Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Lauri GröhnOsallistuja
Tuosta levyluettelostani olisi luullut jo ymmärtävän, että kysymys ”mikä on hyvää musiikkia” on absurdi. Vielä kertalukuja absurdimpi kuin kysymys ”mikä on hyvä auto”.
Mutta tämä väite oli erittäin relevantti: En löytänyt tuosta Aili Särkiön tekstistäkään mitään perusteluja.
Odotan kommenttia mielenkiinnolla.
’
Tässä vanha kritiikin kritiikkini vuodelta 2006: http://www.kolumbus.fi/lauri.grohn/yk/teksti/kritiikki.htmlLauri GröhnOsallistujaEn löytänyt tuosta Aili Särkiön tekstistäkään mitään perusteleluja.
Lauri GröhnOsallistujaOlen aika laaja-alainen, niinkuin levykokoelmanikin osoittaa:
http://www.synestesia.fi/modern_music.htmlMutta ongelmahan oli tämä, kuten aikaisemmassa ketjussa kerroin:
Kuuntelin viikoloppuna Kaipaisen, Lindbergin, Pulkkisin, Saariahon ja Tiensuun viimeisimmät levyt. Ammattitaitoista työtä, kovaa menoa, mutta – tylsiä. Ei omaperäisyyttä, ei luovuutta, eivät herätä halua kuunnella uudelleen. Miksi he säveltävät? Tai miksi he säveltävät enää. Ainoat valopilkut olivat Kari Kriikun lurittelut parissa levyssä.Lauri GröhnOsallistujaNinenomaan tämä on keskustelupalsta, eikä osallistujien parjauspalsta, johon myös mode jatkuvasti syyllistyy, kuten myös juuri edellä. Mode sallii myös muiden epäasilliset viestiin mitenkään niihin reagoimatta.
Musiikissa on kyse mielipiteistä ja olen esittänyt omani. Luulisi sen olevan sallittua. Yllä oli kommenttini Sibeliuksen musiikkiin.
Lauri GröhnOsallistujaOnpas tuo sisäluku vaikeaa. Kiistämättä säveltäjien saavutuksia sinänsä tuo ”tällä vuosisadalla” kysyy ihan muuta kuin mihin vastattiin. Samaa kuin ennen ei kerro luovuudesta, vaan pelkästään ammattitaidosta, joka ei tietenkään katoa.
Lauri GröhnOsallistujaMitä merkittävää uutta ja omaperäistä musiikin historiaan todennäköisesti jäävä Saariaho ja Lindberg ovat säveltäneet tällä vuosisadalla?
Lauri GröhnOsallistujaViihteen tärkein tuntomerkki sitä samaa ja samaa, usein brändättynä.
Lauri GröhnOsallistujaYritän keskustella aidasta, mutta seipään tuntuvat vain kiinnostavan …
Otetaan ensin analogia innovaatioista. Innovaatiossa ei kaiken tarvitse olla uutta, riittää kun jokin keskeinen osa on sitä.
Sama pätee musiikissa. Ei innovatiivisen säveltäjän tarvitse panna kaikkea uusiksi, riittää kun … Mutta ei sitten enää riitä, kun ei muuta vastaavaa tulekaan. Tulee vain pönöttäjien ihailemaa sitä taidokasta samaa.
Lauri GröhnOsallistujaKuuntelin viikoloppuna Kaipaisen, Lindbergin, Pulkkisin, Saariahon ja Tiensuun viimeisimmät levyt. Ammattitaitoista työtä, kovaa menoa, mutta – tylsiä. Ei omaperäisyyttä, ei luovuutta, eivät herätä halua kuunnella uudelleen. Miksi he säveltävät? Tai miksi he säveltävät enää. Ainoat valopilkut olivat Kari Kriikun lurittelut parissa levyssä.
Koistisen kommentti Lindbergistä osoittaa suurta tietämättömyyttä, mm.
Lauri GröhnOsallistujaMutta kertokaa kuitenkin mitä uuttaa mainittujen säveltäjien tuotannossa on tapahtunut? Merkittävät säveltäjät luovat yleensä oman systeeminsä. Niin Lindbergin parikymmentä vuotta sitten. Mutta siihen sitten jymähti. Scelsin otin esimerkkinä on systeeminsä luomisesta.
Jälleen kerran näkyy, kuinka heikolla tasolla musiikin filosofia on Suomessa. Musiikista ja kehitttymisestä ei voi edes keskustella muuta kuin tasolla ”mainioita kappaleita”.
Olen osallistunut lukuisia kertoja Viitasaaren musiikin aikaan ja myös siellä sävellyskursseihin. Ehkä tästä levy- ja nauhoitekokoelmastani (viimeiset uutuudet puuttuvat) näkee, että olen kuunnellut nykymusiikkia melko laajasti: http://www.synestesia.fi/modern_music.html
Lauri GröhnOsallistujaTuollaisia konsertteja tarvitaan, että edes osa yleisöstä kasvaisi pois museomusiikin kahleista, siis viihdemusiikista.
Tässähän on asian ydin:
”Monteverdi oli aikalaisilleen epämuodostunut helmi, Lisztin h-mollisonaatti käsittämätöntä kaaosta. ”Lauri GröhnOsallistujaMutta mitä merkittävää uutta ja omaperäistä musiikin historiaan todennäköisesti jäävä Saariaho ja Lindberg ovat säveltäneet tällä vuosisadalla?
Mainitsemasi sävellykset on tehty kyllä suurella ammattitaidolla.
Kerro edes mitä kehitystä heidän tuotannossaan on tapahtunut tällä vuosisadalla.
Lauri GröhnOsallistujaEsitän vastakysymyksen. Mitä merkittävää uutta ja omaperäistä musiikin historiaan todennäköisesti jäävä Saariaho ja Lindberg ovat säveltäneet tällä vuosisadalla? Olkoon referenssinä vaikka Scelsi.
Lauri GröhnOsallistujaVastasi yllä jo kysymykseesi. Tarkennuspyyntösi on omalaatuinen.
Lauri GröhnOsallistujaMuseomusiikin sekä toisaalta masomodernismin välissä on vähän säveltäjiä kun muodissa on retromuseomusiikki. Koulutusputki tappaa luovuuden, jos sitä on alkujaankaan edes ollut.
-
JulkaisijaArtikkelit