Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Lauri GröhnOsallistuja13.10.2009, 11:20 vastauksena käyttäjälle: Mielipide: Sibelius-Akatemian rehtorivalinnan tulos pettymys #18615Lauri GröhnOsallistuja
”Yliopiston hyvä johtaminen edellyttää, että hallituksen puheenjohtajan ja rehtorin henkilökemiat toimivat ja työnjako on selvä. Tämä vaatii puheenjohtajalta jämäkkyyttä niin rehtorin kuin hallituksen jäsenten suuntaan.
”Jos rehtorilla on näkemys, hallituksen on viisasta tukea häntä.”
Suomalaisen yritysmaailman tapaan myös musiikin piirit ovat pienet. Sibelius-Akatemian rehtori Gustav Djupsjöbacka ja Weymarn tuntevat hyvin toisensa.
Harva tietää, että Tom von Weymarnin suku vilisee muusikoita ja laulajia useassa polvessa. Hänen äitinsä Mirjam Paloheimo toimi Sibelius-Akatemiassa pianonsoiton opettajana. ”
””Rehtori on jatkossa kuin yrityksen toimitusjohtaja: Hän johtaa operatiivista toimintaa. Yliopiston hallitus nimittää ja tarvittaessa erottaa rehtorin. Hallitus ottaa kantaa yliopiston pitkän aikavälin strategiaan ja tekee merkittävät linjaukset esimerkiksi toiminnan rakenteesta ja oppilasmääristä”, Tom von Weymarn kuvaa. ”
Lauri GröhnOsallistujaVosiko edellisistä tehdä lyhennelmän? (viittaa poistettuihin kirjoituksiin, toim. huom.)
Asian sivuun mennäkseni, museomusiikki (Tapani Länsiön termi, määritelmäänsä en tiedä), jota pääosin Suomessakin opetetaan ja soitetaan, on erittäin hyvää viihdemusiikkia, siinä missä virtuoosikappaleetkin.
10.10.2009, 5:42 vastauksena käyttäjälle: Gustav Djupsjöbacka valittiin uudelleen Sibelius-Akatemian rehtoriksi #18598Lauri GröhnOsallistujaSuosittelen Kaija Saariahon lausumaan tämän aamun hesarissa. Epäilen, että rehtori on ollut byrokraattien mieleen.
Saariaho kauhistelee yleiseurooppalaisia yliopistouudistuksia, jotka koskevat myös Sibelius-Akatemiaa.
”Rahoitus perustuu siihen, että maistereita ja tohtoreita valmistuu mahdollisimman paljon mahdollisimman nopeasti. Tämä kaikki on hirveän kaukana siitä, miten nuoren taiteilijan tulee kehittyä.”
Sibelius-Akatemiassa opettanut Saariaho ihmettelee, minkälaiseen ”byrokratiaverkostoon” opiskelijat joutuvat sivuaineiden kanssa.
”Juuri silloin, kun heidän pitäisi keskittyä pääaineeseen, mikä se onkaan. Tärkeintä on löytää oma työmetodi, kuinka motivoida itsensä tekemään työtä koko elämä eväillä, jotka saa muutaman vuoden koulutuksessa.”
Lauri GröhnOsallistujaHyvä juttu. Turun viime kausi olikin fiasko: museomusiikkia viikko toisen jälkeen.
30.9.2009, 8:04 vastauksena käyttäjälle: Voiko hyvän sävellyksen tunnistaa huonon esityksen ”läpi”? #18424Lauri GröhnOsallistujaEntä jos muusikot eivät pidä sen vuoksi, että kapellimestarin tulkinta on pielessä? Tai kun on kyseessä uusi teos, jolle ei heti löydy esittämiskäytäntöä?
Lauri GröhnOsallistujaEli voiko virtuoosishow olla taidetta vai onko kyseessä vain viihdettä pienille massoille?
Lauri GröhnOsallistujaGohonin aikaisemmassa kirjassa LUOVA HETKI on vähän varsinaista hömppää, mitä nyt nuo viljaympyrät. Mutta on siellä kaikenlaista pientä hupaisaa, mitkä olisi voinut jättää pois muuten ansiokkaasta musiikin koulutusta ja esittämistä käsittelevästä kirjasta.
Asimov ei ollut matemaatikko, vaan biokemisti.
”Darwinin väitetään olleet viimeisinä elinvuosinaan hyvin epävarmaevoluutioteoriastaan. Silti kreationistit ovat evoluutio-opin kannattajien jatkuvan pilkan kohteena.”
Ja syystä!
”Fyysikot etsivät teoriaa, joka yhdistäisi nykyisin tiedetyt ja hyväksytyt erillisteoriat, kuten suhteellisuusteorian, kvanttiteorian, gravitaation ja kaaosteorian.”
Kaaosteoria ei kuulu tuohon joukkoon eikä edes ole mikään teoria nimestään huolimatta.
28.9.2009, 16:01 vastauksena käyttäjälle: Voiko hyvän sävellyksen tunnistaa huonon esityksen ”läpi”? #18422Lauri GröhnOsallistujaMielenkiintoista, ettei tämä aihepiiri kiinnosta ”ammattilaisia”.
Lauri GröhnOsallistujaLisätietoa yllä mainitusta Lehtirannasta:
”Erkki Lehtiranta on suomalaisten ammattiastrologien yhteenliittymän Suomen ammattiastrologit ry:n jäsen ja työskennellyt henkisen astrologian parissa 70-luvun lopulta lähtien. Hän on kirjoittanut astrologiasta mm. Minä Olen -, Uusi Safiiri – ja Astro Logos -lehtiin ja pitänyt kymmeniä kursseja ja luentoja aihepiiristä.”
http://www.smilingstars.fi/henkinenastrologia.htmlLauri GröhnOsallistujaKuuntelin eilen radiosta Antti Tikkasen tulkinnan Kimmo Hakolan (s.1958) sooloviuluteoksesta A même les échos (1988) ja luin myös Amfionin arvostelun. Jälleen on kysyttävä, missä piilee virtuositeetin estetiikka? Solistin pöyhkeilyä? Urheilusuoritus? Harjoituskappale, joka jostain syystä tuodaan konserttisaliin? …
Lauri GröhnOsallistujaEntä tuo ”jos variointia liikaa JA …”?
Lauri GröhnOsallistuja”jos variointia on liikaa ja tulos on liian kompleksinen, et tunnista keskinäisiä suhteita, ja muoto hajoaa.”
Yritetäänkö tuossa sanoa, että liika variointi tekee liian kompleksiseksi vai mitä?
Lauri GröhnOsallistujaTuusulanjärven kamarimusiikin eilinen in C esitys oli suttuinen vaskien puuttumisen vuoksi. Liika jousipainotteisyys sai teoksen välillä kuulostamaan jousiston viritykseltä. Huonoin esitys, minkä ole kuullut luonnossa tai levyiltä. Rytminlyöjä soitti liian kovaa. Varjokuvat sinänsä loistava idea.
Lauri GröhnOsallistujaTuusulanjärven kamarimusiikissa esitetty Crumbin Black Angels näyttää ohjelmakirjan mukaan sisältävän melkoisesti numeromystiikkaa. Säveltävätkö numerot vai säveltäjä. Kuulijat tuskin erottaisivat noita temppuja ilman vinkkejä.
-
JulkaisijaArtikkelit