Mukavuusalueen ulkopuolella toimii taatusti myös sveitsiläistynyt viulisti Patricia Kopatchinskaja (s. 1977), joka huomattavan soolouransa lisäksi soittaa ahkerasti kamarimusiikkia muun muassa pianisti Henri Sigfridssonin kanssa. Die Welt -lehden artikkelissa Moldovasta Wieniin emigroitunut viulisti kertoo olevansa yhtä mieltä Nikolaus Harnoncourtin kanssa siitä, että turha puhtoisuus tekee musisoinnista harmaata; soittajan on turha yrittää peitellä epätasaisuuksia, rahinoita ja kolahduksia, jotka joka tapauksessa ovat äänen komponentteina läsnä.
Ensi kaudella Schönbergin konserton RSO:n solistina esittävä viulisti vierastaa stailattuja viulukaunottaria, esiintyy avojaloin, soittaa konserttojakin usein nuoteista ja antaa hartsin pöllytä ja otelaudan napsua. Tällainen tyyli jakaa tietysti mielipiteitä: maistiaisen Kopatchinskajan otteista saa hänen kotisivultaan. Puristit voivat järkyttyä RSO:n kanssa nauhoitetusta Sibeliuksen Serenadin tulkinnasta.