Amfion pro musica classica

Auli Särkiö

Kirjoitetut vastaukset

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 27)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • vastauksena käyttäjälle: Kuoro Musiikkitaloon #18937

    Sanotaanko vaikka niin että hommassa on kyse muustakin kuin vain musiikkitalon resursseista: koko kuoroskenestä, -traditioista ja siitä miten kenttä on rakentunut. Eli monimutkaista.

    vastauksena käyttäjälle: Arvio: Kevät kohisi klassismissa #19117

    Hei! Joo, itseänikin nauratti tuo hassu vastakkaisuus arvioiden välillä 🙂 Ensinnäkin itselläni oli tuona iltana hyvin mieluinen paikka, nautin siitä; istuin etuparvella suoraan vastapäätä lavaa ja akustiikka toimi siinä kivasti. Toiseksi olin hyvällä päällä. Ongelmiahan konsertissa oli, ennen kaikkea juuri epätarkkuudessa ja joskus soinnin kolhoudessa, mutten jaksanut ruveta niistä inisemällä inisemään – viihdyin, ja halusin ilmaista sen. Mitä solistiin tulee, sen hetkiseen mielentilaani hillitty ja kuivakkakin lähestymistapa vain sopi nappiin.

    Tämä kaikki osoittaa miten kriitikon arvio on aina kuva tietyssä hetkessä koetusta tuntemuksesta, johon vaikuttavat vireystila, mieliala yms. Emme pääse ikinä käsiksi ”totuuteen” konsertin hyvyydestä tai huonoudesta, vaikka siitä voidaan toki tehdä melko objektiivisia arvioita, vaan täytyy muistaa että kokemus eletään tietyn ”verhon” läpi.

    vastauksena käyttäjälle: Klang #19111

    Tässä keskustelussa ei mielestäni ole mitään syytä kenenkään hiiltyä 🙂 Tietenkin mielipiteitä ja kommentteja saa antaa, sitähän varten tässä keskustellaan!

    vastauksena käyttäjälle: Klang #19105

    Hei, Jaanin linkkien pitäisi toimia (siis Lauri Kilpiön Klang-arvioon ja mun kolumniin). Kannattaa aina selata mieluummin Jutut-saraketta, arvio-listassa eivät näy kaikki jutut (wordpressin kömpelyyttä).

    Tänä iltana menen arvioimaan vanhasta musiikista tehtyä aivan uutta tuotantoa eli Opera Articon produktiota Rimski-Korsakovin Mozart ja Salieri -pienoisoopperasta, jossa Mozartin roolin laulaa sopraano. Hieman nykkärin arvioimiseen verrattava tilanne, myös siinä että arviointikutsun saaneena lähden matkaan iloisella mielellä. Jaanin toteamus korkeasta kynnyksestä lähteä arvioimaan nykymusiikkia voi kuulostaa yksinkertaiselta mutta se on hyvin totta. Kuitenkin ollaan tekemisessä elävien ihmisten kanssa, ja tilanteissa, joista kaikilla on usein vahvoja mielipiteitä. Itselleni se, että järjestävältä taholta on tullut kutsu, pyyntö että olisi kiva jos arvioisitte, helpottaa todella paljon. Se on melko yksinkertainen juttu.-Auli

    vastauksena käyttäjälle: Wienin filharmonikot ja Maazel #19095

    Kyllä siellä oli ihan selviä hetkiä jolloin karvat nousi pystyyn että mitä nyt tapahtuu, juuri tietyt lähdöt ja esim vaskien ja alttojen saundi. En ole ikinä kuullut sellaisia kotimaassa. Oramo teki tosi ison työn, ei kannata lähteä vertailemaan Maazeliin. Monikaan ei olisi noin kylmänviileästi saanut handlattua pikakomennusta. Kokemus oli hyvin erityinen, mutta mitään täydellisiä eivät wieniläiset tietenkään ole. Ongelmana näen jonkinlaisen kliinisyyden tulkinnassa. Tosin eilen se saattoi kyllä olla myös ihan vain jonkinlaista jähmeyttä tilanteen/teosten edessä.

