Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
3.6.2014, 19:45 vastauksena käyttäjälle: Reportaasi: Protesteja ja sähköistynyttä tunnelmaa eteläisessä Saksassa #19214Jarkko HartikainenOsallistuja
Tähän artikkeliin myöhemmin löytäville tiedoksi, että Reinholdtsenin Musik-teoksen lopun video-osuus (”Live from Backstage”) on näköjään YouTubessa.
aka Nettivinkki #3
Jarkko HartikainenOsallistujaMitä voitaisiin tehdä, jotta suurin osa säveltäjistä olisi huippuja?
Jarkko HartikainenOsallistuja…vai hetkinen, viittasitko Glassiin?
Jarkko HartikainenOsallistujaEikai se, että teos on ’etydi’ rajaa pois sitä, että se voi myös olla taiteellisesti painokas? Ymmärtääkseni viittaat (konsertti)etydeihin.
22.8.2013, 12:07 vastauksena käyttäjälle: Uutuuskirja pureutuu musiikin humanistiseen sanomaan #19288Jarkko HartikainenOsallistujaHuomasit varmaan Murail’ta käsittelevän pätkän…?
Noh, Tarasti on musiikkitieteilijä, ja he tyypillisesti omien sanojensakin mukaan häärivät ’around music’ erotuksena teoreetikoihin, analysoijiin ja säveltäjiin, jotka puolestaan kirjoittavat ’about music’.
21.8.2013, 12:33 vastauksena käyttäjälle: Uutuuskirja pureutuu musiikin humanistiseen sanomaan #19286Jarkko HartikainenOsallistujaSe olisi varmasti meistä monesta kiinnostavaa!
Onneksi apuun tässäkin astuu Amfion, johon kirjoittamissaan päiväkirjoissa Tarasti on paneutunut mm. Kimmo Hakolaan sekä Kaija Saariahoon ja spektrimusiikkiin yleensäkin.
Jarkko HartikainenOsallistujaAmfion pahoittelee tapahtunutta 😉
Jarkko HartikainenOsallistujaOnneksi tuo ei ole totta, monenlaisia ihmisiä otetaan sisään. Onneksi myöskään kaikki säveltäjät eivät ole soittotaidottomia, sillä ilman kosketusta elävään musisointiin voipi tulla varsin paperinmakuista ja/tai soittokelvotonta jälkeä.
Suuri osa kaikkien aikojen musiikista on keskiarvoa kehnompaa.
Jarkko HartikainenOsallistujaHöpsistä mitään loppunut ole! Emme vain ole saaneet juurikaan rahoitusta, joten pidimme kesän lomaa. Helsingin juhlaviikkojen myötä toiminta taas käynnistyy!
Jarkko HartikainenOsallistujaTässä taisi käydä niin, että oltiin Lauri Supposen kanssa sovittu kirjoittamisesta jo aikoja sitten, kun taas Jälkikoirat tyypillisesti pyytävät konserttiin paljon lyhyemmällä varoitusajalla. Kuulin asiasta, kun Lauri jätti tekstinsä julkaistavaksi saatesanoilla ”yritin olla antamatta sen vaikuttaa”. (Olin sivumennen sanoen yllättänyt, että Jälkikoirat ylipäänsä päätti pureskella kyseistä konserttia. Ei ole montaakaan vuotta siitä, kun sävellysopiskelijoiden teoksille ei edes järjestetty konsertteja, saati sitten että niitä olisi sekä mainostettu, radioitu että jälkikoirailtu!)
Tämä oli minulle ok, sillä kyseessä ei ole ensimmäinen kerta kuin näin tapahtuu – itse olin syksyllä Jälkikoirissa puimassa konserttia (RSO: mm. Puumalan Rope), josta myös kirjoitin. Silloin ei tullut sanomista, mutta eipä ollut päällekäisyyttäkään; radioon joutui suoraan konsertista taistelemaan suunvuorosta lyhyessä viisitoistaminuuttisessa, kun taas kirjoittaessa kävin konsertin punnitummin ja ajan kanssa mielessäni läpi. ”Porraskäytävän viisautta” pääsi kerrankin purkamaan.
Kyseessä on mielestäni kaksi aivan erilaista arvioinnin tapaa, jossa Jälkikoirissa kuullaan ikään kuin konserttivieraan tunnelmat tuoreeltaan, kun taas kirjoitettu arvio lähestyy esseetä, ja sen on tarkoitus herättää (kieltämättä lähes olematonta) musiikkidiskurssia. Minusta Lauri Supposen Amfion-arviot ovat olleet poikkeuksetta laadukkaita ja kiinnostavia lukea – miksi muuten YLE olisi hänestä kiinnostunut? Hyvä, että pieni foorumimme saa näiden kutsujen avulla näkyvyyttä ja kuuluvuutta!
Itse en ole kyseistä Jälkikoirat-jaksoa kuitenkaan kuullut. Juhani Nuorvalan yllä esittämä huoli siitä, että yhdet ja samat harvat saavat sanoa sanansa joka asiaan on piirit pienenä pitävässä musiikkielämässä enemmän kuin aiheellinen. Mutta se, että lähiaikojen nykymusiikkiuutisista ainoastaan nuoren Lauri Supposen tuplasuunvuoro yhdestä opiskelijakonsertista herättää täällä keskustelua – se on suorastaan surkuhupaisaa.
Yritämme kuitenkin jatkossa katsoa, ettei tällaisia noloja päällekäisyyksiä pääsisi tapahtumaan – se ei ole kenenkään etu. Tavallaan aika hienoa, jos meitä pidetään YLEn kilpailijoina ja mielipiteemme arvostetaan samanarvoiseksi tuon jättiläisen kanssa. Tarkkana jatkossa!
Jarkko Hartikainen
päätoimittaja18.3.2013, 8:27 vastauksena käyttäjälle: Arvio: “Ennen ensimmäistä kuvaa on muisto, jonka olen unohtanut” #19267Jarkko HartikainenOsallistujaTuossahan se on: http://areena.yle.fi/radio/1834037 (Kuoro postasi linkin juuri Facebookiin)
Näemmä monet klassisen musiikin konsertit löytyvät samalta alasivulta (kyseessä kun on ”sarja”), kun taas muut klassisen ohjelmat löytyvät heti kyseisen genren alasivulta ( http://areena.yle.fi/radio/1256158 ). Yksi askelma siis lisää… (Runsaudenpula?)
Jarkko HartikainenOsallistujaHyviä uutisia! Joël Bonsilta saamiemme tietojen mukaan ainakin Atlas Ensemblen workshoptoiminta, ns. Atlas Academy, on saanut toimintansa tueksi erään merkittävän sveitsiläisen mesenaattijärjestön. Lisään linkin tänne heti, kun virallinen sellainen ilmestyy!
Jarkko HartikainenOsallistujaToinen tykkää paidasta, toinen siitä toisesta…?
Jarkko HartikainenOsallistujaTato?
Jarkko HartikainenOsallistujaHyviä uutisia! Joël Bonsilta saamiemme tietojen mukaan ainakin Atlas Ensemblen workshoptoiminta, ns. Atlas Academy, on saanut toimintansa tueksi erään merkittävän sveitsiläisen mesenaattijärjestön. Lisään linkin tänne heti, kun virallinen sellainen ilmestyy!
-
JulkaisijaArtikkelit