Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
PubiruusuJäsen
Haloo Koistinen, mistä moinen älähdys?! Onko palautteen antaminen tai jonkun asian huomioiminen täällä kielletty? Onko sulla joku oma lehmä ojassa kun noin vedät herneen nenään?
PubiruusuJäsen”Kannustan jokaista perustamaan oman musiikkisivuston, jos sille on kysyntää ja Amfion ei miellytä. Ihmettelen, että sitä ei ole jo tehty. Sen verran näyttää närkästystä kuitenkin olevan.”
Hei, ei tässä ollut mitään närkästystä! Kiitos hyvästä duunista, ymmärrän että Amfion tekee sen minkä pystyy.
PubiruusuJäsenNiin mutta voihan sitä kirjoittaa muutakin kuin perinteisen arvostelun. Vaikka haastattelun. Tai jotain, joka valaisee vähän taustaa. Mielipiteet sinänsä ei ole niin tärkeitä, vaikka ne olisi vahvojakin. Eikös se Zappakin sanonut, että mielipiteet ovat kuin p*rsereikä, jokaisella on omansa… Jos miettii vaikka Hesarin arvosteluja niin en tiedä onko niistä niin hirveesti hyötyä kellekään (muutama virke ja sekin yleensä jotenkin hapan, kato ku kaikki on jo nähty ja kuultu…).
PubiruusuJäsenPäätoimittaja: en edelleenkään löydä noita listattuja juttuja (vaikka jotenki tutuilta ne näyttää), Arviot-listassa niitä ei tule vastaan. ???
Hartsi: harvemmin pääsee paikalle Klang-konserttiin (ei ole ihan naapurissa), vielä harvemmin Urkkiin…
PubiruusuJäsenOikea linkki on tässä: http://library.thinkquest.org/22673/schubert.html
PubiruusuJäsenSchubertin kuppatartunnasta on ainaki tässä: http://library.thinkquest.org/22673/schubert.html, ja Wikipedia laskee sen mahdolliseksi kuolinsyyksi lavantaudin ohessa. Ehkä voisi penkoa Grovesista kun seuraavan kerran käy kirjastossa. Bachin sukupuolitaudeista en tiedä, joten en kommentoi.
Alkanin kuolemasta on ainakin tässä: http://www.jackgibbons.com/alkanmyths.htm
PubiruusuJäsenEi kai kukaan ole väittänytkään että Bach oisi kuollu kuppaan? Se oli Schubert.
Tarina Alkanista ja kirjahyllystä on osoitettu hölynpölyksi.
Chausson kuoli muistaakseni fillarionnettomuudessa.
29.12.2011, 18:46 vastauksena käyttäjälle: Tarasti: ”Ehdotus esittävien taiteiden teoriaksi ” #19070PubiruusuJäsen”Semiotiikkahan ei ole tiedettä.”
Onpa erikoinen väite. Tuosta Wikipedian luonnehdinnasta http://en.wikipedia.org/wiki/Semiotics voisi päätellä, että semiotiikkaa harjoitetaan ihan kuin mitä tahansa tulkitsevaa tiedettä – tuossahan verrataan esim. lingvistiikkaan. En ole itse semiotiikkaa lukenut joten en varsinaisesti tunne aluetta, mutta olen aina ollut siinä (harha-)kuvitelmassa että semiootikot ovat tosissaan asiansa kanssa.
27.12.2011, 22:59 vastauksena käyttäjälle: Tarasti: ”Ehdotus esittävien taiteiden teoriaksi ” #19068PubiruusuJäsen”Poimin vielä piruuttani yhden kohdan Tarasti tekstistä:
”2.Teoria
Onko olemassa jotain metodia tai teoriaa, jota opiskelemalla tullaan suureksi taiteilijaksi? …””En ole lukenut Tarastin tekstiä, eli pitää kysyä, miksi poimit tuon kohdan? Mikä siis on/oli hänen vastauksensa?vai onko jokin muu piilomerkityksellinen vastaus johon viittaat?
