Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
MangustiJäsen
”In its original Italian usage (particularly in the 16th and 17th centuries) ‘virtuoso’ was a term of honour reserved for a person distinguished in any intellectual or artistic field”, ja niin edelleen (Grove Music Online).
Et kuitenkaan vastannut kysymykseen. Tarkennan: mitä teoksia itse asiassa tarkoitat virtuoosikappaleilla?
MangustiJäsenZongoraan yhtyen: mitä musiikkia itse asiassa tarkoitat virtuoosikappaleilla?
MangustiJäsenKiitos, Hermes, hyvistä kommenteista. En tosin ole vakuuttunut musikaalisuuden muuttumattomuudesta eri aikoina: ainakin itse musiikki määritellään nykyään huomattavasti laajemmin kuin entisaikaan.
En ole vanhan musiikin ekspertti, mutta tässä jotain mieleeni tallentuneita käsityksiä. Jousisoittajien legato on mahdollista Tourte-mallia edeltäneilläkin, ylöspäin kaareutuvilla jousilla, mutta käsittääkseni termillä tarkoitetaan silloin hiukan eri asiaa. Barokkijouselle ominainen äänien sitominen on suhteellisen lyhyiden, edestakaisien jousien mahdollisimman saumatonta vuorottelua. Pienet fraseerauksen yksiköt korostuvat väistämättä. Nykyään moni jousisoittaja pyrkii suureen, tasaiseen ja pitkälinjaiseen sointiin, oikean ja vasemman käden artikulaation finessien kustannuksella. Pogostkinan kohdalla tarkoitukseni ei ollut puhua legatosta vaan artikulaation vivahteikkuudesta: vahvan ja heikon, intensiivisen ja rentoutuneen vuorottelusta.
Mitä hienoon huilusooloon tulee, kysymys on todellakin makuasioista. Oudoksuin intohimoa vain siksi, että se tuntui eripariselta illan muuhun Brahms-soittoon nähden. Tunteellisesti voimakkaita esityksiä en sinänsä vierasta missään tyylissä.
-
JulkaisijaArtikkelit