Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Jaani LänsiöJäsen
Obs! Vaikka nimeni alla lukee ”pääkäyttäjä”, en sellainen ole…entinen korkeintaan.
Joidenkin nostalgikkojen nimeäminä kritiikin kultavuosina, eli ennen vanhaan, saattoi sama kriitikko arvioida esityksen kahteen (ellei useampaankin) eri lehteen ja pahimmassa tapauksessa täysin erilailla. Omasta mielestäni arvio on arvio sellaisenaan, jokainen sana enemmän tai vähemmän tai erilailla muuttaa arvion sisältöä jotenkin. Mielestäni ei kuitenkaan ole täysin ongelmatonta edes se, että arviot esim. radiossa ja Amfionissa ovat jokseenkin erilaisia em. syystä. Olihan taannoin tilanne, että sama kriitikko arvioi levyjä sekä YLEssä että Rondossa, mikä tarkoittaa saman mielipiteen monistamista eri lähteisiin, ja koska harva ”rivilukija” muistaa katsoa kriitikon nimeä, syntyy väärä käsitys harvinaisen yksimielisestä teoksen vastaanotosta.
En tiedä, kuinka moni kaipaa vielä niitä aikoja (jotka ovat vieläkin vähän elossa), että kollegat toimivat kriitikoina. Useat suomalaiset säveltäjät ovat toimineet kriitikon tehtävissä, eli mahdollistaneet ystävälleen esim. paremmat apurahaliitteet tai vihamiehelleen ainakin ikävän julkisen arvion. Jääviyskysymykset rajoittavat kirjoittamista merkittävästi, ja esim. opiskelijatovereiden saati opettajiensa arvioiminen on aika vaikea sovittaa rehellisen kritiikin kirjoittamiseen. Uskoakseni kritiikin ulkoistaminen suureksi osaksi ammattitoimittajille johtuu juuri vaikeista tilanteista kollegojen arvioimisen suhteen; siinä kun on liikaa pelissä. Oli sitten kyse opiskelijakonsertista tai loppuunmyydystä Stadionresitaalista, kritiikkejä luetaan ja niillä on vielä jonkinlaista merkitystä. Amfioninkin arvioita on hakemuksiin jos jonkinlaisiin liitetty.
Sivupoluille menin, mutta kun keskustelua heräteltiin…
Jaani LänsiöJäsenEihän instrumenttikisoissakaan aina jaeta ykköstilaa. Pelätään kai imagon laskemista, jos ”ei oikeesti tarpeeksi hyvä” löytyy historiankirjoista kilpailun voittajaluottelosta.
Ja onhan noita kuuluisia karsiutujia ja kakkosiakin. Olisiko syytä sellaiseen, että pisteet annetaan heti suorituksen jälkeen ja julkisina, aivan kuten taitoluistelussa, voimistelussa ja uimahypyissä? Loppuisi spekulointi.
31.10.2012, 16:29 vastauksena käyttäjälle: Reportaasi: Protesteja ja sähköistynyttä tunnelmaa eteläisessä Saksassa #19208Jaani LänsiöJäsenNiin, voihan skandaalin aiheuttaa vaikka koko protesti olisikin sovittu juttu niin protestoijan, ”kauhistuneen” organisaattorin kuin ”häkeltyneen” soittajankin osalta. Se nyt on kai selvä juttu, että soittimensa menettäneet soittajat olivat juonessa mukana. Aika pitkään sai rosvo häärätä viulun ja sellon kanssa ilman, että se olisi ketään kiinnostanut. Edes satojen tuhansien eurojen arvoisten soittimien ryöväys rikottaviksi ei tuntunut missään. Ehkä pultissa oli kirpparisoittimet mukana kaiken varalta.
Media tosin nimittää tapahtumia skandaaleiksi aika heppoisin perustein nykyään, että siitä en johtopäätöksiä tekisi. Jos lehdessä lukee, että ”Kansa raivostui”, se ei vielä tarkoita kansan raivostumista.
29.10.2012, 17:10 vastauksena käyttäjälle: Reportaasi: Protesteja ja sähköistynyttä tunnelmaa eteläisessä Saksassa #19206Jaani LänsiöJäsenJoo, hienoa on aiheuttaa hämminkiä, mutta katsottuani videon on päivän selvää, että kyseessä on esitys.
Että sellisti vain huvittuneena katselee, kun soittimensa rikotaan… joopa joo. Skandaali olisikin kyllä mukavaa vaihtelua.
Jaani LänsiöJäsenTodennäköisesti Lgröhn itse poisti avaamansa keskustelun amfionin fabosta. Minä se en ollut.
Jaani LänsiöJäsenToivottavasti Amfion tarjoaisi muitakin elämyksiä kuin nettifoorumin, jossa voi töksäytellä omia moderoimattomia ajatuksiaan. Ihan osoittelematta ketään, mutta foorumit nyt vain vaativat jonkun katsomaan päältä päin, että jokin roti pysyy.
