Amfion pro musica classica

Lauri Gröhn

Kirjoitetut vastaukset

Esillä 15 viestiä, 31 - 45 (kaikkiaan 233)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • vastauksena käyttäjälle: Taidemusiikin vanhurskauttaminen #19145
    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    Ja tuon jatkeeksi yksi oivallus:

    Luovuus ja muisti antikorreloivat. Musiikin ammattilaisuuden ehtona on erinomainen muisti. Siksi säveltäjät ja esittäjät eivät ole luovia. Siksi museomusiikki on suosittua esiintyvien taiteilijoiden osalta ja säveltäjä yrittävät kaikenlaisia temppuja, tilamusiikkia ja muuta hömppää.

    vastauksena käyttäjälle: Taidemusiikin vanhurskauttaminen #19144
    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    Museomusiikista kertauksen vuoksi:

    https://www.amfion.fi/keskustelu/topic.php?id=311

    vastauksena käyttäjälle: Levyarvio: Äänten solidaarisuudesta #19132
    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    ”Ymmärtäminen on merkitysten etsimistä ja nimeämistä.”
    (Mikko Hietaharju kirjassaan KUUNTELE KUVAA)

    vastauksena käyttäjälle: Wienin filharmonikot ja Maazel #19098
    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    Hesarin nettiversio on onnistuneesti karsinut pois enimmät Hannu-Ilari Lampelan ”kritiikin” liirum-laarum adjektoinnit:

    http://www.hs.fi/kulttuuri/Sakari+Oramo+johti+hienosti+Wienin+filharmonikoita+sairastuneen+Maazelin+tilalla/a1305556418153

    vastauksena käyttäjälle: Levyarvio: Asiallinen ensyklopedia #19088
    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    Juhani, kuuntele näytettä:

    vastauksena käyttäjälle: Levyarvio: Ligetin japanilainen perijätär #19077
    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    Nopeus sama ja halvempi. Kannattaa käyttää Amazon UK:ta.

    vastauksena käyttäjälle: Arvio: Sykkivää elinvoimaa #19075
    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    ”Pianisti oli kuin liimanäppinen gekko, jonka tarkkuus ja motorinen joustavuus haki vertaistaan, ennen kaikkea finaalin akrobaattisissa kuvioissa.”

    Hohhoijaa …

    vastauksena käyttäjälle: Kritiikkiä tämäkin #19041
    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    Ok. Mutta kertovatko nämä poiminnot Hesarin pääkriitikon oikeasta asenteesta:

    Hesarin musiikkikritiikki otsikoi 5.3.06: ”Amerikkalaisia säveltarinoita,
    Musica Nova esitteli kolme taitavaa yhdysvaltalaissäveltäjää”

    Kriitikko kirjoitti:
    ”Musica Novan avajaiskonsertti esitteli kolme aikamme tärkeimpiin
    lukeutuvaa yhdysvaltalaissäveltäjää. On helppo löytää heille yhteisiä nimittäjiä, mutta
    jokaisella on myös oma persoonallinen profiilinsa.”

    Persoonallinen profiili? Thomasista: ”soi kuin suuri kamariorkesteri”. Rousesta: ”pääosin
    tummaa hautajaismusiikkia”. Stuckysta: ”suomalainen kuvitteli ilokseen kuulevansa
    Sibeliuksen seitsemännen sinfonian hymnimäisiä kaikuja”.
    Kriitikko ei kyllä noilla argumenteilla vastannut väitteeseenä ”profiilista”.

    Kriitikko:
    ”Vaikka Augusta Read Thomas, Christoph Rouse ja Steven Stucky ovat innokkaita
    vanhan materiaalin kierrättäjiä, he ovat onnistuneet kehittämään sen pohjalta oman
    musiikillisen kerrontatyylinsä.”

    Ja tämäkö on sitä ”kerrontatyyliä”:

    ”Thomas on poeettinen säveltäjä, jolla on erittäin rikas soinnillinen mielikuvitus.
    Hänen suurista säveltäjäntaidoistaan todistaa se, että pystyy säilyttämään
    monikerroksisen ja -värisen kudoksen aina läpikuultavan kirkkaana.”

