Kirjoitetut vastaukset
-
JulkaisijaArtikkelit
-
26.3.2012, 21:12 vastauksena käyttäjälle: Arvio: Juha oli ihastus korville, pettymys silmille #19047elvibreuOsallistuja
Auli: ”Aarre Merikannon Juhan ensimmäisen näytöksen päätyttyä ei voinut olla ajattelematta: tässäpä hieno ja aivan liian vähän tunnettu ooppera. Ja ennen kaikkea tässäpä upea ja miltei tuntematon suomalainen säveltäjä!”
contre_dance: ”Aarre Merikannolla on myös Juhan verevyyteen verrattavia komeita orkesteriteoksia 20-luvulta (mm. Fantasia, Pan, Ekho sopraanolle ja orkesterille), joita kovin mielellään kuulisi Musiikkitalon akustisissa olosuhteissa!”
Erinomaista Auli&contre_dance, erinomaista. Filantropiaa ja altruismia ei siis vielä julistetakaan sukupuuttoon kuolleiksi ilmiöiksi maailmassamme, jossa ”yksilöllisyytemme” on harhautunut sokeuden asteelle (yhteispelin muistuttaen lähinnä juopporingin t y h j ä ä solidaarisuutta). Aarre Merikannostahan on kirjoittanut esim. Seppo Heikinheimo ja Paavo Heininen on pelastanut opettajansa töitä rekonstruoimalla ehjiä teoksia niiden riekaleista.
Korjaavaa työtä onkin tehtävä: pienet tai suuret palkinnot, tunnustukset&prenikat tuskin ketään enää haudassa lämmittävät. Ja varsinkin: tällaisten rikosten todellinen vaikutus musiikkikulttuurimme intersubjektiiviseen, sosiaaliseen värähtelyyn on laajempi kuin yksittäisen taiteilijan kohtalo – mitenkään vähättelemättä esim. Aarre Merikannon henkilökohtaista vääntöä ja turhaa kitkaa keskinkertaisemman&kehittymättömämmän, tapoihinsa kangistuneen kasvuympäristönsä kanssa.
Eli tasapainottava korjausliike jatkukoon. Mutta meidän on myös kysyttävä mistä Aarteen kohtalo johtui ja tunnistaa vaarat jotteivat rikokset toistuisi. Onko syynä jokin suomalaiskansallinen meitä riivaava patogeeni, joka estää meitä puhumasta, käsittelemästä ja lopettamasta toistemme kiusaamista ja kiusatuksi tulemista (the whole SM-competition)? Nauttia kulttuurimme hedelmistä koko laajuudessaan ja syvyydessään. Jos patogeeni jyllää edelleen, sen paikantaminen olisi tärkeää. Kuka/ketkä ovat tämän päivän ”Aarteita”? Emmekö voisi jo kasvaa aikuisiksi? Oppia jotain historiastamme ja katkaista tukahduttamisen ja itsetukahduttamisen kalmavat kierteet lopetamalla näiden patogeenien levittäminen ja vahvistaminen.
Eikö meitä kiinnosta puuttua asioihin tunnistaessamme potentiaalisia ”Aarteita” ajassamme, miksi heikkotahtoisesti annamme kehnojen historioiden toistua, missä tahdonvoimamme? Uskon useammankin ”katkaistun kannon eksiteeraavan kulttuurimme meressä” aloilla jos toisilla. Mutta luovan säveltaiteen alalla yksi selvä esimerkki on säveltäjä A R I V A K K I L A I N E N. Kas tässä hänen tuotantonsa Fimicin sivuilta:
http://www.fimic.fi/fimic/fimic.nsf/WLWOR?readform&comp=Vakkilainen,%20Ari&cat=contemporary_-_classicalKäsittääkseni 99.99% hänen laajasta tuotannostaan on esittämättä (Ari Vakkilainen on siis elävä säveltäjä, asuu Helsingissä):
OOPPEROITA:
Lätäkkö (1988)
operaThe Thunder – Perfect Mind (1996 (?))