PubiruusuJäsenElvi hyvä, ota lääkkeesi ja harkitse vielä hetki.
PubiruusuJäsenSamaa niukkaa ”zhurnalismia” ihmettelin minäkin (en tosin päässyt konserttiin vaan odotan radiointia). HS on viime aikoina päättänyt sysätä klassisen lopullisesti (?) marginaaliin ja siinä rytinässä nykkäri ei paina grammaakaan.
Jos linkki ei aukea tästä kokonaan, kopioi se selaimen osoitekenttään. http://www.hs.fi/kulttuuri/konsertti/artikkeli/Sävellyskatsaus+ei+koukuttanut/HS20111207SI1KU02zvr
PubiruusuJäsenVarmaan Jaani Länsiö kärjisti, mutta herne nenässäsi näyttää suhteettoman suurelta.
Länsimainen taidemusiikki hyötyy varmasti siitä että sitä nostetaan esiin enemmän nyt kun esim. Suomen valtamediat ovat sen sivuuttaneet. AC/DC:n ja Mozartin vertailu on oikeutettua monella tasolla, vaikka ne edustavatkin eri musiikinlajeja. Edellinen on yksinkertaisempaa ja meluisampaa, jälkimmäinen monikerroksisempaa ja rakenteellisesti kunnianhimoisempaa. Sillä ei ole mulle merkitystä, kummasta joku sattuu enemmän pitämään, riippuu käyttötarkoituksesta. Metsäsienisalaattia ja suklaakakkua voi myös vertailla samalla tavalla: niille on omat käyttötilanteensa. Länsiö kai kritisoi sitä että nyt syötetään vain yhtä ruokalajia – tässä tapauksessa hampurilaisia, ranskiksia ja kokista – joka musatunnilla. Se ei kauheasti innosta niitä, jotka on enempikin kiinnostuneita gastronomiasta.
Ja sitten vielä tuo rytmimusiikin käsite! Rockmusiikki ei ainakaan ole sitä rytmimusiikkia jos sitä verrataan klassiseen musaan, jossa nimen omaan rytmin käsittelyllä elävöitetään ilmaisua. Rockissa ja popissa se tehtävä on varattu ihan muille ominaisuuksille.
Päätoimittaja käyttää sitä kanavaa joka hänellä on, eli omaa julkaisuaan. Siksi oli luontevaa että Länsiö avautuu probleemasta ensimmäiseksi juuri Amfionissa. Aiemmin jo toivoinkin, että keskustelu leviäisi myös laajemmalle.
PubiruusuJäsenMutta eikö olennaista ole miltä se kuulostaa? Miksi lukea sävelläjän kommentteja kuin piru raamattua? Minusta Saariahon klarinettikonsertossa on useita liian verkkaan eteneviä hetkiä mutta kokonaisvaikutus on että kappale kuulostaa hyvältä. Mitä se ketään haittaa jos Saariaho on saanut inspiksen jostain kuvakudoksesta.
Mahtaako lgron tykätä oikeesti mistään musiikista jota muut peukuttavat? Onko lgohnin ainoa motivaatio tänne kirjotteluun kertoa että Saariaho (tai Lindberg) eivät ole hyviä säveltäjiä siksi että hän sanoo niin? Ärsyttää tuollainen puolivälin analyyttisyys, että uskotellaan omien arvioiden perustuvan johonki objektiviseen mutta sitten kuitenki argumentaation taso on sitä että ”olen kyllästynyt”.
PubiruusuJäsenRohkenen epäillä että lehmän p****reiästä lähteviä ääniä ei voi kontrolloida samalla tapaa ku megafonin ääntä. Klang-konsertin radiointi näkyy olevan 12. lokakuuta.
PubiruusuJäsenOlipa onnistunut Klang-konsertti tuo Uusinnan Kohu! En olisi uskonut et megafoneilla voi tehdä näin toimivaa musiikkia! Lisää tätä.
-
JulkaisijaArtikkelit