    vastauksena käyttäjälle: Levyarvio: Asiallinen ensyklopedia #19093

    Kiitos tästä sekä linkistä! Juu, voi tosiaan olla että tasavireisyyteen tottuneille nykykuulijoille halutaan tarjota sopuisemmin soiva ratkaisu. Täytyykin heti alkaa kysellä tarkemmin mitä järjestelmiä tutut käyttävät temperoinnissa…

    vastauksena käyttäjälle: Levyarvio: Asiallinen ensyklopedia #19091

    Noniin, eli vihkossa kerrotaan, että levytyksessä käytettiin J.G. Neidhartin temperointijärjestelmää ”Grosse Stadt” (1724), joka sallii kaikki sävellajit mutta säilyttää niiden ominaisluonteet. Temperointijärjestelmiä kehitettiin siis 1600-1700 -luvuilla suuri määrä, kyseessä oli pyrkimys siirtyä renessanssin neljäsosakomma-keskisävelvirityksestä (joka sallii vain yksinkertaiset sävellajit, tosin ne ovat sitten tosi puhtaita) ”suvaitsevaisempaan” viritykseen jakamalla ditoninen komma (se mikä ikään kuin tekee loven kvinttiympyrään) laajemmin ja tasaisemmin, muttei silti täysin tasaisesti, sävelten kesken. Liian yksioikoisesti nimitin Bachinkin tod näk käyttämää järjestelmää Werckmeisteriksi; se pohjautui pitkälti Werckmeisteriin (tarkemmin Werckmeister III, sanoo Rossingin akustiikan käsikirja), joidenkin tutkijoiden mukaan se saattoi olla myös Bachin itsensä kehittämä.

    Oli miten oli, tärkeintä siis on että Bachin aikana oltiin renessanssin keskisävelvirityksen ja modernin tasavireen välissä, joustavalla monisysteemisellä maastolla. Pahoittelen termihäsläystä; ja sehän on myös niin että allekirjoittanut ei edelleenkään osaa temperoida cembaloaan vaan käytössä on jonkinlainen vähän-kaikkialle-kallellaan -systeemi.

    vastauksena käyttäjälle: Levyarvio: Asiallinen ensyklopedia #19090

    Hei, sori hitauteni ketjuun osallistumisessa. Sattumoisin juuri äsken pläräilinkin tietoa viritystermistöstä ja havaitsin virheeni jutussa (olen lapsesta kasvanut kiinni epämääräiseen heittelyyn kun käytännön tilanteissa viritykseen viittaillaan usein ilmauksin kuten onko soitin viritetty ”silleen kunnolla” tai onko siinä ”joku omituinen” ja komma sitä komma tätä :D). Nimenomaan cembaloa ei kuulu virittää kuten pianoa; cembalo temperoidaan, systeemejä on useampia. Bachilla käytössä todennäköisesti Werckmeister. Tutkin kerrotaanko vihkosessa.

    vastauksena käyttäjälle: Kritiikkiä tämäkin #19040

    Kriitikon ammattietiikkaan ainakin oman näkemykseni mukaan kuuluu tuon omituisen ”kriitikkoposition” välttäminen. Kriitikko kuuntelee musiikkia, kokee sitä jotenkin ja kirjoittaa siitä. That’s it. Se missä kriitikko eroaa ”tavallisista” kuulijoista, on se erityinen ammattitaito jolla hän pyrkii auttamaan musiikista kiinnostuneita vaikkapa osoittamalla suuria linjoja tai kehityskulkuja tai asettamalla asioita isompiin yhteyksiinsä. Kriitikko haluaa sanoa: tätä sun todennäköisesti kannattaa mennä kuuntelemaan!

    vastauksena käyttäjälle: Arvio: Juha oli ihastus korville, pettymys silmille #19046

    Siis itse koin myös ehdottomasti että urbanisointi syvensi draamaa: kuten sanoinkin, nykyihmisen olisi vaikea hahmottaa vastakohtaa Juhan ja Shemeikkan välissä jos molemmat olisivat agraariheppuja. Modernisointi oli ajatuksena erittäin tervetullut. Se mistä en pitänyt oli ikään kuin tämän modernisointiajatuksen potentiaalin hukkaan meneminen liian suorassa, yksioikoisessa adaptoinnissa, liiallisessa ”realismissa”; olisin kaivannut sellaista sekoittelua, jossa luontomystiikka olisi liittynyt yhteen urbaaniuden kanssa.

    vastauksena käyttäjälle: Arvio: Juha oli ihastus korville, pettymys silmille #19044

    Sanopas muuta! Rohkeasti vain suomalaisen musiikin kaanoniin tämä mies!

