Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Lauri GröhnOsallistuja
Tietenkin voisi hieman ironisesti sanoa, että musiikin opiskelijat ”on manipuloitu haluamaan” museomusiikkia sukupolvelta toiselle…
Lauri GröhnOsallistujaEli virtuoosi onkin ikäänkuin kapellimestari, joka ”johtaa” yleisöä?
Lauri GröhnOsallistujaHanna ”Kinnunen esittää vaihtoehtoisen näkökulman musiikin virtuositeettiin: siinä ei hänen mielestään ole niinkään kyse ulospäin suuntautuvasta tunneilmaisusta vaan pyrkimyksestä saada kuulija mukaan havainnoimaan nopeaa liikettä tarkkaavaisesti.” https://www.amfion.fi/jutut/esittamisen-monet-roolit/
Muistuttaa kovasti tenniksen tai formulan yleisöä, jossa yleisön päät kääntyvät ”virtuoosien” tahdissa.
3.11.2009, 6:03 vastauksena käyttäjälle: Onko musiikilla kotimaata? Universaaliuden haaste Sibeliuksesta Saariahoon #18648Lauri GröhnOsallistujaMinulla on vaikutelma, että muusikkopiireissä asioita katsotaan aina länsimaisen musiikin silmälasien läpi. Otetaan esimerkiksi vaikka nettikurssin ”viritysjärjestelmät”:
http://www.uta.fi/mute/vir01.htm
Tässä jo hieman laajempi näkemys:
http://en.wikipedia.org/wiki/Musical_tuning#Other_scale_systems
Rohkenen epäillä, ettei tonaalisuus/atonaalisuus ole oikea tapa luokitella perinteisiä musiikkeja eri puolilla maailmaa. Slendron suosio länsimaissa voi johtua siitä, että on lähellä länsimaisia näkemyksiä. Intialaisissa musiikeissa lienee rytmi se tärkein osa ja se plus intrumenttien hurma viehättää monia.
Edelleenkin jään kaipaamaan konkretiaa väitteelle, että musiikissa olisi jotain universaalia.
2.11.2009, 9:03 vastauksena käyttäjälle: Onko musiikilla kotimaata? Universaaliuden haaste Sibeliuksesta Saariahoon #18646Lauri GröhnOsallistujaEi musiikki siitä universaalisemmaksi muutu, jos on mahdollista ohjelmoida ihmisiä pitämään toisen kulttuurin musiikista. Suurin osa maailman musiikista ei ole tonaalista.
1.11.2009, 21:44 vastauksena käyttäjälle: Onko musiikilla kotimaata? Universaaliuden haaste Sibeliuksesta Saariahoon #18644Lauri GröhnOsallistujaTarkoitan kulttuurista ohjelmointia. Universaalisuutta ei ole.
1.11.2009, 19:37 vastauksena käyttäjälle: Onko musiikilla kotimaata? Universaaliuden haaste Sibeliuksesta Saariahoon #18642Lauri GröhnOsallistujaJos vaatimuksena on ohjelmointi/oppiminen, ei voida puhua universaalisuudesta.
1.11.2009, 18:39 vastauksena käyttäjälle: Onko musiikilla kotimaata? Universaaliuden haaste Sibeliuksesta Saariahoon #18640Lauri GröhnOsallistujaEttäkä vaikkapa abot nauttisivat länsimaisesta musiikista ilman kulttuurista ohjelmointia ?
1.11.2009, 18:37 vastauksena käyttäjälle: Voiko hyvän sävellyksen tunnistaa huonon esityksen ”läpi”? #18426Lauri GröhnOsallistujaKysymyshän kuului, voiko tietokoneen säveltämiä teoksia arvostella, jos VAIN tietokone soittaa ne eivätkä ihmiset. Implisiittisesti tuon sisältyy ajatus, että muusikoiden rooli on erittäin merkittävä.
Lauri GröhnOsallistujaLehtiranta jatkaa värähtelyjen linjalla:
”Kasvien viisaus, kivien muisti on kirjan muotoon puettu kertomus Suomen luonnon kätketyistä värähtelyominaisuuksista. Luonto puhuu ystävilleen monin tavoin, joista värähtelyjen ja energioiden kieli on yksi.”
Lauri GröhnOsallistujaSuomessa ns. musiikkitiede on hairahtunut semiotiikan sanaleikkeihin. Tässä esimerkki tuosta filosofiasta:
”Semiotiikalla tarkoitetaan kontekstista riippuen oppia merkityksistä ja sisällöistä, ja musiikintutkimuksessa se viittaa musiikin sisällöllisiin, ei-kielellisiin merkityksiin tai ei-kielelliseen narraatioon.”
(Liisa Hautsalo: Pyhän semantiikka Kaija Saariahon oopperassa Kaukainen rakkaus)Oopperan tapahtumista ja teksteistä saa kasapäin semioottisia heittoja. Mutta ei niillä ole mitään tekemistä itse musiikin semantiikan kanssa. Musiikin semantiikka voi korkeintaan olla kliseiden ja konventioiden semantiikkaa.
27.10.2009, 8:39 vastauksena käyttäjälle: Mielipide: Sibelius-Akatemian rehtorivalinnan tulos pettymys #18633Lauri GröhnOsallistujaSibis on Taikin ohella Suomen kansainvälisin korkeakoulu. Mutta:
Osallistuin perjantaina tuomikirkon kryptassa seminaariin ”Pyhyys ja musiikki”. Päivän tilaisuuden avasi Sibelius-akatermian uudelleen valittu rehtori Gustav Djupsjöbacka. Seminarin kielenä oli englanti, koska osallistujia oli ulkomailta. Rehtori luki 10 minuutin puheen SUOMEKSI.
Siinä meillä on kansainvälisen korkeakoulun keulakuva.
16.10.2009, 5:26 vastauksena käyttäjälle: Mielipide: Sibelius-Akatemian rehtorivalinnan tulos pettymys #18622Lauri GröhnOsallistujaTV1:n aamutelevisiossa olivat tuo yllämainittu yli kolmekymmpinen opiskelijoiden edustaja, lausunnon allekirjoittanut Haapanen ja Sibiksen rehtori. Monet huippumuusikot ovat jääneet ilman tutkintoa ja siksi ovat ”pelkkiä nollia” opetushallinnon tilastoissa.
Rehtori korosti, että laitoksella on kaikesta huolimatta melkoiset vapaudet tutkintojen sisällön järjestämiseen. Mutta ilmeisesti rehtori on tanssinut byrokraattina byrokraattien musiikin tahdissa. Sääli, ettei rehtori vaihtunut. Ja arvata saattaa, että tuo ”opiskelijoiden edustaja” kannatti nykyisen rehtorin valintaa.
Rehtori ei millään tavon indikoinut ryhtyvänsä mihinkään muutoksiin…
14.10.2009, 10:55 vastauksena käyttäjälle: Mielipide: Sibelius-Akatemian rehtorivalinnan tulos pettymys #18618Lauri GröhnOsallistujaHS 14.10.09
”Olennaista ei nyt ole rehtorinvaali”, Gothóni korostaa.
”Pääasia on laaja huoli musiikkikasvatuksen nykytilasta. Sibelius-Akatemian taidemusiikin koulutus on lähtenyt syvään alamäkeen ja lasten musiikkikasvatuksessa klassinen musiikki on täysin marginaalista. Edelleen annetaan julkisuuteen kuva suomalaisesta musiikki-ihmeestä, joka tällä hetkellä tarkoittaa sitä, miten nopeasti alamäessä liu’utaan.”
Lauri GröhnOsallistuja -
JulkaisijaArtikkelit