Amfion pro musica classica

Lauri Gröhn

Kirjoitetut vastaukset

Esillä 15 viestiä, 61 - 75 (kaikkiaan 233)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • vastauksena käyttäjälle: Levyarvio: Aloita Saariaho-kokoelmasi tästä #18997
    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    Tuosta levyluettelostani olisi luullut jo ymmärtävän, että kysymys ”mikä on hyvää musiikkia” on absurdi. Vielä kertalukuja absurdimpi kuin kysymys ”mikä on hyvä auto”.

    Mutta tämä väite oli erittäin relevantti: En löytänyt tuosta Aili Särkiön tekstistäkään mitään perusteluja.

    Odotan kommenttia mielenkiinnolla.

    Tässä vanha kritiikin kritiikkini vuodelta 2006: http://www.kolumbus.fi/lauri.grohn/yk/teksti/kritiikki.html

    vastauksena käyttäjälle: Levyarvio: Aloita Saariaho-kokoelmasi tästä #18995
    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    En löytänyt tuosta Aili Särkiön tekstistäkään mitään perusteleluja.

    vastauksena käyttäjälle: Levyarvio: Aloita Saariaho-kokoelmasi tästä #18993
    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    Olen aika laaja-alainen, niinkuin levykokoelmanikin osoittaa:
    http://www.synestesia.fi/modern_music.html

    Mutta ongelmahan oli tämä, kuten aikaisemmassa ketjussa kerroin:
    Kuuntelin viikoloppuna Kaipaisen, Lindbergin, Pulkkisin, Saariahon ja Tiensuun viimeisimmät levyt. Ammattitaitoista työtä, kovaa menoa, mutta – tylsiä. Ei omaperäisyyttä, ei luovuutta, eivät herätä halua kuunnella uudelleen. Miksi he säveltävät? Tai miksi he säveltävät enää. Ainoat valopilkut olivat Kari Kriikun lurittelut parissa levyssä.

    vastauksena käyttäjälle: Sibelius on viihdemusiikin armoitettu mestari #18985
    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    Ninenomaan tämä on keskustelupalsta, eikä osallistujien parjauspalsta, johon myös mode jatkuvasti syyllistyy, kuten myös juuri edellä. Mode sallii myös muiden epäasilliset viestiin mitenkään niihin reagoimatta.

    Musiikissa on kyse mielipiteistä ja olen esittänyt omani. Luulisi sen olevan sallittua. Yllä oli kommenttini Sibeliuksen musiikkiin.

    vastauksena käyttäjälle: Miksi he säveltävät? #18967
    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    Onpas tuo sisäluku vaikeaa. Kiistämättä säveltäjien saavutuksia sinänsä tuo ”tällä vuosisadalla” kysyy ihan muuta kuin mihin vastattiin. Samaa kuin ennen ei kerro luovuudesta, vaan pelkästään ammattitaidosta, joka ei tietenkään katoa.

    vastauksena käyttäjälle: Miksi he säveltävät? #18965
    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    Mitä merkittävää uutta ja omaperäistä musiikin historiaan todennäköisesti jäävä Saariaho ja Lindberg ovat säveltäneet tällä vuosisadalla?

    vastauksena käyttäjälle: Miksi he säveltävät? #18963
    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    Viihteen tärkein tuntomerkki sitä samaa ja samaa, usein brändättynä.

    vastauksena käyttäjälle: Miksi he säveltävät? #18960
    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    Yritän keskustella aidasta, mutta seipään tuntuvat vain kiinnostavan …

    Otetaan ensin analogia innovaatioista. Innovaatiossa ei kaiken tarvitse olla uutta, riittää kun jokin keskeinen osa on sitä.

    Sama pätee musiikissa. Ei innovatiivisen säveltäjän tarvitse panna kaikkea uusiksi, riittää kun … Mutta ei sitten enää riitä, kun ei muuta vastaavaa tulekaan. Tulee vain pönöttäjien ihailemaa sitä taidokasta samaa.

    vastauksena käyttäjälle: Miksi he säveltävät? #18957
    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    Kuuntelin viikoloppuna Kaipaisen, Lindbergin, Pulkkisin, Saariahon ja Tiensuun viimeisimmät levyt. Ammattitaitoista työtä, kovaa menoa, mutta – tylsiä. Ei omaperäisyyttä, ei luovuutta, eivät herätä halua kuunnella uudelleen. Miksi he säveltävät? Tai miksi he säveltävät enää. Ainoat valopilkut olivat Kari Kriikun lurittelut parissa levyssä.

    Koistisen kommentti Lindbergistä osoittaa suurta tietämättömyyttä, mm.

    vastauksena käyttäjälle: Miksi he säveltävät? #18954
    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    Mutta kertokaa kuitenkin mitä uuttaa mainittujen säveltäjien tuotannossa on tapahtunut? Merkittävät säveltäjät luovat yleensä oman systeeminsä. Niin Lindbergin parikymmentä vuotta sitten. Mutta siihen sitten jymähti. Scelsin otin esimerkkinä on systeeminsä luomisesta.

    Jälleen kerran näkyy, kuinka heikolla tasolla musiikin filosofia on Suomessa. Musiikista ja kehitttymisestä ei voi edes keskustella muuta kuin tasolla ”mainioita kappaleita”.

    Olen osallistunut lukuisia kertoja Viitasaaren musiikin aikaan ja myös siellä sävellyskursseihin. Ehkä tästä levy- ja nauhoitekokoelmastani (viimeiset uutuudet puuttuvat) näkee, että olen kuunnellut nykymusiikkia melko laajasti: http://www.synestesia.fi/modern_music.html

    vastauksena käyttäjälle: Hengitystä #18972
    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    Tuollaisia konsertteja tarvitaan, että edes osa yleisöstä kasvaisi pois museomusiikin kahleista, siis viihdemusiikista.

    Tässähän on asian ydin:
    ”Monteverdi oli aikalaisilleen epämuodostunut helmi, Lisztin h-mollisonaatti käsittämätöntä kaaosta. ”

    vastauksena käyttäjälle: Miksi he säveltävät? #18951
    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    Mutta mitä merkittävää uutta ja omaperäistä musiikin historiaan todennäköisesti jäävä Saariaho ja Lindberg ovat säveltäneet tällä vuosisadalla?

    Mainitsemasi sävellykset on tehty kyllä suurella ammattitaidolla.

    Kerro edes mitä kehitystä heidän tuotannossaan on tapahtunut tällä vuosisadalla.

    vastauksena käyttäjälle: Miksi he säveltävät? #18949
    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    Esitän vastakysymyksen. Mitä merkittävää uutta ja omaperäistä musiikin historiaan todennäköisesti jäävä Saariaho ja Lindberg ovat säveltäneet tällä vuosisadalla? Olkoon referenssinä vaikka Scelsi.

    vastauksena käyttäjälle: Miksi he säveltävät? #18947
    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    Vastasi yllä jo kysymykseesi. Tarkennuspyyntösi on omalaatuinen.

    vastauksena käyttäjälle: Museomusiikki #18926
    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    Museomusiikin sekä toisaalta masomodernismin välissä on vähän säveltäjiä kun muodissa on retromuseomusiikki. Koulutusputki tappaa luovuuden, jos sitä on alkujaankaan edes ollut.

Esillä 15 viestiä, 61 - 75 (kaikkiaan 233)