opera in one act
2 sopranos, 4 baritones, actors, dancers, choir, English horn, bass clarinet, percussion, 2 pianos, 2 violins, viola, cello, double bassPunahilkka (2000), 60′
Little Red Riding Hood
A children’s opera
2 reciters, 5 main roles (Little Red Riding Hood, Mother, Grandmother, Wolf, Hunter), an ensemble of 14 playersHiranyagarbha (2001-2005), 72′
The Swan of the Milky Ocean
opera in three parts
soprano, mezzo-soprano, alto, tenor, 2 basses, mixed choir and orchestra: 1111/1000/01/0, piano, stringsORKESTERITEOKSIA:
Tube
Runoelma (Poem)
2222/4230/11/0, stringsSinfonia I (1995/1998), 18′
Symphony No. 1
2233/4330/02/0, piano, stringsAllogenes (1996 (?)), 13’50”
chamber orchestraSinfonietta (2000 (?))
2222/4230/11, stringsSinfonia II (2003)
Symphony No. 2
2232/4230/12/0, stringsSinfonia III (2003), 21′-22′
Symphony No. 3
2222/2110/01, stringsKalevala-sarja (2008)
2222/4231/12/0, stringsKONSERTTOJA:
Violin Concerto No. 2 (1992)
violin solo + 2222 3200 02 1, celesta, stringsConcerto for Piano and Orchestra (1994)
piano solo + 2222/4220/00/0, stringsPiano Concerto No. 2 (2002)
piano solo + 2222/4220/11/0, stringsAndante + Rondo (2004), 13′
for a piano concerto in Mozart’s style
piano solo +1202/2200/10/0, stringsPiano Concerto No. 3 (2004)
piano solo + 2222/4220/11/0, stringsConcerto for Guitar and Orchestra (2005), 22′
solo guitar + 1120/1000/01/0, stringsChamber Concerto (2007), 4′
Piano Concerto No. 4, for piano and 10 instruments
piano solo + 1111/1000/00/0, stringsPiano Concerto No. 5 (2008)
Springtime
piano solo + 2222/2200/00/0, stringsKAMARIMUSIIKKIA:
Halloween ( 2005), 3’50”
flute, violin, cello and pianoSekstetto (1986)
oboe, trumpet, horn, violin, cello and pianoJousikvartetto (1989 (?))
Kvintetto (1992)
flute, clarinet, violin, viola, cello…te tartutte, jepulis! (1994)
string quartet and pianoJousikvartetto 2 (1995)
Jousikvartetto 3 (1996)
Kuutti (2002)
flute, bass clarinet, piano, violin, viola and celloSonaatti oboelle ja pianolle (2002)
Saxophone Quartet (2003), 11′
Duo for Two Guitars (2004), 14′
Sonata for Bassoon and Piano (2004)
Passacaglia (2005), 10′
violin, viola, cello and organQuintet (2005), ca 14′
for flute, clarinet, piano, violin and celloSonaatti alttosaksofonille ja pianolle (2005), 16′
Sonata for French Horn and Piano (2005)
SOOLOTEOKSIA:
Chaconne (1981)
violinUrkubiisi (1983)
organMelos (1984)
violinMelos VI (1987)
fluteAdagio (1988)
violinLarghetto (1988 (?))
pianoNocturne (1989)
pianoB-A-C-H (1995), 5′
guitar10 preludia (1997 (?))
10 Preludes
pianoPreludi (1998)
Prelude
pianoSonata IV (1999-2000 (?))
