Marraskuun alku on tuonut Yhdysvaltoihin paitsi historiallisen presidentinvaalituloksen, myös huonoja uutisia kulttuuririntamalta. Rahoituskriisi on laskenut osakesalkkujen arvoja ja niinpä yksityiset lahjoitukset – jotka kattavat helposti yli puolet taidelaitosten budjeteista – ovat dramaattisesti laskeneet.
Pääsalin remontin ja taloudellisten vaikeuksien vuoksi suurimman osan kauttaan peruuttanut New York City Opera menetti tulevan pääjohtajansa, kun belgialainen Gérard Montier ilmoitti irtisanovansa sopimuksensa tuskastuneena liian pieneen toimintabudjettiin [lue lisää artikkelista ”Gérard Mortier ei suostukaan New York City Operan pääjohtajaksi”]. Vielä huonommin on käynyt Kalifornian Orange Countyn ainoalle oopperatalolle, Opera Pacificille, joka ilmoitti viime tiistaina lopettavansa toimintansa kokonaan rahoitusvaikeuksien vuoksi.
”Oopperaa täällä tukeneiden henkilöiden toiminta on ollut aivan erityislaatuista,” Opera Pacificin toimitusjohtaja Bob Jones sanoi hiljattain OCRegisterin haastattelussa. ”Heitä ei vain ole tarpeeksi. Eikä kourallisen ihmisiä voi olettaa rahoittavan kaikkien pääsylippuja. Koska 60 prosenttia todellisista kustannuksista katetaan lahjoitusvaroin, tarvitaan enemmän lahjoittajia. … Kun näitä ihmisiä ei ole tarpeeksi, ja hekin vähät ovat kokeneet talouden alamäen niinkin voimakkaasti kuin ovat, kaltaisemme heiveröiset organisaatiot nääntyvät; me emme jää ainoiksi.”
Hätähuutoja kuuluu myös orkesterien puolelta. Cincinnati Symphony Orchestra on joutunut vähentämään henkilökuntaansa. Myös Pasadenan orkesterit (Orchestras of Pasadena; Pasadena Symphony ja Pasadena Pops) ovat muun muassa joutuneet erottamaan kaksi johtohenkilöään ja peruuttamaan useita konsertteja, mutta aikovat taistella.
”Olemme haavoittuneita, mutta aiomme taistella loppuun asti”, Jean Horton, johtokunnan jäsen ja väliaikainen hallintojohtaja sanoi Los Angeles Timesin haastattelussa. ”Jokainen johtokuntamme jäsen tarttuu puhelimeen [ja ryhtyy varainhankintaan]. Meillä on nyt iso vaihde päällä.” Pasadenan orkesterit pyrkivätkin Hortonin mukaan vetoamaan yhteisönsä hyväntahtoisuuteen. ”Olemme olleet olemassa 81 vuotta ja olemme elimellinen osa yhteisöämme. Olemme yksi tärkeimmistä toimijoista koulujen musiikinopetuksessa, ja tarvitsemme apua tuon kaiken ylläpitämiseen.”
Vaikeat ajat kysyvätkin rohkeutta. Los Angelesin Timesin musiikkikriitikko Mark Swed peräänkuuluttaa luovuutta taidelaitosten johtamiseen:
”Pasadenan orkesterit ovat intohimoisesti mukana musiikkikasvatuksessa. Mutta organisaatio kaipaisi karismaattista johtajuutta, nyt orkesterit toimivat sen periaatteen varassa, että niillä ei ole muuta vaihtoehtoa kuin kääntää kaikki huomionsa sijoitussalkkuihinsa. Se tie vie kohti tuhoa.
Taiteilijat ovat johtajiamme. Organisaatiot ovat olemassa heitä palvellakseen. Viisaimmat virkamiehet oppivat heiltä. Jos haluamme astua uuteen toivon aikakauteen, meidän täytyy pitää nämä asiat tärkeysjärjestyksessä.”
Lue alkuperäiset uutiset:
”It’s time for the arts to get creative — about money” (Mark Swed/Los Angeles Times)
”Why did Opera Pacific fail?” (Timothy Mangan/OCRegister)
”Pavillion helps CSO’s bottom line” (Janelle Gelfand/Cincinnati.com)
”Orchestras of Pasadena send out an SOS” (Mike Boehm/Los Angeles Times)
Amfionin uutinen ”Gérard Mortier ei suostukaan New York City Operan pääjohtajaksi”