Amfion pro musica classica

Lauri Gröhn

Kirjoitetut vastaukset

Esillä 15 viestiä, 151 - 165 (kaikkiaan 233)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • vastauksena käyttäjälle: Välilevyjä: Luovuuden säännöt #18692
    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    Lisäys edelliseen: Olen uudelleen ohjelmoimassa generaattorisoftaa iPhonelle. Tavoitteena on, ettei parametrejä ole vaan otetaan kuva ja saman tien kuunnellaan. Kaikki tapahtuu yhdellä painalluksellella. Kesään mennessä …

    vastauksena käyttäjälle: Virtuositeetin estetiikka? #18379
    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    Turun sanomissa Lauri Mäntysaari Paganinin 1. viulukonsertosta:

    ”Musiikillista ainesta konsertossa on tuskin nimeksikään. Sen sijaan se tarjoaa virtuoosiviulistille erinomaisen tilaisuuden esitellä kykyjään”:

    vastauksena käyttäjälle: Sibiksen aivomusiikkalaboratorio #18659
    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    Aivomusiikkidemo kosketusta käyttäen:

    vastauksena käyttäjälle: Huippumuusikko kiikissä hömppään #18470
    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    Gothonin kirjassa Luova hetki on heti luvusta 1 alkaen virheellisistä luonnontieteellisistä käsityksistä johdettuja metaforia.

    RG (sivu 14: ” … atomeista, jotka ovat olleet olemassa aikojen alusta lähtien.”

    RG (sivu 15): ”Nykyisin fyysikot kertovat aineen takaisista maailmoista, kvanteista, aaltomailmoista, jotka ovat täydessä ristiriidassa valon nopeuteen sidoksissa olevan materialismin kanssa.”

    RG (sivu 16): ” .. ovat osoittaneet ne. ionikanavien olemassaolon. Nämä kanavat avautuvat solun seinämässä uskomattomalla nopeudella …

    Esimerkit ja lukuisat muut kuvastavat sitä, että musiikin vaativa opiskelu voi tehdä ihmisistä tieteen harrastelijoita, jotka luulevat tietävänsä luonnontieteistä jotain vaikka eivät pysty arvioimaan lähteidensä luotettavuutta, hankkivat lisää silpputietoa esimerkiksi internetistä ja mikä pahinta, levittävät tuota roskatietoa oppilailleen ja kohtaamilleen ihmisille tai kirjoissaan.

    Niin se kysymys, onko tuosta haittaa itse musiikille? Tuskin. Hömppähän voi olla yksi inspiraation lähde !

    vastauksena käyttäjälle: Voiko hyvän sävellyksen tunnistaa huonon esityksen ”läpi”? #18430
    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    ”Vielä tehdään tietokonepeli, jossa nämä sävelvalikot soivat. Kun lapsi oppii piirtämään eli hän voi pelissä siirtää hiirellä nuotteja haluamilleen kohdille tai poistaa niitä (Leif Segerstam, HS 18.12.2009)

    vastauksena käyttäjälle: Voiko hyvän sävellyksen tunnistaa huonon esityksen ”läpi”? #18429
    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    ”Ja se joka keksii tietokoneohjelman, jolla tavallinen kuulija voi hänen keksimällään metodilla tuottaa musiikkia, on pian yhtä rikas kuin Bill Gates.” (Leif Segerstam, Suomen kuvalehti 6/2003)

    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    Merkittävät säveltäjät ovat tunnistettavavissa, koska he ovat luoneet oman kaavansa. Parhaat jopa useita.

    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    Joo. Saman piparkakkumuotin tuloksilla on eroja. Hämmästelen yhä edelleen, miten museo käsitteenä koetaan negatiivisena. Olisiko säilykemusiikki parempi metafora?

    Elämys ei ole sama eikä ihminenkään. Ei edes saman elokuvan tuottama elämys ole sama joka kerta. Mutta tuo ei muota itse asiaa. Kuljetaan aina samoja polkuja, linnut ja ötökät vaihtuvat. Tuttua ja turvallista, viihteen omaista. Tai aina samoille aurinkorannoille..

    Toista olisi tutkimusmatkat eri ympäristöihin, uusi musiikki.

    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    Lainaan viestiäsi hieman ylempänä:

    Helmer: ”Ei kai siinä muu auta kuin tehdä niin hyvää musiikkia, että se tempaa yleisönkin mukaansa. Nin Sibeliuskin teki. ”

    Viihdemusiikille on tyypillistä kaavamaisuus ja toisto. Museomusiikilla on omat kaavansa ja jos se ei nyt sisäisesti ole toisteista, niin kuitenkin musiikin museoissa repertuaari on yllättävän suppea. Elämyksien toistoa siis.

    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    Nojaa. Sibeliuksen musiikkia ruvettiin esittämään ulkomailla vasta siinä 20-vuotta Suomen läpimurtojen jälkeen.

    vastauksena käyttäjälle: Voiko hyvän sävellyksen tunnistaa huonon esityksen ”läpi”? #18428
    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    iPhone konsertti:

    Sattuneesta syystä olen siirtämässä kuvista musiikiksi sävellysohjelmaani iPhonelle …

    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    Sibelius on muutenkin huono esimerkki. Silloin aikoinaan muu tarjonta oli vähäistä ja kuulijoiden asennoitumiseen vaikuttivat ulkomusiikilliset ”ansiot”, kansallisaate.

    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    Sorry. Kännykällä en viitsinyt kirjoittaa pitkää vastausta. Minä käyn taidemuseissa aina kun mahdollista myös ulkomailla. ei niissä mitään pahaa ole. Mutta toisaalta koen museomusiikin eräänlaisena hyvänä viihteenä, jota kyllä kuuntelen, kun ei mielenkiintoisempaa (nykymusiikkia) tarjolla.

    Museomusiikin ongelma on siinä, että se on paljolti esteenä elävien säveltäjien musiikin toistuville esityksille, mikä on edellytys niiden sisäänn pääsylle, sekä kuulijoille että muusikoille. Taidemuseot eivät sensijaan ole esteenä gallerioilla, joissa esillä tuoretta taidetta.

    Sibelius on jo pitkään ollut museomusiikkia, jota esitettään museomusiikin konserteissa. Dostojevski ei ole aikansa elänyt. Usein universaalit asiat tajuaa paremmin kun ne esitettään vieraassa konktekstissa.

    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    Oletko sattunut kuulemaan taidemuseoista? Miksi ylen pitäisi olla musiikkimuseo eikä musiikkigalleria?

    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    Minun puolestani voi viihdettä eli museomusiikkia mukaanlukien kansanmusiikin supistaa.

Esillä 15 viestiä, 151 - 165 (kaikkiaan 233)