Amfion pro musica classica

Wennäkoskea Tapiolassa

Etusivu Foorumit Konsertit Wennäkoskea Tapiolassa

Esillä 12 viestiä, 1 - 12 (kaikkiaan 12)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #18077
    elvibreu
    Osallistuja

    ..ja Trbojevi?ia Tampereella 8.4. (radiointi Yle1 Su 10.4.2011 klo 19.03)

    Tampere Filharmonia
    Hannu Lintu, kapellimestari
    Han-Na Chang, sello.

    Jovanka Trbojevi?: Vertigo (kantaesitys)
    Pjotr Tshaikovski: Rokokoo-muunnelmia sellolle ja orkesterille
    Richard Strauss: Ein Heldenleben, sinfoninen runo op. 40

    #18856
    elvibreu
    Osallistuja

    Nyt kun täällä sairaalassa ei ole muutakaan tekemistä ja kun nykyteknologiakin tarjoaa aalloillaoloa monin tavoin, niin virittäydytäänpä konserttiin lukemalla teosesittelyitä. Kirjoitan ulos mieleeni tulvivia ennakko-oletuksia em. tekstin pohjalta ja vertaan niitä sitten konsertin antimiin, musiikkiin kammottavassa reaalisuudessaan.

    Trbojevi? kirjoittaa:
    ”Määritelmän mukaan sana ’vertigo’ viittaa sekavaan tilaan, jossa ihminen kadottaa tasapainonsa ja ympäristö näyttää kieppuvan aiheuttaen huimausta…Omassa teoksessani nimi viittaa kuitenkin sisäisiin tuntemuksiin, mielentilaan josta ihminen voi äkisti löytää itsensä, sisäisen sekavuuden tilaan ilman tasapainoa ja yhteyttä ympäröivään todellisuuteen.”

    Tässä (taas, ffffrrrreeeeuuuudddd) kolme tulkintaa teosesittelystä:
    A Hauska kirjallinen muotoilu, jossa itse teksti aiheuttaa ”vertigonaalisia” tuntemuksia. Tämä ei tietenkään takaa mitään varmaa musiikista.

    B Suht’ yleinen tulkinta olisi se, jossa säveltäjän sanoja ja musiikkia ei punnita samalla vaalla. Ehkä se on pitkälti oikein. Mutta vaarana voisi olla se, että pyritään pelastamaan esim. epäkoherentteja teoksia nimeämällä ne tyyliin: ”De l’Art de poésie non-coherence”.

    C Julmempi tulkinta tässä väittäisi ajattelun käsitteellisen selkeyden tai sen puutteen läpäisevän myös ns. taiteellisen toiminnan, ja nyt olisi pelkoa että em. teosesittelyn ”huimaus” toteusuisi myös musiikissa – mutta ei hallitusti vaan yleisenä sekoiluna.

    Odotamme jännityksellä. A, B vai C? Tai jopa D etc.! Radio siis päälle 5 minuutin kuluttua.

    #18857
    elvibreu
    Osallistuja

    No tämä testihän meni ihan plörinäksi!
    Tarkoitukseni oli kuunnella ’Vertigon’ ensiesitystä (ajatelkaas: premiäärit ovat taideteoksien julkisia korkkauksia ihmiskunnan historiassa,
    kyllä ne pitäisi jotenkin noteerata..juhlia syntymää ja toivottaa pitkää ikää) kännykästä jalka paketissa ja kirjoittaa lennosta ennustuksia Amfioniin: kuinka alun jännitelupaukset kantavat tai eivät, pitäisikö kuuntelu lopettaa alkusekuntien jälkeen vai viedäänkö minua tavalla, jotten löydä enää kotiini konsertin jälkeen.
    Eli idiotttikriitikon reaaliaikainen arvostelupäiväkirja.

    Mutta kuunteluni katkesi 5 minuutin kohdalla…PAHUS SOIKOON HUSsissa!
    (näemmä reaaliaikaisuutta testaava digi-ihminenkään ei ole digihaavoittumaton; kaikkivoipuuden fantasiat – tilillä reilusti plussan puolella ja i-podissa länsimaisen taidemusiikin historia – katkesivat kuin kananlento kun lähetys pragas..)

    ..mutta siihen saakka soinneesta sanoisin:
    (miten tästä nyt oikein kirjoittaisi, kun Amfionin ohjeet olivat: arviot julkaistaan vastedes omalla nimellä? Sopisiko jos kehun ja jutustelen
    haukionkalahaukionkalaa pseudonyyminä ja kirjoitan ns. omalla nimelläni siitä mitä kuulen? Jälkimmäistäkään ei ole v i e l ä kielletty lailla.)

    ei, en sano vielä mitään. Muistan kyllä alun, mutta mutta..on kaivettava nauha Yleltä.

    Näemmä tämä ’Huimaus* on kuultavissa tiistaina 10.5 kello 19 asti Ylen areenassa, nettiin siis mars mars, vielä ehtii!
    Kohdallani se tarkoittaa teoksen kuuntelemista Sokolovin ja ECOn konserttien välisenä aikana..huh, kovassa seurassa aikalaistaide siis!