    Vai tämä:
    ”Stuckyn konsertto on värikäs, briljantti, mielikuvituksekas ja viihdyttävä kertomus,
    joka miellyttää varmasti niin kapellimestaria, soittajia kuin yleisöä.”

    Olipa ”kertomus”.

    vastauksena käyttäjälle: Kritiikkiä tämäkin #19039
    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    ?”Säveltäjämestari ja ensi kertaa sinfoniaorkesteria kuunteleva lapsi kuulevat samat äänet, mutta aivan erilaista musiikkia.” (TT/Eero RAuhala)

    Kriitikko kuulee erilaista musiikkia kuin ”tavallinen kuulija”. Mihin kriitikoita tarvitaan?

    vastauksena käyttäjälle: Kritiikkiä tämäkin #19038
    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    Kiitos linkistä jälleen kerran.

    Vuodelta 2006: http://www.kolumbus.fi/lauri.grohn/yk/teksti/kritiikki.html

    vastauksena käyttäjälle: Tarasti: ”Ehdotus esittävien taiteiden teoriaksi ” #19071
    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    Semiotiikan tieteellisyydestä toki keskustellaan:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Semiotics

    Semiotiikka on tapa pukea asiat yhteen kaavaan, lingvistiikan haara korkeintaan.

    Koska musiikilla ei ole semantiikka, ei semiotiikka sen vuoksi ole oikea näkökulma musiikkiin.

    Musiikin tutkimukselle semiotiikasta ei ole mitään hyötyä, vaan nimenomaan haittaa. Samanlaista haittaa kuin teeskentelystä yleensä.

    vastauksena käyttäjälle: Tarasti: ”Ehdotus esittävien taiteiden teoriaksi ” #19069
    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    Demosin vain paria kohtaa, jotka kertovat, kuinka pihalla Tarasti on tieteestä yleensä. Semiotiikkahan ei ole tiedettä.

    Tarasti teksti on linkkinä.

    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    Kimasen ehdotus kansanmusiikin siirtämisestä musiikkiopistoihin on kuitenkin loistava ajatus: ”Miksei kansanmusiikkia voisi opettaa ammattikorkeakouluissa eri puolilla maata tai keskittää esimerkiksi Kaustisille ja samalla ratkaista kansanmusiikkijuhlan talousongelmat? ”

    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    Kiitän tarkennuksista.

    vastauksena käyttäjälle: Kimanen jyrähti: valtiovallan musiikkimaku on kaikkiruokainen sika #19055
    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    Rehtori Djupsjöbacka on kakkosluokan lied-pianisti, jonka englannintaito on Vanhasen luokkaa. Hänet valittiin välikaudeksi ”jatkuvuuden takaamiseksi” ja nyt ilmeisesti samasta syystä. Hänen johdollaan laadittu strategia 2012 on niin kuivaa ja tyhjänpäiväistä tekstiä, että sitä tuskin kukaan pystyy lukeemaan. Masokistina poimin sieltä yhden kohdan: ”Mahdollisimman suuri budjettirahoitus varmistetaan huolehtimalla yliopistolle asetettujen määrällisten tavoit­teiden saavuttamisesta.”

    Vastaehdokkaana ollut Kimanen on tunnettu organisointikyvyistään (Kuhmon Kamarimusiikki) ja laajasta kansainvälisestä verkostostaan.
    Mainittakoon, että hallituksen, joka teki valinnan, puheenjohtajana on pianonsoittoa harrastava yritysjohtaja, joka on valitun rehtorin perhetuttu.

    Osallistuin vuosi pari sitten tuomikirkon kryptassa seminaariin ”Pyhyys ja musiikki”. Päivän tilaisuuden avasi Sibelius-akatermian uudelleen valittu rehtori Gustav Djupsjöbacka. Seminaarin kielenä oli englanti, koska osallistujia oli ulkomailta. Rehtori luki 10 minuutin puheen, joka oli kirjoitettu SUOMEKSI. Siinä meillä on kansainvälisen korkeakoulun keulakuva.

Esillä 15 viestiä, 31 - 45 (kaikkiaan 233)