pianoSonata (1999)
pianoSonata II (1999)
pianoSonata V (2000)
pianoSonata VI (2001)
”Mansén sonata”
piano12 etydiä pianolle (2002)
12 Etudes for Piano
pianoNocturne (2002)
pianoVariaatioita espanjalaisesta sävelmästä (2002)
Variations on a Spanish theme
pianoNocturne (2003), 5′
pianoSonata VII (2003)
pianoSonatine (2003), 5′
pianoNocturne V (2004)
pianoNocturne VI (2004)
pianoSonata IX (2004), 12′
pianoSonata VIII (2004), ca 14′
pianoBalladi II (2005), 7′
pianoBalladi pianolle (2005), ca 7′
Ballade for Piano
pianoChaconne for guitar (2005), 14′
guitarSonata for guitar (2005), 23′
guitarSonata XI (2005), ca 14′
pianoBalladi III (2006), 8′
pianoVariaatioita laulusta ”Zu Mantua” pianolle (2007), 32′
piano12 etydiä pianolle (2008)
12 Etudes for Piano
Toinen kirja
piano4 Pieces for piano (2008)
piano6 extra variations for guitar (2008)
guitarBalladi IV (2008)
pianoNocturne (2008)
pianoPassacaglia (2008)
organPrelude for Ballade IV (2008)
pianoSonatina II (2008)
pianoTärpättisavotta (2008)
pianoVariations ”Hijos del Pueblo” (2008)
guitar3 Fuugaa uruille tai pianolle (2009)
organ or pianoCadenzas for Mozart’s Piano Concertos (2009)
pianoVOKAALI- JA KUOROMUSIIKKIA:
Variaatioita Lennon & McCartneyn teemasta (1984)
Variations on a theme by Lennon & McCartney
mixed choir a cappellaCorona triumphalis (1990)
Kantaatti Helsingin yliopiston valtiotieteellisen tiedekunnan promootioon
mixed choir + 1121/0000/00/0, stringsLaulu oravasta (1998)
vocal solo and pianoSammakkoperspektiivi (2001 (?))
vocal solo and pianoThe simplest questions (2001 (?))
vocal soloSaarella (2002 (?))
soprano, piano, double bass ad. lib.Graffiteja ajan rajapinnassa (2003)
baritone and pianoThe Long Goodbye (2005)
mixed choir3 Canons for female voices (2008)
6 female voices?????????? Syvä hiljaisuus ??????????
Jos olisi kyse jostakin kylähullun tai näennäistaiteellisen neurootikon ns. epäonnisista kyhäelmistä (vaikka kannustaisin kyllä huomioimaan jokaisen), asiaa voisi painaa villaisella. Mutta kun se vähäinenkin mitä olen kuullut, on läpensä musikaalisen ammattisäveltäjän arvokasta työtä.
No. En syvennä (esittämällä kysymyksiä Vakkilaisen kollegoille, etujärjestöille, muusikoille, kapuille, musikologeille, toimittajille, tuottajille, päättäjille, itselleni) ongelmaa enempää vielä, mutta onneksi tämä tuli noteerattua ja sanottua. Säveltäjäystäväni kera pianistiystävänsä käsittääkseni ovat kaivamassa Vakkilaisen pianotuotantoa päivänvaloon: preludeja, nokturneja, etydeitä, balladeja, sonaatteja, konserttoja etc. Itse kuulin jokunen vuosi sitten Kansanradiosta säveltäjän soittamana preludejaan; verevää, traditiokommunikatiiviisia yksilöllisiä äänenpainoja, -kepeyttä.
Eikö jokin vastuunsa tunteva kulttuuritaho – esim. Svenska Kulturfonden – voisi tukea projektia, jossa Ari Vakkilaisen musiikkia tuotaisiin laajasti kuultavaksemme? Orkesterikonsertteja, kamarimusiikkikonsertteja ja näyttävänä päätösnumerona kahden esittämättömän oopperan kantaesitys? Ja Lätäkkö-oopperan uusinta ensi-ilta loppujuhlineen, ilmaiset oluet kaikille! Näyttäisimme mallia kuinka korkeakulttuuria arvostetaan ja hoidetaan – jo taiteilijoiden elinaikanaan.
elvibreuOsallistujaelvibreu ystävineen suosittelee:
KAARTIN SOITTOKUNTA 193 VUOTTA SUOMEN HISTORIAA!
Töölö I – Duda!