    BTW, tähän merkintään tulee nyt pitkä lista konsertteja samaan saumaan – en osaa käyttää eventposteria. Haitanneeko tuo mitään?
    Ystäväni tilasi minut kirjoittamaan sanasen radioitavista kantaesityksistä, lounaspalkalla muuten. Brahmseista ja muista en oikein halua sanoa enää yhtään mitään..kuuntelen mieluummin.

    Pe 15.4. klo 19 Tampere-talolla olisi ollut Hannu Pohjannoron Konsertto neljälle käyrätorvelle ja orkesterille (Ruubertin kunniaksi?),
    mutten löytänyt nauhaa Ylen Areenasta. Kaikki näin suuren ponnistuksen vaatineet (?) työt pitäisi ehdottomasti nauhoittaa ja soittaa radiosta.
    Olisiko ratkaisu se, että luovuttaisiin teostokorvauksista? Ylen omat ohjelmat ovat järjestään niin korkealla tasolla, että elintilaa aikalaistaiteelle
    tuskin liikenee omia ohjelmia raivaamalla.

    Seuraavaksi listallani on Olli Kortekankaan pianokonsertto. Ja perjantaina 13.5 siis Tapiolan sinfoniaorkesterin konsertti (tämän merkinnän alkuperäinen eventposter),
    jossa kantaesitetään Lotta Vennäkosken laulusarja.

    Palan asiaan, liekehdin ja loimuan.

    #18858
    elvibreu
    Osallistuja

    Jatkan tänne konserttikirjoitteluani jos sopii. Amfionilta lienee unohtunut tämä konsertti-ilmoitus:

    Radion sinfoniaorkesteri juhlii huippubaritoni Jorma Hynnisen 70-vuotissyntymäpäivää 11.11. Musiikkitalossa.

    Okko Kamu, kapellimestari
    Jorma Hynninen, baritoni

    Brahms: Muunnelmia Haydnin teemasta orkesterille
    Brahms–Glanert: Neljä vakavaa laulua
    Hakola: Lauluja Aleksis Kiven runoihin, kantaesitys (YLEn tilaus)
    Sibelius: Tapiola

    #18859
    elvibreu
    Osallistuja

    No tämähän on nyt kyllä niin must, että on kammettava itsensä ulos ja korkattava Musatalon konserttisali (ups, taisi paljastua etten ole vielä käynyt siellä – viittaan epäluotettavaan ”kommenttiini” akustiikasta).

    Brahms, myös Haydn ja Glanert-Hynninen-Kamu-Sibelius-Stenvall, kyllä. Mutta tätä Hakola-Kivi yhdistelmää vierastan. Mitä muistan kuulleeni, eikö tämä Hakola ole näiden ”iloisten&ironisten vaaleanpunaisten pikkupossujen” tavoin pomppinut estottomasti mantereilta ja tyyleiltä ja todellisuuksilta ja avaruuksilta toisille ja takaisin? Vai olenko ymmärtänyt väärin? Jotenkin vaistomaisesti pelkään, miten esim. ’Sydämeni Laululle’ käy. Onko Hakola vakavoitunut? Eheyttä harhaisesti halajanko ma?

    No, kai sitä tällaisella kuolevaisella saa olla ennakkoluuloja. Ja mikä sen mukavampaa, kun saa totuuden kuultuaan luopua ennakkoluuloistaan – jos tarvis. Luottakaamme Hynniseen ja Kamuun.

    Mutta ennen kaikkea: hyvää syntymäpäivää Jorma Hynninen!

    #18860
    elvibreu
    Osallistuja

    elvibreu ystävineen suosittelee:

    KAARTIN SOITTOKUNTA 193 VUOTTA SUOMEN HISTORIAA!

    Töölö I – Duda!

    Tiistai 7.2.2012 Temppeliaukion kirkko
    Johtaa musiikkikapteeni Ville Paakkunainen
    Solistina Harri Lidsle, tuuba
    Ari Vakkilainen: February (ke)
    Jörg Duda: Tuubakonsertto nro 2, op. 67/2 (ke)
    Magnus Lindberg: Gran Duo
    Vincent Persichetti: Sinfonia nro 6 puhallinorkesterille, op. 69

    Vapaa pääsy, ohjelma 10 €

    #18861
    elvibreu
    Osallistuja

    elvipreu ystävineen ehdottaa:

    Tänään radiossa YleYksi: 20.30 Radion sinfoniaorkesterin iltasoitto.
    Ilkka Kuusisto: Interludium oopp. Jääkäri Ståhl (joht. säveltäjä). Jean Sibelius: Kuusi humoreskia (Joseph Swensen, viulu, joht. Jukka-Pekka Saraste). Tapio Nevanlinna: Lasikirja (joht. Jukka-Pekka Saraste).

    Huhu kertoo, ettei tuota Tapio Nevanlinnan orkesteriteosta parikymmenen vuoden takaa ole esitetty vielä konsertissa? Onneksemme se on kuitenkin levytetty.

