Amfion pro musica classica

Lauri Gröhn

Kirjoitetut vastaukset

Esillä 15 viestiä, 181 - 195 (kaikkiaan 233)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • vastauksena käyttäjälle: Huonoa keskustelua aiheesta ”Kuollut musiikki” #18607
    Lauri Gröhn
    Osallistuja
    vastauksena käyttäjälle: Mielipide: Sibelius-Akatemian rehtorivalinnan tulos pettymys #18615
    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    ”Yliopiston hyvä johtaminen edellyttää, että hallituksen puheenjohtajan ja rehtorin henkilökemiat toimivat ja työnjako on selvä. Tämä vaatii puheenjohtajalta jämäkkyyttä niin rehtorin kuin hallituksen jäsenten suuntaan.

    ”Jos rehtorilla on näkemys, hallituksen on viisasta tukea häntä.”

    Suomalaisen yritysmaailman tapaan myös musiikin piirit ovat pienet. Sibelius-Akatemian rehtori Gustav Djupsjöbacka ja Weymarn tuntevat hyvin toisensa.

    Harva tietää, että Tom von Weymarnin suku vilisee muusikoita ja laulajia useassa polvessa. Hänen äitinsä Mirjam Paloheimo toimi Sibelius-Akatemiassa pianonsoiton opettajana. ”

    ””Rehtori on jatkossa kuin yrityksen toimitusjohtaja: Hän johtaa operatiivista toimintaa. Yliopiston hallitus nimittää ja tarvittaessa erottaa rehtorin. Hallitus ottaa kantaa yliopiston pitkän aikavälin strategiaan ja tekee merkittävät linjaukset esimerkiksi toiminnan rakenteesta ja oppilasmääristä”, Tom von Weymarn kuvaa. ”

    http://www.talouselama.fi/tyoelama/article321429.ece

    vastauksena käyttäjälle: Virtuositeetin estetiikka? #18363
    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    Vosiko edellisistä tehdä lyhennelmän? (viittaa poistettuihin kirjoituksiin, toim. huom.)

    Asian sivuun mennäkseni, museomusiikki (Tapani Länsiön termi, määritelmäänsä en tiedä), jota pääosin Suomessakin opetetaan ja soitetaan, on erittäin hyvää viihdemusiikkia, siinä missä virtuoosikappaleetkin.

    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    Suosittelen Kaija Saariahon lausumaan tämän aamun hesarissa. Epäilen, että rehtori on ollut byrokraattien mieleen.

    Saariaho kauhistelee yleiseurooppalaisia yliopistouudistuksia, jotka koskevat myös Sibelius-Akatemiaa.

    ”Rahoitus perustuu siihen, että maistereita ja tohtoreita valmistuu mahdollisimman paljon mahdollisimman nopeasti. Tämä kaikki on hirveän kaukana siitä, miten nuoren taiteilijan tulee kehittyä.”

    Sibelius-Akatemiassa opettanut Saariaho ihmettelee, minkälaiseen ”byrokratiaverkostoon” opiskelijat joutuvat sivuaineiden kanssa.

    ”Juuri silloin, kun heidän pitäisi keskittyä pääaineeseen, mikä se onkaan. Tärkeintä on löytää oma työmetodi, kuinka motivoida itsensä tekemään työtä koko elämä eväillä, jotka saa muutaman vuoden koulutuksessa.”

    vastauksena käyttäjälle: Leif Segerstam Turkuun #18596
    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    Hyvä juttu. Turun viime kausi olikin fiasko: museomusiikkia viikko toisen jälkeen.

