Amfion pro musica classica

elvibreu

Kirjoitetut vastaukset

Esillä 15 viestiä, 46 - 60 (kaikkiaan 125)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • vastauksena käyttäjälle: Taidemusiikin vanhurskauttaminen #19149
    elvibreu
    Osallistuja

    p.s. yksi syvyyspsykologinen tulkinta @museomusiikista@ (MusMus, musiikkien musiikki) on jo paperilla, en vaan ole varma kehtaanko sitä tähän pistää..

    vastauksena käyttäjälle: Taidemusiikin vanhurskauttaminen #19148
    elvibreu
    Osallistuja

    lgrohn, varmistan vain: kysyin ihan vakavissani oivalluksestasi. Havaintosi voi olla hyvinkin mielenkiintoinen.
    En vain halua rynnätä arvailemaan vielä, mitä tarkkaanottaen halusit sanoa..

    vastauksena käyttäjälle: Kuoro Musiikkitaloon #18941
    elvibreu
    Osallistuja

    Kiitos vastauksestasi. Mutta miksi musiikkiyhteisömme – säveltäjät, soittajat, kaput, tutkijat, hallintoväki, toimittajat etc – muille jäsenille maksetaan ja mammonaa siis on?

    vastauksena käyttäjälle: Taidemusiikin vanhurskauttaminen #19146
    elvibreu
    Osallistuja

    lgrohn,
    minusta tuntuu että olet (vahingossa?) osumassa tuossa ylläolevassa oivalluksessasi johonkin todelliseen, voitko vielä tarkentaa ja avata pohdintaasi?

    vastauksena käyttäjälle: Mona Lisan kirous #18854
    elvibreu
    Osallistuja

    Näin Debussyn 150-vuotispäivänä,
    muistakaamme myös kriitikko Robert Hughesin (28.6.1938 – 6.8.2012) varoittavia sanoja taidemaailman meriltä.

    vastauksena käyttäjälle: Kuoro Musiikkitaloon #18939
    elvibreu
    Osallistuja

    ..täältä sitten Jarkko (viim.3.9.) keskustelujen syövereihin..

    Osaatko kertoa, yksinkertaisesti tai monimutkaisesti, miksi M-taloon ei tullut palkattua ammattilaiskuoroa ja -kuoronjohtajaa?

    Uskallan kysyä, koska lienet läpäissyt musikkitieteen peruskurssin, ”Sensuurin ja itsesensuurin vaarat tieteilijän/taiteilijan yksilökehitykselle” (3ov)

    vastauksena käyttäjälle: Kuoro Musiikkitaloon #18938
    elvibreu
    Osallistuja

    Varmasti on kyse kaikesta muustakin (hymiö jolla on monimutkainen ilme kasvoillaan :)).
    Mutta aloitetaan resursseista. Onko teillä tietoa miksi kuoronjohtaja ja monipäinen kuoro eivät saa palkkaa työstään?
    Työstään, joka päiväkirjamerkintöjen perusteella on hullaantuneen intohimoista ja pitkäkestoistakin.

    vastauksena käyttäjälle: Kuoro Musiikkitaloon #18936
    elvibreu
    Osallistuja

    Se on moro täältä kellarista.
    Osaatteko Auli&JaaniL sanoa, miksi sinne Musiikkitaloon ei tullut ammattilaiskuoroa ja -kuoronjohtajaa? Ja palkattuna tietenkin.
    Ymmärrän kyllä, että huippukapujen kanssa työskentely (puhumattakaan teoksista) saa monen unohtamaan raha-asiat, mutta mutta..
    Ei kai tää mee niin, että talouskalkyylit koskevat vain osaa musiikkiyhteisöstämme?

    vastauksena käyttäjälle: Missä mennään, Savonlinnan Oopperajuhlat? #19154
    elvibreu
    Osallistuja

    Tuosta Free Willistä (oik. ”pako vapaasta tahdosta”) jota olen seurannut kauhunsekaisin tuntein jo alusta lähtien:

    Näin unen viime yönä. Siinä todellisuutta paettiin abstrahoimalla periaatteessa yksinkertaisia tosiasioita hämärillä näennäiskäsitteillä(?) spiraalimaisesti niin ”korkealle”, ettei perusteisiin saatu enää kosketusta. Todelliset erot ”täällä maan päällä” koettiin ahdistaviksi ja virtuaalisessa/historiattomassa tilassa erot saatiin neutralisoitua (ajattele kuolleen EKGtä) ja korvattua esim. numereerisesti rahalla (kts. ns. wahlroosin-mittari).

