Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
8.3.2009, 18:05 vastauksena käyttäjälle: Musiikkialan koulutuksen aloituspaikkoja halutaan vähentää #18419hermesJäsen
Tässä linkki, joka paljastaa, miten huterasti opetushallitus asioita harkitsee:
: http://www.yle.fi/java/areena/dispatcher/1939350.asx?bitrate=1
Malttakaa kuunnella siihen asti kun opetusneuvos Katajisto pääsee ääneen. Pieni vilkaisu siihen salaperäiseen ylempään tahoon, jonka ohjaukseen Sibelius-Akatemia muiden mukana on alistunut. Mitähän länsimaisesta kulttuurista olisi jäljellä, jos se olisi aina sovitettu tilauksen mukaan?
hermesJäsenHuomaatko, lgrohn, miten asiaton pyyntösi on?Jos olisit kiinnostunut ajattelusta, olisit ehkä joskus reagoinut siihen mitä on sanottu. Tähän asti olet sivuuttanut kaikki vastapuolen argumentit ja toistanut omia koskemattomia teesejäsi. Nyt ikään kuin lopputuloksena haet keskustelijoiden kontekstia – siis haluat kansalliseen tapaan mitata ajatusten arvon tutkimalla henkilöitä, heidän mahdollista arvovaltaansa tai tutkintojaan.
On tietenkin niin, että ellei tunne asiaa, voi yrittää ratsastaa auktoriteeteilla. Sehän on yleisin akateemisen ajattelun metodi: merkitä ajatusradat kuin slalomissa ja pujotella selviöiksi julistettujen väitteiden välissä. Se ei ole ajattelua, se on ajattelun teeskentelyä, lieassa kulkemista.
Maailma on täynnä teorioita, joskus samansuuntaisia, usein vastakkaisia. Fysiikan puolella on todettu, että jokainen teoria on lähtökohtaisesti väärä: se on tarpeen työhypoteesina, mutta jos työ edistyy, se kumotaan joko täysin tai asettamalla se suuremman kokonaisuuden osaksi. Siksi suosittelisin omaa ajattelua, joka joskus voi tuottaa jopa oman oivalluksen.
Ehkä silloin syntyisi sananvaihtoa, jota voisi kutsua keskusteluksi.
hermesJäsengrohn:
”Pönöttäjien suurin nautinto ovat juuri nuo virtuoosikappaleet, joiden jälkeen voi turvallisesti hakata käsiä yhteen.” – Joopa joo…”Ei kuolleiden taiteilijon suuruus ole nykysäveltäjien vika vaan nyky-yleisön”. – Siis vika?Suuruus?
”Peruutuspeilin avulla ei vain ajetaan eteenpäin.” – Niinpä, mutta polkupyörä on vanhaa tuotantoa.
”Tyypillinen nyky-yleisön edustaja on kuullut niistä ehkä kymmenesosan. Siinä vasta ”kuolleita lapsia”.” – Tässäpä onkin löytynyt taiteen arvon mitta: ”tyypillinen nyky-yleisö”!
”Itse asiaan palatakseni, minua kiinnostaa edelleen otsikon kysymys.” Ks. vastauksia edellä. Niihin ei nähdäkseni ole reagoitu.
hermesJäsenJälleen ohitettiin keskeinen ajatus: siveltimellä ei ole estetiikkaa, taululla on; kynällä ei, runolla on; instrumentilla ei, musiikilla on.
Ovatko soittajat todellakin temppujen katalysaattoreita? Ohhoh! Sitäpaitsi se virtuositeetti, joita pelkät temput vaativat on todellakin lapsellista verrattuna siihen psykofyysiseen hallintaan, jota vaatii se musiikki, jota lgrohn nimittää ”museomusiikiksi”. Kukin tahollaan miettiköön, mistä tuo määrittely kertoo: lgrohnista vai J.S. Bachista – esimerkin ottaakseni. Onko lgrohn yhtä nykyaikainen myös suhteessa kirjallisuuteen, maalaustaiteeseen, arkkitehtuuriin, koko kulttuuriin. Puolestani olen sitä mieltä, että Beethoven elää, mutta suurin osa ”nykyttäjistä” synnyttää kuolleita lapsia. Aika näyttää, mikä on ajatonta.
”Yleisö voi turvallisesti haltioitua esittäjän taidoista”, päättelee lgrohn. Tuota riittää – julkeutta, joka tietää, mitä muut kokevat.
hermesJäsenVirtuoosisuudella ei ole estetiikkaa
Noin vain luki lgrohn lauseeni keskeisen asian ohi: virtuositeetti on väline. Virtuoosisuudella ei ole estetiikkaa, koska se on väline samoin kuin instrumentti ja pohjimmaltaan soittajakin. Tämä kokonaisuus asettuu säveltäjän palvelukseen toteuttaakseen teoksen. Teoksella saattaa olla esteettisiä arvoja, ei instrumentilla eikä sen hallinnalla sinänsä. Jokainen soittaja hakee rajojaan toteuttaakseen musiikissa sen mihin hän pystyy. Kysymys on musiikin esittämisen vapaudesta, ei temppuilusta.