    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    Entä jos muusikot eivät pidä sen vuoksi, että kapellimestarin tulkinta on pielessä? Tai kun on kyseessä uusi teos, jolle ei heti löydy esittämiskäytäntöä?

    vastauksena käyttäjälle: Virtuositeetin estetiikka? #18359
    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    Eli voiko virtuoosishow olla taidetta vai onko kyseessä vain viihdettä pienille massoille?

    vastauksena käyttäjälle: Huippumuusikko kiikissä hömppään #18469
    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    Gohonin aikaisemmassa kirjassa LUOVA HETKI on vähän varsinaista hömppää, mitä nyt nuo viljaympyrät. Mutta on siellä kaikenlaista pientä hupaisaa, mitkä olisi voinut jättää pois muuten ansiokkaasta musiikin koulutusta ja esittämistä käsittelevästä kirjasta.

    Asimov ei ollut matemaatikko, vaan biokemisti.

    ”Darwinin väitetään olleet viimeisinä elinvuosinaan hyvin epävarmaevoluutioteoriastaan. Silti kreationistit ovat evoluutio-opin kannattajien jatkuvan pilkan kohteena.”

    Ja syystä!

    ”Fyysikot etsivät teoriaa, joka yhdistäisi nykyisin tiedetyt ja hyväksytyt erillisteoriat, kuten suhteellisuusteorian, kvanttiteorian, gravitaation ja kaaosteorian.”

    Kaaosteoria ei kuulu tuohon joukkoon eikä edes ole mikään teoria nimestään huolimatta.

    vastauksena käyttäjälle: Voiko hyvän sävellyksen tunnistaa huonon esityksen ”läpi”? #18422
    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    Mielenkiintoista, ettei tämä aihepiiri kiinnosta ”ammattilaisia”.

    vastauksena käyttäjälle: Mikä on asiaa? #18317
    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    Lisätietoa yllä mainitusta Lehtirannasta:

    ”Erkki Lehtiranta on suomalaisten ammattiastrologien yhteenliittymän Suomen ammattiastrologit ry:n jäsen ja työskennellyt henkisen astrologian parissa 70-luvun lopulta lähtien. Hän on kirjoittanut astrologiasta mm. Minä Olen -, Uusi Safiiri – ja Astro Logos -lehtiin ja pitänyt kymmeniä kursseja ja luentoja aihepiiristä.”
    http://www.smilingstars.fi/henkinenastrologia.html

    vastauksena käyttäjälle: Virtuositeetin estetiikka? #18357
    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    Kuuntelin eilen radiosta Antti Tikkasen tulkinnan Kimmo Hakolan (s.1958) sooloviuluteoksesta A même les échos (1988) ja luin myös Amfionin arvostelun. Jälleen on kysyttävä, missä piilee virtuositeetin estetiikka? Solistin pöyhkeilyä? Urheilusuoritus? Harjoituskappale, joka jostain syystä tuodaan konserttisaliin? …

    vastauksena käyttäjälle: Boulezista #18550
    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    Entä tuo ”jos variointia liikaa JA …”?

    vastauksena käyttäjälle: Boulezista #18548
    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    ”jos variointia on liikaa ja tulos on liian kompleksinen, et tunnista keskinäisiä suhteita, ja muoto hajoaa.”

    Yritetäänkö tuossa sanoa, että liika variointi tekee liian kompleksiseksi vai mitä?

    vastauksena käyttäjälle: In C täyttää 45 #18509
    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    Tuusulanjärven kamarimusiikin eilinen in C esitys oli suttuinen vaskien puuttumisen vuoksi. Liika jousipainotteisyys sai teoksen välillä kuulostamaan jousiston viritykseltä. Huonoin esitys, minkä ole kuullut luonnossa tai levyiltä. Rytminlyöjä soitti liian kovaa. Varjokuvat sinänsä loistava idea.

    vastauksena käyttäjälle: Huippumuusikko kiikissä hömppään #18468
    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    Tuusulanjärven kamarimusiikissa esitetty Crumbin Black Angels näyttää ohjelmakirjan mukaan sisältävän melkoisesti numeromystiikkaa. Säveltävätkö numerot vai säveltäjä. Kuulijat tuskin erottaisivat noita temppuja ilman vinkkejä.

Esillä 15 viestiä, 181 - 195 (kaikkiaan 233)