Vuonna 1943 perustettu New York City Opera sai yhdeltä perustajajäseneltään, Pormestari Fiorello H. La Guardialta nimityksen ”kansanooppera”, erotuksena suuren ja rikkaan Metropolitan-oopperan supertähdillä höystetystä spektaakkeleista. City Opera onkin tarjonnut syvempiä kansanjoukkoja saavuttavia, halvempia ja kekseliäitä produktioita, uusia teoksia, sekä nuorille laulajille tilaisuuden päästä esiin.
Tällä hetkellä New York City Opera on kuitenkin kriisissä: kansainvälisen talouden taantuma iski huonolla hetkellä, kun koko näytäntökausi 08-09 on jo peruutettu päänäyttämön, David H. Koch -teatterin remontin vuoksi. Aiemmilta vuosilta periytyvän 15 miljoonan dollarin velan lisäksi kasautuvat myös peruutetun kauden palkkakulut ison päätoimisen orkesterin ja kuoron osalta. Taantuman vuoksi ooppera joutui pienentämään ensi kaudeksi varatun budjettinsa minimiin, minkä vuoksi jo kertaalleen nimitetty uusi pääjohtaja Gerard Mortier perui marraskuussa tulonsa City Operan peräsimeen – vain joitakin kuukausia ennen pestinsä alkua.
Maailmankuulun, kehutun ja kohutun belgialaisen oopperajohtajan myötä City Opera menetti myös Mortierin kunnianhimoiset ohjelmistosuunnitelmat. Kun oopperamaailman nousevilla tähdillä alkaa kalenterit olla täynnä jopa vuosiksi eteenpäin, City Operalla ei ole nyt ohjelmistoa eikä laulajia remontoidussa salissaan ensi syksynä alkavalle uudelle kaudelle.
New York Timesin musiikkitoimittaja Anthony Tommasini patistaa City Operaa nyt virtaviivaistamaan toimintaansa. Hän toteaa, että uuden pääjohtajan löytäminen on vaikeaa: sellainen pitäisi löytää hyvin pian, mutta kokeneet johtajat tuskin hyppäävät kovin heppoisin perustein aiemmista sitoumuksistaan keskelle välitöntä hallinnollista kriisiä.
Hallituksen puheenjohtajan, Susan L. Bakerin mukaan toiminta tulee uudelleenarvioida kauttaaltaan. Varsinkin suuren oopperatalon jättimäiset kiinteät kulut, päällimäisenä oma orkesteri ja kuoro, joutuvat tarkastelun alle.
New Yorkin kansanoopperan tulevaisuus onkin tulevina kuukausina yksi seuratuimpia aiheita newyorkilaisyleisön keskuudessa. Myös oopperan rakastajat ympäri maailmaa seuraavat tarkasti jokaista tiedotetta ja huhua siitä, mitä perinteikkään taideinstituution kulisseissa ja toimistoissa, sekä etenkin johtoportaassa tapahtuu.
Lue alkuperäinen uutinen (Anthony Tommasini – New York Times)
(Suomentanut referoiden Ville Komppa)