Tiistai 7.2.2012 Temppeliaukion kirkko
Johtaa musiikkikapteeni Ville Paakkunainen
Solistina Harri Lidsle, tuuba
Ari Vakkilainen: February (ke)
Jörg Duda: Tuubakonsertto nro 2, op. 67/2 (ke)
Magnus Lindberg: Gran Duo
Vincent Persichetti: Sinfonia nro 6 puhallinorkesterille, op. 69Vapaa pääsy, ohjelma 10 €
22.12.2011, 11:39 vastauksena käyttäjälle: Kimanen jyrähti: valtiovallan musiikkimaku on kaikkiruokainen sika #19061elvibreuOsallistujaKonsertti-ilmoitus:
Jouluinen yhteislaulukonsertti Musiikkitalossa. Helsingin Sanomien ja Musiikkitalon yleisötyöprojekti Kuule! järjestää suuren yhteislaulutilaisuuden. Yleisön muodostamaa tonttukuoroa laulattavat ja säestävät Eeva-Leena Pokela,
Soili Perkiö, Mari Kätkä, Tarja Nyberg ja Jyrki Tenni. Konserttisali (Mannerheimintie 13) klo 18. Liput 10 e.Nyt Koistinen&lgrohn tonttulakit päähän ja ”tip-tap-tip-tap-tipetipe-tumps” – minä tulen mukaan myös, täällä käynnistyivät myöhäiset pikkujoulut just – ”ja kaikilla meillä oli muukaavaa, oi jospa oisin saanut olla TUMPS”
19.12.2011, 19:51 vastauksena käyttäjälle: Essee: Harry Partch – amerikkalaisen nomadin muotokuva #19050elvibreuOsallistujaYEAH! Armotonta menoa, pannaan nyt tulemaan:
http://www.youtube.com/watch?v=mOHBqFevy0kIhan kuin meidän joulukeittiöstä. Lapset tykkäsivät kovasti tästä Partchista ja keittiövälineet saivat heti kylmää kyytiä!
elvibreuOsallistujaKoistinen, asento! Ja vapaa. Mielenkiintoista.
Jotta huomiosi Mahler/Rattlestä olisi astetta konkreettisempi, voisitko antaa esimerkin? Esim. tahtinumeron tai jonkin laajemman alueen partituurista, niin verrataan sitä Sir Simonin tulkintaan. Berliiniläiset lienevät kyseessä? Itselläni olisi livetys vuoden takaa (yhdessä Schönbergin A Survivor from Warsawn kanssa), liekö radikaalisti erilainen levytykseen verrattuna?elvibreuOsallistuja”Elvi hyvä, ota lääkkeesi ja harkitse vielä hetki.”
Juu, lääkitys kunnossa (frendit hankkivat mulle pillerejä huumorintajuttomuuteen – heitä ahdisti kun mua ei naurattanut tavatessamme ihmisiä, joiden pakkoliike oli vitsien kertominen).
Ja kiitos, kehoituksesi harkita vielä hetki on linjassa aikomuksieni kanssa; tahmeiden käsitteellisten sekametelisoppien tasapainottava maustamisyritys ottanee tovin, viikko pari siihen menee.
(Perhe-elämä ja ansiotyö vievät kaiken aikani. Loput annan taiteelle. Revi siitä vielä harkittu hetki ”pubiruusuille”. Eli tuplasti ajan ulkopuolella ollaan jo.)
Esim. juuri nyt ennen nukahtamista perkasin suht’ heviä ***hotclassicalrockpopbepup*** -sekaannusta, missä kehityksen realiteetit tai taso- ja arvoerot koetaan epämukavina ja sotketaan jopa kysymyksiin ihmisarvosta.Lupaan katsoa myös vielä tarkemmin mitä Sinä olet ”syönyt”. Harkitummin siis.
elvibreuOsallistujaNo hei taas. Paljastan teille salaisuuden, jos se teitä lohduttaisi: olen äänittänyt koko kauden 2011 radiosta (kantaesitykset ja kaikki se, mille ei elämää ole vielä ennättynyt kertyä) ja tulen kirjoittamaan konserteista toivottavasti päivälehtiä painokkaammin. Ensi vuoteen menee.
Pitänee mennä nukkumaan, luin Pubiruusun huolen seuraavasti: ”klassisen ja rykkärin nytinässä ei HS paina grammaakaan”.
Marginaalissa on hyvä olla, ei rasitu polla.