    Samoin erilaiset väliin tulleet välineet (esim. aipädit, zäpit, zopit, zupit) koettiin jotenkin todellisemmiksi, objektiivisimmiksi kuin sisältö ja lopputuloksilla ei ollut enää merkittävästi väliä. Siellä ”korkeammalla metapopulaatiossa” (todellisuudessa nämä abstraktiot EIVÄT koskettaneet todellisia arvoja/laatuja ja mitä kauemmas paettiin, sitä laaduttomattomia ratkaisut olivat vaikka paketit olivat yhä kiiltävämpiä, vauhdikkaampia ja näennäisjärjestäytyneempiä) ei enää ollut yksilöllistä vastuuta, mikäs sen mukavampaa! Ja kun depersonalisaatio oli edennyt tarpeeksi ”kypsään” vaiheeseen, oli entistä helpompi olla ilkeä/julma/kehno/paskamainen etc. koska – eihän siellä ollut enää subjekteja tai objekteja, oli vain passiivia. Enhän se ollut minä, ethän se ollut sinä eikä kukaan muukaan, kaikki vain tapahtui kasvottomasti omalla painollaan.

    Heräsin hikisenä, sydän takoi kahtasataa:

    http://yle.fi/uutiset/free_will_on_oikea_kansanooppera/6215590
    – Niin, kyllä kansa tietää. Tämä on nyt täysin kansan luomaa. He saavat mitä ovat halunneet, myhäilee Erkkilä.

    ”Koska kaikki on avointa, ja kommentteja otetaan vastaan loppuun asti”, pyysin ystäviäni käymään operan treeneissä
    netissä ja lähettämään minulle ajatuksia tuosta Erkkilän myhäilystä ja muutenkin. Kommenteja sateli ja pääväri oli ”vihainen, ihmettelevä”. Lähetän ne tässä lähipäivinä, minun täytyy hiukan ekvalisoida niitä ja poistaa härskeimmät kirosanat. Plus suojeltakoon varmuuden vuoksi esitykseen marssivia oopperanystäviä liialta ennakko”mainonnalta”.

    Jos tuo Erkkilän myhäily ei ole toimittajan keksimää, itse muotoilisin ystävällisesti esim. – ”h******** p****
    koko vapaapalokunta”.

    Tai hypnoosiäänellä: ”esityksiä on vain yksi… on vain yksi… vain yksi… yksi…shhh”.

    vastauksena käyttäjälle: Kuoro Musiikkitaloon #18935
    elvibreu
    Osallistuja

    Iltaa.
    Miksi sinne Musiikkitaloon ei tullut ammattilaiskuoroa ja -kuoronjohtajaa, joille maksetaan palkkaa kuten muille?

    Huipputalo, huippuakustiikka, huippukaput, huippuorkesterit ja -hallintoväki, huipputoimittajat ja mikit yleltä, huippumusiikkikorkeakoulu, huippuyleisö,
    huippusäveltäjät, huipputeokset, hippitunnelma, huippukriitikot, mutta…..

    Miksi ”huiputtaa” kokonaisuutta yhdestä kohtaa, kai nykyihminen vielä tajuaa kokonaisuuksien kohtalonyhteyksiä?

    vastauksena käyttäjälle: Levyarvio: Hysteerinen mosaiikki #19143
    elvibreu
    Osallistuja
    vastauksena käyttäjälle: Arvio: Juha oli ihastus korville, pettymys silmille #19048
    elvibreu
    Osallistuja

    yle RADIO 1 ”Kaanonin katveessa radio-ohjelma tuo esiin tuntemattomaksi jääneitä tai jo unohtuneita säveltäjiä ja teoksia” – Toimittajana säveltäjä Osmo Tapio Räihälä.

    ..tuo esiin..kunhan säveltäjät eivät ole eläviä suomalaisia kollegojamme, joiden esittämätön massiivinen ja laadukas tuotanto ei tietenkään kuulu kulttuurimme kaanoniin koska…”

    vastauksena käyttäjälle: Wennäkoskea Tapiolassa #18861
    elvibreu
    Osallistuja

    elvipreu ystävineen ehdottaa:

    Tänään radiossa YleYksi: 20.30 Radion sinfoniaorkesterin iltasoitto.
    Ilkka Kuusisto: Interludium oopp. Jääkäri Ståhl (joht. säveltäjä). Jean Sibelius: Kuusi humoreskia (Joseph Swensen, viulu, joht. Jukka-Pekka Saraste). Tapio Nevanlinna: Lasikirja (joht. Jukka-Pekka Saraste).