Kukaan taiteilija, jos hän on taiteilija, ei tuo harjoittelua yleisön eteen. Jos virtuoosisuus vaikuttaa itsetarkoitukselta, se ei ole riittävän hyvää. On suurta musiikkia, jonka täydelliseen esittämiseen eivät juuri kenenkään taidot tahdo riittää – Brahmsin pianokonsertot esimerkiksi. Ovatko ne liian virtuoosisia?
”Pitkästyneet soittajat hakevat kvasihaasteita”; tuollaista ajatusta ei voi syntyä jos hiukankin ymmärtää, mistä musisoinnissa on kysymys.
hermesJäsenJokainen muusikko tietää, että virtuositeetti on väline, joka tekee mahdolliseksi soittamisen vapauden. Esimerkiksi Bachin musiikin täyspainoinen esittäminen ei ole mahdollista ilman pitkälle kehittynyttä virtuositeettia.
Ne jotka eivät itse ole soittaneet, saattavat kuvitella että on helppoa musiikkia, johon riittää vähäinen osaaminen. Ne jotka ovat tehneet työtä asian parissa tietävät, että myös hitaan musiikin vapautunut soittaminen vaatii nopeutta, koska ilman sitä ei voi hallita tarkkaa ajoitusta. Tekniikka on elementti, joka kumoaa itsensä silloin kun se on kehittynyt taituruudeksi. Se että ihminen tälläkin alueella hakee rajojaan, ei liene suuri synti.
Olisi mielenkiintoista tietää, eikö lgröhn kuule esim. Chopinin Etydeissä muuta kuin harhautunutta pöyhkeilyä
hermesJäsenEi siis huudella; on kuitenkin niin että toinen huutelijoista on hätää kärsimässä: sen resursseja supistetaan, se hylätään koulujen musiikinopetuksessa ja kasvava joukko kupin omistajia tulee samalle sopalle, jota ei mistään tule lisää. Tilanne on kyllä monivivahteinen, mutta kyllä ”kentän” jako ja siitä tehdyt johtopäätökset alkavat olla aika erikoisia: hienon liikeidean kehittänyt Riku Niemi kerää miljoonien pottia kiertämällä Suomen suurhallit, mutta valittaa että ei saa senttiäkään julkista tukea. Voi voi!
Samaan aikaan klassisen musiikin koulutus on hätää kärsimässä, mutta toinen huutelija ei osoita vähääkään solidaarisuutta, vaan esittää syytöksiä, jotka yllyttävät poliitikkoja jatkamaan valitsemallaan tappolinjalla. Vääriä tilastoja, väärää informaatiota musiikkikasvatuksen sisällöstä (musiikkiopistothan satsaavat enenevästi rytmimusiikkiin), vertailuja jossa toisena osapuolena ovat vuosikymmenten mittaan syntyneet orkesterit ja oopperatalo, jotka asetetaan vastakkain rytmimusiikin pikkuyhtyeiden kanssa (klassiset pikkuyhtyeet toimivat nekin lähes ilman julkista tukea). Musiikkigenrejen väärää rinnastamista: esim. lastenmusiikki vastaan sinfoniamusiikki (ikäänkuin sinfoniaorkesterit eivät tekisi lastenmusiikkia). Ja niin edelleen.
Ei kai ole niin hirveää, vaikka joku sanoo että Bach on hienoa? Onhan se niin, että sitä ei tiedetä.
hermesJäsenVuosikaudet on kuultu että Sibelius-Akatemian johdon on toteutettava OPM:n määräyksiä. Jussi Rauvola on ansiokkaasti osoittanut, että Opetusministeriön komentosillalla ei ole ketään. On selvää, että kaikki järjettömyydet ovat tulleet muihin korkeakouluihin kohdistuneiden toimien kylkiäisinä – siitä siis selittyy se, ettei niissä musiikkikoulutuksen ja taiteen kehityksen kannalta ole ollut mitään järkeä (ottamatta kantaa siihen, onko niissä tolkkua muiden korkeakoulujen näkökulmasta). Nyt, kun ”korkeamman olennon” yltä on poistettu huntu, kenen taakse mahtaa akatemian johto piiloutua. Hyvä vaihtoehto on tietysti S-akatemian hallitus: joukko päättäjiä, jotka saavat kokouksiin pinon papereita, mutta ehtivät lukea niistä vain päällimmäisen. Mutta sehän on normaalia demokratian käytäntöä.
-
JulkaisijaArtikkelit