvää, että kun baritoni Arttu Kataja pyysi häntä Winterreise-partnerikseen Sellosalin Schubert-tapahtumaan, Kozlovsky suostui enemmän kuin mielellään. Yhteinen iso projekti oli sitäkin tervetulleempi, kun Kozlovsky ja Kataja eivät tähän asti ole paljonkaan esiintyneet yhdessä, vaikka tuntevat jo pitkältä ajalta ja opiskelivat Sibelius-Akatemiassakin samalla vuosikurssilla.
31.1. on Franz Schubertin 215-syntympäivä. Siksi kuun viimeisenä viikonloppuna Sellosalissa juhlitaan Schubertin musiikkia.
– Se ei niinkään ole juhlavuositapahtuma, vaan tarkoituksena on juhlistaa säveltäjän synttäreitä hyvällä porukalla, Kozlovsky luonnehtii.
Ohjelmassa on liediä ja kamarimusiikkia, ja painopiste on laajoissa teoksissa. Winterreisen lisäksi kuullaan muun muassa Schwanengesang-laulusarja, Der Hirt auf dem Felsen sopraanolle, klarinetille ja pianolle sekä Forelli-kvintetto. Marita Viitasalon johtaman tapahtuman esittäjistö on erittäin korkeatasoista.
Pienoisfestivaali päättyy Arttu Katajan ja Kozlovskyn Winterreise-konserttiin sunnuntai-iltana.
– Meillä molemmilla on aika jännä Winterreise-tausta siinä mielessä että minä olen viime aikoina esittänyt sitä Jorma Hynnisen, Arttu Ralf Gothónin kanssa, Kozlovsky kertoo.
Opiskeluaikoinaan Kozlovsky ja Kataja olivat hartaasti kuunnelleet juuri näiden herrojen Winterreise-levytystä. – Voisi sanoa että tässä on nyt kyse suomalaisen liedtradition jatkumosta sukupolvelta toiselle.
Harjoituksissa tämä näkyi yhteisenä sanattomana ihanteena: asioista ei puhuttu ääneen, mutta ne tehtiin samalla tavalla.
Miten Kozlovsky sitten kokee Winterreisen hahmon, tuon eksyneen harhailijan?
– Winterreise on tietysti äärimmäisen traaginen, mutta näen, että päähenkilö on silti vahva hahmo, koko ajan kiinni todellisuudessa. Hän ei ole menneisyytensä vanki.
Kozlovskyn mukaan nykyajalla on taipumusta pitää Schubertia jonkinlaisena dekadenttina olentona, sairaalloisena ”kirottuna runoilijana.” Toisessa ääripäässä hänen tyylinsä taas nähdään kepeänä biedermeyer-salonki-pikkusievistelynä. Kiril Kozlovsky ei halua viedä tulkintaa kumpaankaan ääripäähän, vaan etsiä sitä mitä pitää Schubertin musiikissa olennaisimpana: elämänvoimaa.
– Schubertin maailma ei ole lapsellinen eikä tuhoava, vaan voimakkaasti elävää ja täynnä viisautta.
28.–29.1. SCHUBERTIN SYNTYMÄPÄIVÄFESTIVAALI Sellosalissa
La 28.1. klo 16.00
KAIPAUSTA – UNELMIA
Soile Isokoski, sopraano
Marita Viitasalo, piano
Riitta Pesola, sello
Schubertin lauluja.
La 28.1. klo 18.00
JOUTSENLAULU
Tommi Hakala, baritoni
Kristian Attila, piano
Trio Finlandia
Schubert:
Trio no1 B-duuri op.99 D 898
Schwanengesang D 957
Su 29.1. klo 16.00
PAIMEN JA FORELLI
Marjukka Tepponen, sopraano
Anna-Maija Korsimaa, klarinetti
Marita Viitasalo, piano
Eeva Koskinen, viulu
Tommi Aalto, alttoviulu
Riitta Pesola, sello
Panu Pärssinen, basso
Marita Viitasalo, piano
Schubert:
Der Hirt auf dem Felsen
Forellikvintetto pianolle ja jousille A-duuri
Su 29.1. klo 18.00
SCHUBERT-FESTIVAALI:
TALVINEN MATKA
Arttu Kataja, baritoni
Kiril Kozlovsky, piano
Schubert: Die Winterreise op. 89 D 911