    Huhu kertoo, ettei tuota Tapio Nevanlinnan orkesteriteosta parikymmenen vuoden takaa ole esitetty vielä konsertissa? Onneksemme se on kuitenkin levytetty.

    Ajatelkaamme taiteilijoita sananvapauden näkökulmasta, olettaen että heidän todellinen ”puhemiehensänaisensa” on teoksensa. Miten eri alan artistit voivat tehdä, jotta esim. 72% suomalaista (noin 4 miljoonaa innostunutta) pääsee alustavaan kosketukseen kulttuurinsa hedelmän kanssa? Kuinka heidän sananvapautensa toteutuvat nykysuomessamme, ”oisko maata armaampaa”?

    Kirjailija voi kirjoittaa kirjan ja postittaa sen.

    Maalari voi maalata taulun ja postittaa esim. valokuvan taulusta.

    Muusikeri voi nauhoittaa konserttinsa ja postittaa linkin esim. youtubeen.

    Säveltäjä voi säveltää sinfonian, mutta entä jos sitä ei soiteta ollenkaan? Onko c. 4 miljoonalla suomalaisella kompetenssiä (onko säveltäjällä!) kuulla musiikki postitetusta partituurista? Yksi ratkaisu tulevaisuudessa ja nyt jo (kun esim. Suomen orkesterit Rso:ta Avantiin lakkautetaan – tämä on siis dystopia, terveen mielen uhkasimulaatiota..) ovat kotitietokoneiden mahdollistamat simulaatiot – olen kuullut todella vakuuttavia esimerkkejä. Eli säveltäjä postittaa esim. äänifailin – ”Symphony no.8, played by EastWest virtual orchestra, articulations/time modifications etc. programmed by composer.

    Entä elokuvantekijät, pääsevätkö he edes tekemään leffaansa ilman raskaita työryhmiä ja rahoituksia? Toivottavasti heilläkin on työkaluja (keposia digitaalikameroita, virtuaalilavastusohjelmia etc?), joilla voi alustavasti/auttavasti simuloida kaikkea sitä, mitä elokuvan tekemiseen kuuluu.

    Pitäisikö näitä ruveta miettimään enemmänkin?

    vastauksena käyttäjälle: Arvio: Aseistariisuvaa avantgarderymistelyä kokkolalaisittain #19140
    elvibreu
    Osallistuja

    ”ÜÜpperaa, hyi s##t#n# ååpperää tuhels karvarousku ja kiskas keihästä”

    No johan nyt, hyviä uutisia hyvien perään. Onneksi olkoon!
    Mutta uskoisko tota? Vai uskoisko Meriläistä? Kuunnellaan tämä suomalaisen oopperakesän alkupaukku (en uskalla edes ajatella minkälainen tuplapaukku on tulossa Savonlinnassa, mobiilioopperoista puhumattakaan..) Kokkolasta Yle1stä tänään klo 19 – toki kastroituna versiona ilman lavasteita etc.. mutta se musiikki, se musiikki..

    By das Weg, tässä pari ehdotusta oopperaksi: ensimmäinen olisi komitraaginen (tai kom-it-traaginen) ooppera, jossa libretisti Lasse Lehtinen ja sävelmaakari Uljas Pulkkis ovat tekemässä pilkkaoopperaa UKKsta (Ilta-Sanomat) – ”Tahdotko miljönääriksi? TAHDON!”.
    Mieluummin kuitenkin preludina edelliselle, surullinen suurmiesooppera – ”KekkonenKekkonenKekkonen – välttämätön tie kohti demokratiaa ja…”

    Ja sitten oopperaa jännittämään. MutaälkääPERRRkele huutako tai laitan toosan kiinni (midädyöoikeinhuuadde?).
    Tämä on puhkaus, vihainen puheuhkaus..

    BÖÖ!

    vastauksena käyttäjälle: Levyarvio: Äänten solidaarisuudesta #19129
    elvibreu
    Osallistuja

    #¤(((!---------- URNO ---------- !)))¤#
    ”Musa – Sunkin luo mun ikävä on pepi”

    Oi älä älä, hyvä ystäväin, päätökses jätä.
    Ma Sua kerran vain, vain kerran varoitan!

Esillä 15 viestiä, 46 - 60 (kaikkiaan 125)