    Ajatelkaamme taiteilijoita sananvapauden näkökulmasta, olettaen että heidän todellinen ”puhemiehensänaisensa” on teoksensa. Miten eri alan artistit voivat tehdä, jotta esim. 72% suomalaista (noin 4 miljoonaa innostunutta) pääsee alustavaan kosketukseen kulttuurinsa hedelmän kanssa? Kuinka heidän sananvapautensa toteutuvat nykysuomessamme, ”oisko maata armaampaa”?

    Kirjailija voi kirjoittaa kirjan ja postittaa sen.

    Maalari voi maalata taulun ja postittaa esim. valokuvan taulusta.

    Muusikeri voi nauhoittaa konserttinsa ja postittaa linkin esim. youtubeen.

    Säveltäjä voi säveltää sinfonian, mutta entä jos sitä ei soiteta ollenkaan? Onko c. 4 miljoonalla suomalaisella kompetenssiä (onko säveltäjällä!) kuulla musiikki postitetusta partituurista? Yksi ratkaisu tulevaisuudessa ja nyt jo (kun esim. Suomen orkesterit Rso:ta Avantiin lakkautetaan – tämä on siis dystopia, terveen mielen uhkasimulaatiota..) ovat kotitietokoneiden mahdollistamat simulaatiot – olen kuullut todella vakuuttavia esimerkkejä. Eli säveltäjä postittaa esim. äänifailin – ”Symphony no.8, played by EastWest virtual orchestra, articulations/time modifications etc. programmed by composer.

    Entä elokuvantekijät, pääsevätkö he edes tekemään leffaansa ilman raskaita työryhmiä ja rahoituksia? Toivottavasti heilläkin on työkaluja (keposia digitaalikameroita, virtuaalilavastusohjelmia etc?), joilla voi alustavasti/auttavasti simuloida kaikkea sitä, mitä elokuvan tekemiseen kuuluu.

    Pitäisikö näitä ruveta miettimään enemmänkin?

    #18862
    elvibreu
    Osallistuja

    ”Onko tunne-elämäsi lukossa? Emootiot motissa, fiilikset jäissä? Käytä järkeäsi, jätä älypuhelin hankkimatta ja tanssi konserttiin!”

    elppu ystävineen onnittelevat:

    Paavo Heininen 75 vuotta
    Radion sinfoniaorkesteri
    Perjantai 11.1.2013
    klo 19.00
    Musiikkitalo

    Anna-Maria Helsing, kapellimestari
    Kaisa Ranta, sopraano
    Niina Keitel, mezzosopraano
    Mati Turi, tenori
    Rolf Broman, bassobaritoni
    Tapiolan kamarikuoro, valm. Hannu Norjanen

    Paavo Heininen: Kaukametsä op.77, kantaesitys (Ylen tilaus)
    teoksesta Eläinten Te Deum kuorolle, solisteille ja orkesterille

    Arthur Honegger: Sinfonia nro 2
    Paavo Heininen: Musta kehtolaulu op.82, kantaesitys (Ylen tilaus) teoksesta Eläinten Te Deum kuorolle, solisteille ja orkesterille

    #18863
    elvibreu
    Osallistuja

    elvi pohdiskelee..

    No onko sitä ”hantwerkkiä” tämän illan konsertissa liian vähän, sopivasti vaiko liikaa – siinäpä vasta kysymys.

    Tässä (kohdasta 8s – 22sec) vasta lämmitellään bändikämpillä: http://yle.fi/musiikki/klassinen/juttuarkisto/kimmo_hakola_orkestroi_omat_aleksis_kivi-laulunsa_32891.html

    GO Johnny GO!

    Helsingin kaupunginorkesteri, joht. Jukka-Pekka Saraste, sol. John Storgårds, viulu

    Kimmo Hakola: Viulukonsertto
    Anton Bruckner: Sinfonia nro 8 c-molli

    #18864
    Jarkko Hartikainen
    Osallistuja

    Herkullinen pointti. Jokainen voi Areenasta muodostaa oman mielipiteensä.

    Vaikka sana p.o. Handwerk (tarkoituksellista Siréniltä?), olen kuullut enemmän puhuttavan Tonsatzista. Muistettakoon Stravinskyn kuolematon ”Tekniikka on koko mies”.

    En nyt kuitenkaan ota tässä ollenkaan kantaa Hakolan komeaan konserttoon, jonka kuuntelin livenä netitse apuraha-anomusta täytellessäni. Kimmo on hieno mies joka on liikkunut alusta asti aivan omissa sfääreissään.

    #18865
    Pubiruusu
    Jäsen

    Laitetaanpa tänne et myös Räihälä Ylen radio 1:ssä (Ajassa soi): http://areena.yle.fi/radio/1760919, vaikka tää ei olekaan ihan uusi.

    #18866
    Pubiruusu
    Jäsen

    ^Jaha, tuo heitti näköjään Areenan etusivulle. Ohjelman omakin sivu löytyi @ http://yle.fi/radio1/musiikki/uusi_musiikki/viikon_saveltajavieraana_osmo_tapio_raihala_39301.html

Esillä 12 viestiä, 1 - 12 (kaikkiaan 12)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.