    vastauksena käyttäjälle: Vänskän Bruckner puhuttaa #19019

    Ja tänään Vesa Sirén kirjoitti Helsingin Sanomissa Israelin filharmonikkojen Lontoon-konsertissaan kohtaamasta häiriköinnistä: Beethovenin sanoin toteutetun protestin tarkoituksena oli kritisoida Israelin hallintoa ja politiikkaa. Mutta onko konsertti oikea paikka mielenosoitukselle? Jotenkin kuvaavaa on se, että mielenilmaisijat valitsivat paikakseen juuri konsertin, koska tiesivät siellä mekkaloidessaan saavansa paljon julkisuutta. Mitä tästä kaikesta sitten pitäisi ajatella?

    vastauksena käyttäjälle: Vänskän Bruckner puhuttaa #19013

    Hyviä ja tärkeitä huomioita! Se että musiikki herättää akuutteja intohimoja on aina hieno juttu – mutta miten tehdä tämä spontaanisti silti toisia häiritsemättä? Samivaan, ehdotuksesi jonkinlaisesta välittömästä palautepisteestä konserttisalin aulassa ei ole ollenkaan hullumpi! Joku henkilökunnan jäsen voisi päivystää bravo/buu -standilla, jossa kannustettaisiin yleisöä jakamaan oma välitön reaktionsa. Tällaista voisi olla vaikka kausiluontoisesti jos ei aina. Ideana voisi siis nimenomaan olla tavallisen yleisön aktivoiminen ”kriitikoksi” heti paikan päällä.

    vastauksena käyttäjälle: Levyarvio: Aloita Saariaho-kokoelmasi tästä #19006

    Kuuntelitko, Lauri, Koistista? Dialogi on sitä, että kuuntelee (etenkin kun toinen puhuu tosissaan ja asiaa) ja vastaa siihen.

    Haluaisinpa tietää, missä ”nettipiireissä” moderaattori toimii jollain muulla tavon. Jos levyarvion tehtävänä on esitellä ja arvioida esitystä, moderaattorin tehtävänä on pitää yllä yleistä järjestystä ja viihtyisyyttä. Jos yökerhossa joku alkaa viskellä tuoleja, järjestysmiehen on vietävä häirikkö ulos muiden asiakkaiden turvallisuuden vuoksi. Se että ollaan netissä ei tarkoita, että ollaan normaalin inhimillisen yhteiselämän toimintaperiaatteiden ulkopuolella. Kommunikaatio pelaa tietyillä periaatteilla. Täällä on muitakin ihmisiä, jotka ehkä haluaisivat keskustella, oikeasti keskustella, ”ei viskellen, syljeskellen ja liaten.”

    Amfionin yksi tarkoitus on antaa klassisen musiikin ystäville mahdollisuus keskusteluun. Jos dialogi täällä ei miellytä sinua, kukaan ei pakota jäämään; voit aivan hyvin siirtyä sinne Ylen keskustelupalstalle, jos siellä meininki oli parempi.

    vastauksena käyttäjälle: Levyarvio: Aloita Saariaho-kokoelmasi tästä #19002

    Ilmeisesti täytyy ”Ailinkin” nyt jotain sanoa.

    Lauri, luetko Jaanin tai ylipäätään kenenkään kommentteja ennen kuin vastaat niihin? Jaani juuri muistutti musiikkianalyysin ja musiikkikritiikin eroista. Kirjoittamassani jutussa on kyse levyarviosta, ja jos tätä tarvitsee avata niin levyarvio on juttu, jonka tarkoituksena on kertoa, kannattaako levy kuunnella. Vastaan: joo. Perustelut: ohjelmistokokonaisuus on hyvin valittu ja ennen kaikkea esitykset ovat korkeatasoisia. Yksinkertaistettuna voi todeta että melkein mistä tahansa musiikista tulee kuuntelemisen arvoista hyvin esitettynä. Levyjen arvioinnissa pointti on aina esityksen arvioinnissa. Jo tästäkään syystä en lähde ”analysoimaan” Saariahon musiikkia tai jotain että miksi hän on tehnyt tällaista eikä toisenlaista musiikkia. Koko ”analysoinnoin” kysymyksenasettelu(si) on aika absurdi, kuten tässä on eri puolilla ollut puhetta.

    Muistutan nyt vielä, ja teen sen painokkaasti, että keskustelu toimii tietyillä pelisäännöillä: kommunikaatio, argumentaatio, johdonmukaisuus.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 27)