Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Lauri GröhnOsallistuja
Ongelman ydin on siinä, ettei musiikilla ole semantiikka. Siitä syntyy musiikin keisarin uudet vaatteet.
Lauri GröhnOsallistujaIsopuron arvio on sitä tyypillistä ”kritiikkiä”, jossa yli puolet tekstistä kertoo vain mitä esitettiin. Tuollaiseen ei pitäisi suostua…
10.9.2012, 15:06 vastauksena käyttäjälle: John Cagen 100-vuotispäivää juhlitaan maailmanlaajuisesti #19199Lauri GröhnOsallistuja”… Cagea, näyttihän hän meille, mikä myös voi olla musiikkia ”
Performanssit ja happeningit eivät ole musiikkia, vaikka niissä on partituuri. Ei Cage tuonut mitään uutta itse musiikkiin. Mutta ns. musiikkitieteilijätkin ovat kehnoina musiikin filosofeina sortuneet pitämään Cagen ei-musiikkia musiikkina.
Lauri GröhnOsallistujaEilisessä Cage illassa oli I Chingillä tehty viulusävellys, joka vaati virtuoosin taitoja. Soittaja totesi, että Cage sävellyksen virtuoisiteetti on täysin toisenlaista kuin esim. Paganiinin, johon liittyy kauneusarvojakin.
Eli Cage sävellyksessä on juuri tyhjänpäiväistä enemmän/nopeammin/korkeamme hömppää kuin urheilusta. Urheilun filosofiahan on: Urheilun filosofia: olla paras jossakin tyhjänpäiväisessä.
6.9.2012, 13:18 vastauksena käyttäjälle: John Cagen 100-vuotispäivää juhlitaan maailmanlaajuisesti #19195Lauri GröhnOsallistujaKuuntelin myös eikä vakuuttanut, laajemmalti.
6.9.2012, 6:21 vastauksena käyttäjälle: John Cagen 100-vuotispäivää juhlitaan maailmanlaajuisesti #19193Lauri GröhnOsallistujaCage oli musiikillinen flopi, mutta loistava performantikko, happeningikki ja soitinvalikoiman laajentaja, josta Magnus Lindbergin lienee kiitollinen…
Kaikki kunnia Cagelle, mutta ihan toisten piirien kuin musiikkipiirien pitäisi häntä juhlia!
Lauri GröhnOsallistujaUskon myös! Ja tämä kuuluu jokaisen moderaattorin peruslukemistoon:
Lauri GröhnOsallistujaOnko musiikkipolitiikka ”itse musiikkia”? Entä opinnäytteet? MIssä kulkee ”klassisen musiikin” raja? Mikä otsikko aikaisemmissa keskusteluissa ei esimerkiksi koske ”itse musiikkia”?
4.9.2012, 4:53 vastauksena käyttäjälle: Gramophone-palkintoehdokkaat julki. Lue Amfionin arviot! #19185Lauri GröhnOsallistujaMitä tarkoittaa jutussa tuo ”orkesteri säteilee”?
Lauri GröhnOsallistujaMitä tarkoittaa Jarkon ”pysyä itse musiikissa”? Sisältä katselua? Yhtä genreä? …?
Lauri GröhnOsallistujaBurken lainatussa tekstissä konteksti liittyy Magna Cartaan.
Lauri GröhnOsallistujaMuseomusiikki on Tapani Länsiön lanseeraama termi. Eihän siihen liity mitään negatiivista sen enempää kuin museoihin yleensä. Mutta taiteenkin puolella museot ja galleriat täyttävät eri tehtävää. Taiteen puolella molempia suositaan, mutta musiikin puolella pääosa yleisöstä on museomusiikkia suosivia pönöttäjiä.
Lauri GröhnOsallistujaTurhan vapaata käännöstä tuo jälkimmäinen lause: People will not look forward to posterity, who never look backward to their ancestors.
Toisekseen tuo liittyy Magna Chartaan, jolla ei relevanssia tähän keskusteluun.
Lisäksi käännös termin innovaatio osalta sisältää ajanhaireen siinä missä virheellinen käänös ”Tieto on valtaa”. Syntyaikoinaan tuo tarkoitti ihan muuta.
Kulttuurisillä keppihevosilla ei ratsasteta pitkälle, mutta graduihin ja esitelmiin niitä pitää humanistien kai vieläkin ripotella.
Asiaan mennäkseni. Ei ole pitkä aika siitä, kun ns. musiikintutkijat tiirailivat partituureja eivät muusikot ja teosten esitykset eli nuotteien välit kiinnostaneet. Nauhurit keksittiin jo kauan sitten, joten …
Lauri GröhnOsallistujaPutki- ja peruutuspeiliajattelun romuttamiseen ei miellytä kaikkia hymistelyyn tottuneita. Musiikin ammattilaisilta vaaditaan täydellistä muistia, siksi jämähtäneisyys On yleistä ja uudistumisen kannalta tarpeellinen poisoppiminen on niin harvinaista …
Lauri GröhnOsallistujaTouhun voisi muuttaa sellaiseksi, että jokainen kirjoittaa nimellään. Puskasta ampujia on ollut liikaa.
-
JulkaisijaArtikkelit