Radion sinfoniaorkesteri esittää itsenäisyyspäivän juhlakonsertissa 6.12.2020 todellisen teosharvinaisuuden, Helvi Leiviskän (1902-1982) v. 1935 kantaesitetyn pianokonserton d-molli op. 7. Kantaesityksessä solisti Ernst Linko poisti useita kohtia omasta osuudestaan vastoin säveltäjän tahtoa, ja nämä kohdat on nyt RSO:n esitystä varten palautettu. Lingon kerrotaan sittemmin sanoneen, että Leiviskän konsertto oli ainoa teos, jonka soittamista hän oli elämässään pelännyt. Ansiokkaan editointityön on tehnyt Savon soitannollinen seura ja solistina esiintyy Mirka Viitala.
Konsertin johtava ylikapellimestari Hannu Lintu on tyytyväinen, että pitkään suunniteltu Leiviskän teoksen esitys vihdoin toteutuu. ”Konsertto on muotorakenteeltaan persoonallinen ja suurieleinen. Toivon, että joulukuun esitys auttaa luomaan kokonaiskuvaa Helvi Leiviskästä säveltäjänä ja tarkentamaan hänen paikkaansa 1900-luvun jälkipuoliskon suomalaisessa musiikkikentässä.” Etenkin sinfonikkona tunnettu Leiviskä suoritti musiikkiopintonsa mm. Erkki Melartinin johdolla Helsingin Musiikkiopistossa ja myöhemmin myös Wienissä Arthur Willnerin opissa. Kolmen sinfonian ja pianokonserton lisäksi Leiviskä sävelsi mm. kolme orkesterisarjaa, yksinlauluja ja Juha-elokuvan musiikin.
Aloite pianokonserton esittämiseen tuli Savon soitannolliselta seuralta, joka tutkii ja valmistelee esityskuntoon unohdettujen säveltäjien suurempia teoksia, kuten sinfonioita ja konserttoja. Leiviskän konsertto tuli vastaan yhdistyksen projektissa, jossa he kartoittavat pohjoismaisten naissäveltäjien tuotantoa. Editointityön suurin haaste oli materiaalin puutteellisuus, sillä jäljellä ovat vain pianopartituuri sekä orkesteristemmat. ”Lisähaasteena ovat olleet kantaesityksen solisti Ernst Lingon tekemät runsaat lisämerkinnät”, kertoo yhdistyksen puheenjohtaja Petteri Nieminen.
Kantaesityksensä jälkeen Leiviskän pianokonserttoa ei ole toistamiseen esitetty. RSO:n konsertin solisti Mirka Viitala pitää pianokonserton paluuta ohjelmistoon kulttuuritekona, mutta myöntää solistiosuuden olevan hyvin vaativa. ”Tässä teoksessa ei pianistia säästellä, sen verran virtuoottista soolotekstuuri on. Konsertto on sekä mittasuhteiltaan että ilmaisultaan niin eeppinen teos, että ihmettelen, miksei sitä ole esitetty sitten kantaesityksen.” Petteri Nieminen uskoo, että pianokonserton unohtuminen jäi vaivaamaan Leiviskää. ”Konserton motiiveista yksi löytyy muokattuna ensimmäisestä sinfoniasta ja pääteema ilmestyy kolmannessa sinfoniassa. Leiviskän tuotannon ymmärtämisessä pianokonsertto on keskiössä.”
Konsertin suora lähetys nähdään Yle Teemalla ja Yle Areenassa 6.12.2020 klo 15.
Lue Amfionista lisää Leiviskästä, mm. https://www.amfion.fi/kirja-arvio-sinfonikko-sovinismin-katveessa/