Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Jaani LänsiöJäsen
Oltiinpa melko samaa mieltä.
Jaani LänsiöJäsenKyse on henkilö- ja rahoitusresurssien vähyydestä, mikä vaivaa kaikkia kulttuurilehtiä tällä hetkellä. Kiireiset ihmiset eivät pysty repiytymään iltaisin konserttiin ja kirjoittamaan ilman sitä pientäkään korvausta, mikä on täysin ymmärrettävää. Niin kauan kun tätä ei tee täyspäiväisesti tai suurimpana tulonlähteenä, on kyse vapaa-ajan harrastuksesta. Sen lisäksi tuntuu siltä, että kriitikkona toimiminen nähdään edelleen asiana, jota ei voi tehdä jos tuntee, tunsi, on tuntenut tai joskus morjestanut esiintyvää taiteilijaa kadulla. Ja aika usein kuulen vieläkin, että kriitikot ovat turhia, koska eivät itse ole huippumuusikoita tai -säveltäjiä. Ei ihme, että vähän jännittää mennä arviokeikalle. Se rajoittaa paljon mahdollisien kirjoittajien määrää, mikä on muutenkin aika pieni. Ja tekisi enemmän hallaa sekä Amfionille että arvioitavalle konsertille, jos arvioitsija ei olisi tuon musiikin asiantuntija tai tulisi täysin skenen ulkopuolelta ilman pelkoa ”ikävä kriitikko -leimasta”.
Toivottavasti saamme resursseja kohennettua ja sitä myöten lisää asiantuntevia kirjoittajia. Meno on kuitenkin ikävästi menossa siihen suuntaan, että tapahtumista ei vain kirjoiteta muutenkaan niin paljon. Onko se signaali alamme kuihtumisesta? Onko meidän musiikkimme kuihtumassa vai musiikista krijoittaminen?
Jaani LänsiöJäsenKilpiön arvio:
https://www.amfion.fi/konsertit/arviot/arvio-aanen-ja-ajan-ulottuvuuksia/Aulin kolumni: https://www.amfion.fi/jutut/hengitysta/
Olivatko jääneet nämä huomaamatta?
Jaani LänsiöJäsenRSO:n keikat löytyvät muuten Ylen Areenasta. Ei vain ääntä, vaan myös kuvaa! Etenkin yhden käden konsertossa visuaalisuus tuplaa mielenkiinnon. Tässä kuitenkin Hillborgin mainio Four Transitory Worlds: http://areena.yle.fi/video/1330711827009
Sitä kautta löytyvät loputkin konsertista.
Jaani LänsiöJäsenTästä videosta näkee soittajan haastattelun levystä, tekstitys englanniksi:
Jaani LänsiöJäsenOlisiko se portti ollut sitten tiilistä tehty?
Jaani LänsiöJäsenLegendat tekevät musiikinhistoriasta jännemmän, kuin se oikeasti onkaan. Alkanin kohdalla tuota kuolemaa vielä sävyttää uskonnollinen aspekti. Alkanin tuotanto on hyvin tuttua, mutta kyseistä teosta en tosiaan tunne. Täytyykin ottaa selvää.
Jaani LänsiöJäsenStephen Pritchard Guardianissa: ”Too hot to handle” http://www.guardian.co.uk/music/2012/feb/05/rachmaninov-romances-hvorostovsky-ilja-review
Jaani LänsiöJäsenEikö olisi helpompaa tilata suomenmaalta? Tai ainakin nopeampaa se olisi.
Jaani LänsiöJäsenHmm… Juuri äsken padan ääressä pohdin mahdollisuutta ”Twitter-kritiikkiin”, joka olisi reaaliaikaista kommentointia konsertista sosiaaliseen mediaan. Se onnistuisi varmaan jostain katsomon takalaidasta jos olisi tyhjää, koska puhelimen räplääminen ei saa häiritä ketään. Sen lisäksi olisi hedelmällisintä tehdä se konsertista, jota voi seurata livenä netistä tai radiosta, kuten RSO:n konsertteja.
Olisiko hauska tai edes järkevä kokeilu?
24.1.2012, 7:37 vastauksena käyttäjälle: Arvio: Uusi Julius Caesar on postmodernia barokkioopperaa parhaimmillaan #19074Jaani LänsiöJäsenDemari.fi:n Matti Saurama: http://www.demari.fi/uutispaiva-demari/kulttuuri/musiikki/5047-kansallisoopperan-caesar-qhienoa-handelia-unohtumaton-esitysq
Etelä-Saimaassa Jukka Lind: ”Täysosuma” http://www.esaimaa.fi/Kulttuuri—Konsertit/2012/01/24/H%C3%A4ndelin+Julius+Caesar+on+t%C3%A4ysosuma/2012112808837/63
22.1.2012, 10:07 vastauksena käyttäjälle: Arvio: Uusi Julius Caesar on postmodernia barokkioopperaa parhaimmillaan #19073Jaani LänsiöJäsenJa näin HS:n Hannu-Ilari Lampila: http://www.hs.fi/kulttuuri/Diskovalot+v%C3%A4lkkyv%C3%A4t+barokkioopperassa/a1305553818368
Jaani LänsiöJäsenNorman Lebrecht harjoittaa kritiikin kritiikkiä blogissaan:
http://www.artsjournal.com/slippeddisc/2012/01/criticising-the-critics-lets-start-at-the-top.html
Ihan asiallisia huomioita kyllä, joskaan en ihan näin kärjekkäästi ilmaisisi erimielisyyttäni. Jotkin Lebrechtin huomiot paljastavat kriitikon tietämättömyyden, tai ainakin niin tulkitsen tekstin poimintoja. En silti ymmärrä, miksi Lebrecht niin innokkaasti haluaa lukea vain joko-taii-tekstejä ja absoluuttisia näkemyksiä; harvoin esityksestä on jotain definitiivistä ja tekstiin tiivistyvää mieltä. Eikä pidäkään olla, ei musiikki ole niin yksioikoista.
Hyvä keino kritiikin tason parantamiseen on myös kirjoittaa itse parempia kritiikkejä.
21.12.2011, 23:15 vastauksena käyttäjälle: Kimanen jyrähti: valtiovallan musiikkimaku on kaikkiruokainen sika #19057Jaani LänsiöJäsenUutisen mukaan Kimanen oli kuin olikin ehdolla viime vaaleissa vuonna 2009. Tai oikeammin sanottuna tavoitteli virkaa, ei ollut ehdolla.
https://www.amfion.fi/uutiset/gustav-djupsjobacka-valittiin-uudelleen-sibelius-akatemian-rehtoriksi/
Tämän jutun mukaan Kimasen ja Djupsjöbackan lisäksi ehdolla olivat Erik T. Tawaststjerna ja Veli-Markus Tapio. Tosin ääniä sai vain kolme ehdokkaista.
21.12.2011, 17:37 vastauksena käyttäjälle: Kimanen jyrähti: valtiovallan musiikkimaku on kaikkiruokainen sika #19054Jaani LänsiöJäsenOn hyvä, että aktiivinen lukija löysi vastineen Kimasen kolumnille. Sitä ei toimitus olisi varmasti osannut edes etsiä.
-
JulkaisijaArtikkelit