Hyvää ötyä.elvibreuOsallistujaTämä kolumni ”Musiikista viis” kommentteineen on niiin harvinaislaatuinen ja monella tapaa esimerkillinen, etten voi olla koskettamatta sitä – silkkihansikkain. Kirjoitan neljässä vaiheessa:
A) ”kryptiseksi” alkudrinkiksi havaintoja ystäväni alle kouluikäisten lasten labyrinttipelistä
B) alkupalaksi pohdin joitakin mahdollisia yleisiä syitä sille, miksi keskustelumme tuppaavat jäämään vääjäämättömästi pintavedessä räpiköinniksi – ja isot kalat kiittävät ja karkaavat
C) pääruoaksi vastaan kommentoijille, laajemmin nimimerkille Pedrosgonic
D) jälkiruokana kevyt katsaus alkuperäisen kolumnin ravintosisältöihinelvibreuOsallistujaNo hei. Eihän tämä pilotti etene jos ette osallistu siihen. Eli spontaanit reaktionne
TÄHÄN: ———————————-
Tapasin Sibeliuksen eilen syntymäpäivillään ja hetken emmittyään hän kyllä vastasi (toki sivistyneen yleisluontoisesti)
elvibreuOsallistujaNo hei. Eihän tämä pilotti etene jos ette osallistu siihen. Eli spontaanit reaktionne
TÄHÄN: ———————————-
Tapasin Sibeliuksen eilen syntymäpäivillään ja hetken emmittyään hän kyllä vastasi (toki sivistyneen yleisluontoisesti)
TÄHÄN: http://www.rokki.kalsarit.net/jokainen nuotti.mp3
elvibreuOsallistuja..ja ensireaktion jälkeen kuuliainen taidemusiikin ystävä etsiytyy teoksen luokse uudestaan, jottei ensikuulemalta ole jäänyt esim. jotakin ”piilostruktuuria” noteeraamatta.
Toinen kuuntelukerta: hmm..odotukset jännittyivät tuonne 0.20 kohdalle, sitten alkoi alamäki (nousevalla eleellä…).Toki yksittäisen osan lopullinen kohtalo näyttäytyy vasta koko sarjan mittakaavassa…äänestetään siitäkin!
elvibreuOsallistujaAnteeksi, oma ensireaktioni oli unohtua..
TÄHÄN: BU!
elvibreuOsallistujaKiitokset ehdotuksista ja mielikuvituksenne lennosta! Olisiko täällä paikka ”pilotille”?
Kuunnellaan tämä: http://www.youtube.com/watch?v=2W2dlUFp6Ww&feature=related
ja kirjoitetaan paperille spontaanit reaktiomme
TÄHÄN: ————————————–
akselilla bravo – bravissimo/buu – hyi saatana, uupperaa! —- tai jotakuinkin surkea (:(:(: – menettelee (::) – hyvä 🙂 – loistava :):):):):):): – et cetera
elvibreuOsallistujaNo tämähän on nyt kyllä niin must, että on kammettava itsensä ulos ja korkattava Musatalon konserttisali (ups, taisi paljastua etten ole vielä käynyt siellä – viittaan epäluotettavaan ”kommenttiini” akustiikasta).
Brahms, myös Haydn ja Glanert-Hynninen-Kamu-Sibelius-Stenvall, kyllä. Mutta tätä Hakola-Kivi yhdistelmää vierastan. Mitä muistan kuulleeni, eikö tämä Hakola ole näiden ”iloisten&ironisten vaaleanpunaisten pikkupossujen” tavoin pomppinut estottomasti mantereilta ja tyyleiltä ja todellisuuksilta ja avaruuksilta toisille ja takaisin? Vai olenko ymmärtänyt väärin? Jotenkin vaistomaisesti pelkään, miten esim. ’Sydämeni Laululle’ käy. Onko Hakola vakavoitunut? Eheyttä harhaisesti halajanko ma?
No, kai sitä tällaisella kuolevaisella saa olla ennakkoluuloja. Ja mikä sen mukavampaa, kun saa totuuden kuultuaan luopua ennakkoluuloistaan – jos tarvis. Luottakaamme Hynniseen ja Kamuun.
Mutta ennen kaikkea: hyvää syntymäpäivää Jorma Hynninen!
elvibreuOsallistujaJatkan tänne konserttikirjoitteluani jos sopii. Amfionilta lienee unohtunut tämä konsertti-ilmoitus:
Radion sinfoniaorkesteri juhlii huippubaritoni Jorma Hynnisen 70-vuotissyntymäpäivää 11.11. Musiikkitalossa.
Okko Kamu, kapellimestari
Jorma Hynninen, baritoniBrahms: Muunnelmia Haydnin teemasta orkesterille
Brahms–Glanert: Neljä vakavaa laulua
Hakola: Lauluja Aleksis Kiven runoihin, kantaesitys (YLEn tilaus)
Sibelius: Tapiola -
JulkaisijaArtikkelit