Amfion pro musica classica

Lauri Gröhn

Kirjoitetut vastaukset

Esillä 15 viestiä, 76 - 90 (kaikkiaan 233)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • vastauksena käyttäjälle: Keskustelutavoista #18604
    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    Laitetaanpa koko pätkä tähän metakeskusteluun:

    lgrohn
    Jäsen

    Tuon sävellyksen herättämät mielikuvat eivät ole sävellyksen semantiikka, vaan sinun luomaasi tai oppimaasi semantiikkaa. Taustalla voi olla jokin sävellyksen esittely, tai sitten jokin muistuma.

    Jos säveltäjä sanoo teoksensa esittävän jotain, hän huijaa yleisöä tai jopa itseään.

    ”An informed listener cannot say that it is the sea in Debussy’s composition of the same name … but once the title is known, one visualized the sea on hearing … La Mer.”
    (Claude Lévi-Strauss, Look, Listen, Read)

    Lähetetty 7.9.2011 13:46 #
    JaaniL
    Jäsen

    Mielenkiintoista, että vesität minun mielikuvitukseni ja ajatukseni johonkin esittelyyn ja oppimaani. En ole yhtäkään luentoa Mahlerin musiikista kuullut, eikä tuossa viidennessä sinfoniassa ole mitään ohjelmaakaan. Tuo kyseinen pätkä herätti minussa ajatuksen, ei sen ihmeempää. Ehkä se herätti sen siksi, että musiikin parissa tovin jos toisenkin viettäneenä uskon osaavani ”musiikin kieltä”. Kuunneltuani kerran jos kolmannenkin Mahleria, luulen tuntevani hänen käyttämänsä ”murteen”. Jos verrataan taas puhuttuun kieleen, minulle japanin kielellä lausuttu runo ei tarkoita mitään, koska en ymmärrä sanaakaan siitä. Jos ymmärtäisin sanankin, se saattaisi herättää jo mielikuvia. Jos ymmärrän sen täysin, ei mitään ongelmaa olisi.

    Kieltäkin pitää osata, jotta sillä olisi merkityssisältö, eikö vain? Mitä paremmin kielialueen kulttuuria tuntee, sitä syvempiä merkityksiä kielestä löytyy. Sama pätee musiikkiin.

    Lähetetty 7.9.2011 19:37 #
    lgrohn
    Jäsen

    Et viitsisi sekoilla. Musiikin (puuttuva) semantiikka on ihan eri asia kuin sinun mielikuvituksesi. Taidat olla oiva esimerkki siitä, kuin Suomessa musiikin filosofia on retuperällä. Yhtenä syynä tuohon lienee semiotiikan liirum-laarumit musiikin osalta. Musiikin filosofit ovat pääosin sitä mieltä, että musiikki ei ole kieli. Tuo ”musiikin kieli” on vain huono metafora.

    Lähetetty 7.9.2011 20:53 #
    JaaniL
    Jäsen

    Joo, ei väännetä. Toistetaan vaan mantraa ja uskotaan siihen.

    En liity mitenkään semiotiikan opiskeluun Helsingin yliopistossa, mutta kiva juttu, että olen nyt sitten virallinen esimerkki liirum-laarumista ja musiikin filosofian rappiosta.
    Aika merkittävään asemaan sitä pääsee äkkiä yhden keskustelufoorumin ansiosta! Rappiohan on sitä, että on eri mieltä.

    Moneskohan suomalainen olen, jonka lgroh on leimannut foorumin välityksellä. Melko nopeasti alkoi nimittely taas.

    Tämä keskustelu on oiva esimerkki musiikillisen keskustelun rappiosta.

    Eiköhän tämäkin keskustelu jää tähän. Kuivuu keskustelu kasaan aika äkkiä, kun lähtee luisumaan tutuille poluille.