Jarkon työpanoksena näkisin paljon tärkeämpänä Amfionin kehittämisen ihan muilla alueilla kuin keskustelupalstalla. Suomi 24:ää ja Vauva.fi:tä on ihan tarpeeksi tarjolla ja lähes täysin ilman valvontaa. Ovat luetumpiakin vielä, joten äänensä saa takuulla kuuluviin.
Itse näen, että Amfionin tärkein anti on monipuolistaa ja lisätä kulttuurikritiikkiä, joka on vähenemään päin. Keskustelupalstoilla suunta on toinen, eivätkä ne vaadi pelastamista samoin kuin kulttuurikritiikki ja musiikkielämästä tiedottaminen.
Jaani LänsiöJäsenJuu, keskustelu suorastaan kukki ihania ideoita ja brainstorm salamoi yhteisöllistä ajatusten kirkkautta, jonka sitten tapoin.
Onneksi kaikki tulee muuttumaan ja nimimerkkien takaa pääsee taas huutelemaan mitä sattuu.
Keskustelualue on päätoimittajan vastuulla. On sitten Jarkon asia, mitä hän sille tekee.
Kiitos kuitenkin monista viihdyttävistä hetkistä vähän päälle vuoden ajalta. Aikansa kutakin, elämässä eteenpäin ja silleen.
Jaani LänsiöJäsenSe vaatisi koko foorumin uudistusta. Ei silti huono idea.
Artikkelithan ovat jo pitkään olleet omilla nimillä kirjoitettuja.
Jaani LänsiöJäsenAi miksi perustettiin kuoro, joka ei saa rahaa?
Koska kukaan ei maksa, ja koska rahaa ei ole.
Jaani LänsiöJäsenOlet oikeassa. Nöyrin anteeksipyyntöni erheellisestä kielenkäytöstä. Korjaan ongelman pikimmin. Onpa outoa, että moniin muihin artikkeleissa esiintyviin kirjoitusvirheisiin et ole rohjennut puuttua. Työsarkaa on kerääntynyt jo vuodesta 2006, varmasti sieltä löytyy pilkkuja ja puuttuvia kirjaimia yllin kyllin, vaikka pyrin ne aina korjaamaan.
Korjattu tämä.
Jaani LänsiöJäsenLaittakaa jatkossa AINA linkatessanne jokin selvennys, mitä linkillänne haluatte sanoa. Nimimerkki Orfeus (tällä kertaa Orfeus, mikähän seuraavaksi?), linkkisi eivät liity mitenkään aiheeseen.
Jaani LänsiöJäsenPuhdistuksen kriitikkokierros:
Turun Sanomat: http://www.ts.fi/kulttuuri/musiikki/337096/Puhdistus+hukkuu+sanatulvaan
Helsingin Sanomat: http://www.hs.fi/kulttuuri/Puhdistus-ooppera+j%C3%A4rkytti+ja+h%C3%A4mmensi/a1305560356965
Aamulehti: http://www.aamulehti.fi/Kulttuuri/1194739256643/artikkeli/kun+esitys+paattyi+puhdistus-oopperan+yleiso+oli+hetken+mykkana.html
Kouvolan Sanomat: http://www.kouvolansanomat.fi/Kulttuuri—Teatteri/2012/04/22/Puhdistuksen+Aliiden++loistava+ilta/2012213300595/56Ja Keskisuomalainen: http://www.ksml.fi/uutiset/kulttuuri/konsertti/puhdistus-oli-koskettava-ja-ehyt-kokonaisuus/1188350
Jaani LänsiöJäsenYle Klassisessa on iso artikkeli Ooppera Articosta.
Jaani LänsiöJäsenSeuraava Klang on huomioitu konserttikalenterissa nyt ja arviona jälkikäteen.
Jaani LänsiöJäsenKyllä voisi tehdä, olet oikeassa. Vetoan edelleen siihen, että varojen puutteessa tämä on lähes vapaaehtois- ja hyväntekeväisyystyötä, jota tehdään kaiken muun palkkatyön ja opintojen ohessa.
Kannustan jokaista perustamaan oman musiikkisivuston, jos sille on kysyntää ja Amfion ei miellytä. Ihmettelen, että sitä ei ole jo tehty. Sen verran näyttää närkästystä kuitenkin olevan.
Kyllä tätä skeneä seurataan, mutta jokaista Sibiksen ilmoitustaululla olevaa juttua ei tule tietoomme. Siksi sivuillamme on sähköpostiosoitteet, jonne voi lähettää konserttitiedot ja muut asiat, jotta joku Amfionin kirjoittajista voisi päästä paikalle.
-
JulkaisijaArtikkelit