Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
20.12.2011, 11:31 vastauksena käyttäjälle: Essee: Harry Partch – amerikkalaisen nomadin muotokuva #19052Lauri GröhnOsallistuja
Näissä sliipattiin hieman virityksiä:
https://www.amfion.fi/keskustelu/topic.php?id=99&replies=11#post-179
https://www.amfion.fi/keskustelu/topic.php?id=189#post-512Hauska kirjanen:
19.12.2011, 15:13 vastauksena käyttäjälle: Essee: Harry Partch – amerikkalaisen nomadin muotokuva #19049Lauri GröhnOsallistujaKiitos hyvästä artikkelista! Minulla kokoelmissani vain 2 Partchin sävellystä, mutta täältähän niitä saisi lisää:
Lauri GröhnOsallistujaSysteemi ei tunnista linkkiäni linkiksi, muttaa toimii kyllä copy/pastella. LG
PS. Tapio Tuomelan teos olisi ollut upea ilman tuota tohtori-tutkinnon pakkopulla-barytonia …
Lauri GröhnOsallistujaMuseomusiiki vastaan standardoitu musiikki . . .
14.10.2011, 10:34 vastauksena käyttäjälle: Sibelius-Akatemia uuden Musiikkitalon myötä suomalaisen taidemusiikin pelastajaksi? #18763Lauri GröhnOsallistujaEpäonnistumisen päivän yksi epäonnistuminen on ollut, että kyse olisi epäonnistumisen kannustamisesta, kun varsinainen idea on RISKINOTTOON kannustamisessa. Rattaat eivät työnnä hevosta ei tuuli synny puiden liikkeestä…
Lauri GröhnOsallistujaKuuntelin Areenalta http://areena.yle.fi/audio/1318435523326 Klangin konsertin.
Tulipa mieleeni, että virtuositeetti on nykyisin kahdenlaista: sitä perinteistä ja sitten laajennettua sointia, jossa instrumementista otetaan esiin mitä tahansa ääniä jopa ”uusilla tavoilla”. Taitavat muusikot olla kyllästyneitä museomusiikkiin, kun suostuvat jonglööreiksi jälkimmäiseen.Lauri GröhnOsallistujaVoisikohan olla niin, että kun ei ole mitään musiikillista sanottavaa, sävelletään virtuooseille?
Lauri GröhnOsallistujaYLE:n foorumilta nimimerkki k-meleon:
”Osa ns. klassisesta musiikista on aina täyttänyt viihdefunktiota. Toinen osa rituaalifunktiota.
Suhteessa moderniin puhtaan taiteen ideaaliin ei kumpikaan ”klassisen” osa kelpaa taidekäsitteen piiriin.”Lauri GröhnOsallistujaMinä on istunut kymmeniä ja kymmeniä tunteja HY:N musiikkitieteen laitoksen luennoilla ja kuunnellut monien kymmenien säveltäjien omia esittelyjä teoksistaan Sibiksessä… Mutta osaan ajatella myös itse, musiikin koulutushan on perinteisesti ollut luonteelta oppipoikamaista aivopesua …
Lauri GröhnOsallistujaOngelmasi on siinä, että olet tottunut kritiikkeihin, joissa ei sanotan juuri mitään muuta kuin mitä teosesittelyssä on. Helsingin yliopisto musiikkitieteen katastrofimaiseen tasoon, joka pieneltä osalta liittyy Sibikseenkin, ole viitannut tässä:
https://www.amfion.fi/keskustelu/topic.php?id=103&replies=14Lauri GröhnOsallistujaKoistinen ei keskustellut, vaan metakeskusteli, kuten sinäkin.
Lauri GröhnOsallistujaMuseomusiikki on Tapani Länsiön lanseeraama termi. Kun puhutaan kritiikistä, tähänkään ei yllä reagoitu:
http://www.kolumbus.fi/lauri.grohn/yk/teksti/kritiikki.htmlPS. Yllättäen jopa täällä käydään parempaa DIALOGIA kuin Amfionissa:
http://chat.yle.fi/yleradio1/viewforum.php?f=3&sid=f5af17c19783bd8e1569beb29d602034Lauri GröhnOsallistujaSaisinko edes yhden PERUSTELUN johonkin tuo ”esittelyn ja kritiikin” kohtaan. Tuosta kirjoituksesta valtaosa ei keskittynyt esitykseen, vaan teokseen ja sen ulkomusiikillisiin aineksiin. Nuo löytyvät levyn sisäkannen teksteistä ja klarinettikonsertin osalta myös Hesarin ensi-iltahaastattelusta. Tuo Saariahon levy oli yksi niistä kuudesta, joihin olen viittaillut.
Lauri GröhnOsallistujaNettipiireissä touhuasi pidettäisiin kelvottomana. Moderaattori osallistuu keskusteluun ja poistaa viestien osia. Ja haukkuu keskustelijaa nettiterrorismista.
Olen ollut aktiivinen nettikeskustelija vuodesta 1985 ja minulla on ollut lukuisia omia foorumeja ja omat nettisivut vuodesta 1996. Tälläiseen en ole vielä törmännyt. Laitan touhuistasi selostuksen uusisuomi.fi:hin ja teen toimistasi ilmoituksen tämän foorumin taustaryhmille. Pikainen anteeksipyyntö voi vielä muuttaa mieltäni …
http://www.kolumbus.fi/lauri.grohn/yk/inet/vanhat/viesti1989.html
Lauri GröhnOsallistujaEt vieläkään tajunnut. Uutta musiikkia oppii kuuntelemaan ja arvostamaan vain sitä kuuntelemalla. Siksi kysymyksesi oli absurdi.
Et kai tarkoita, että tuo Aulin teksti oli analyysi?
-
JulkaisijaArtikkelit