Tammikuun lopussa Suomalaisen barokkiorkesterin keskiössä ovat poikkeusvirittäminen ja italialainen elämänilo
Kaikkien aikojen legendaarisimmaksi viulistiksi sanottu Niccolò Paganini oli myös kunnianhimoinen säveltäjä, joka halusi kehittää viulun soinnillisia mahdollisuuksia. Ensimmäisessä viulukonsertossa käytetty scordatura-tekniikka eli viulun poikkeusvirittäminen, tässä tapauksessa puoli sävelaskelta normaalia korkeammalle, oli yksi keino siihen. Aikalaiset eivät ideasta innostuneet, joten alunperin Es-duuriin sävelletystä konsertosta tehtiin pian D-duurisovitus, jossa sooloviulu soi normaalissa virityksessä. Konserttoa on esitetty lähes yksinomaan D-duurisovituksena, mutta tässä konsertissa teos kuullaan alkuperäisessä muodossaan.
Felix Mendelssohnin parikymppisenä tekemän laajan Euroopan-matkan aikana sävelletyt teokset muodostavat eräänlaisen matkakuvien albumin. Kiertomatkan tärkeimmästä kohteesta Italiasta saadut kokemukset jalostuivat 1830-luvun alussa neljänneksi sinfoniaksi, joka kantaa luonnollisesti nimeä Italialainen. Sävellys tulvii italialaista elämäniloa ja välimerellistä valoa.
Su 31.1.2016 klo 19 Musiikkitalo, Helsinki
Meta4, liidaus
Ilya Gringolts, viulu
Suomalainen barokkiorkesteri
Sama konsertti kuullaan myös Porvoon Taidetehtaalla lauantaina 30.1. klo 19.
Kevään Ritarihuoneen residenssisarjan alku lähestyy! Sarja sisältää kolme konserttia: 14. helmikuuta Ystävänpäivän barokki-ilottelu, 6. maaliskuutaMajesteettisia motetteja Aurinkokuninkaan kappelista ja 15. toukokuuta Purcell ja Saariaho Myrskyn vietävinä.