    Lähetetty 7.9.2011 22:31 #

    vastauksena käyttäjälle: Keskustelutavoista #18602
    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    Kukahan oli se keskustelija, johon eniten ”käytiin käsiksi”?

    vastauksena käyttäjälle: Samuel Beckett – sanat vai musiikki? #18925
    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    Filosofi Susan Langer pitää sävellyksiä symboleina, joita ei voi kielellisesti hahmottaa. Langerin mukaan musiikilla on eri päämäärä kuin kielellä. Tämä toi musiikin lähemmäksi abstraktia maalausta. (Altti Kuusamo)

    Eää se siitä musiikin semantiikasta.

    vastauksena käyttäjälle: Musiikki ja tunteet #18873
    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    Mikähän se ”yhden lauseen klisee olikaan”?

    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    Maija: ”Olen kyllä 100% samaa mieltä Jarkon kanssa siitä, että Suomen musiikkielämää pitäisi tuulettaa oikein kunnolla.”

    Kukahan on ollut viime vuosion paras ”tuulettaja”?

    vastauksena käyttäjälle: Musiikki ja tunteet #18870
    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    Musiikilla ei ole semantiikka on tämänkin ketjun teema. Musiikki ja tunteetkin on siinä ja siinä. Kliseillä niitäkin syntyy, toki.

    vastauksena käyttäjälle: Samuel Beckett – sanat vai musiikki? #18924
    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    Totta kai merkitsevät signaaleina, leimasimina. Valitettavasti. Siksi muutamassa filmissä käytetty/varastettu Ligetin musiikki on niin fantastista, ei niissä ei ole kliseitä.

    vastauksena käyttäjälle: Samuel Beckett – sanat vai musiikki? #18922
    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    Eivät säveltäjät pysty kirjoittamaan semanttista musiikkia. Kliseet syntyvät kuulijoiden toimesta. Kun säveltäjä käyttää olemassaolevaa klisettä, se on vain eräänlainen leimasin.

    vastauksena käyttäjälle: Virtuositeetin estetiikka? #18380
    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    ” Musicians focused on virtuosity are commonly criticized for overlooking substance and emotion in favor of raw technical prowess.” http://en.wikipedia.org/wiki/Virtuoso

    vastauksena käyttäjälle: Samuel Beckett – sanat vai musiikki? #18920
    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    Musiikki, etenkin museomusiikki ja elokuvamusiikki ovat täynnä kliseitä. Kliseet eivät ole semantiikkaa, vaankulttuurisia meemejä.

    vastauksena käyttäjälle: Huippumuusikko kiikissä hömppään #18471
    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    Gothonin suurpiirteisyyttä osoittaa, että hän toissatalvena pyysi minut Facebook kaverikseen ja olemme siellä kommentoineet lukuisia toistemme viestejä …

    vastauksena käyttäjälle: Samuel Beckett – sanat vai musiikki? #18915
    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    Et viitsisi sekoilla. Musiikin (puuttuva) semantiikka on ihan eri asia kuin sinun mielikuvituksesi. Taidat olla oiva esimerkki siitä, kuin Suomessa musiikin filosofia on retuperällä. Yhtenä syynä tuohon lienee semiotiikan liirum-laarumit musiikin osalta. Musiikin filosofit ovat pääosin sitä mieltä, että musiikki ei ole kieli. Tuo ”musiikin kieli” on vain huono metafora.

    vastauksena käyttäjälle: Samuel Beckett – sanat vai musiikki? #18913
    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    Tuon sävellyksen herättämät mielikuvat eivät ole sävellyksen semantiikka, vaan sinun luomaasi tai oppimaasi semantiikkaa. Taustalla voi olla jokin sävellyksen esittely, tai sitten jokin muistuma.

    Jos säveltäjä sanoo teoksensa esittävän jotain, hän huijaa yleisöä tai jopa itseään.

    ”An informed listener cannot say that it is the sea in Debussy’s composition of the same name … but once the title is known, one visualized the sea on hearing … La Mer.”
    (Claude Lévi-Strauss, Look, Listen, Read)

    vastauksena käyttäjälle: Samuel Beckett – sanat vai musiikki? #18911
    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    Sanat tai sävellyksen nimi ovat musiikin semanttisia kainalosauvoja.

    vastauksena käyttäjälle: Samuel Beckett – sanat vai musiikki? #18909
    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    Jos musiikilla on semantiikka, esittäkää jokin (pelkällä) musiikilla esitetty ajatus.

Esillä 15 viestiä, 76 - 90 (kaikkiaan 233)