Etusivu › Foorumit › Muut aiheet › Voiko hyvän sävellyksen tunnistaa huonon esityksen ”läpi”?
- Tämä aihe sisältää 10 vastaukset, 4 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 15 vuotta sitten Lauri Gröhn toimesta.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
1.3.2009, 7:46 #17897Lauri GröhnOsallistuja
Erinäisistä syistä sävellyksen ensiesitys ei aina ole onnistunut. PYstyykö ”asiantuntija” huonosta esityksestä huolimatta sanomaan, että sävellys on hyvä tai jopa merkittävät?
12.3.2009, 13:46 #18421Lauri GröhnOsallistujaUseissa ketjuissa on tietokoneet tekemät sävellyksi painettu maan rakoon. Mielenkiintoiseksi asian tekee se, että kukaan ei ole kuullut noita sävellyksiä ihmisten soittamana. Johtopäätökset on tehty tietokoneen soittamasta midi-versiosta. Kaikkihan tietävät, että kun partituuri skannataan miditiedostoksi, on soitettua miditiedostoa mahdotonta kuunnella muutamaa sekuntia kauempaa, vaikka softainstrumentit sinänsä eivät enää kuullosta niin pahalta kuin joitakin vuosia sitten.
Voiko hyvän sävellyksen tunnistaa huonon esityksen ”läpi”?
28.9.2009, 16:01 #18422Lauri GröhnOsallistujaMielenkiintoista, ettei tämä aihepiiri kiinnosta ”ammattilaisia”.
30.9.2009, 7:25 #18423MangustiJäsenKyllä kai ”ammattilaisellekin” musiikin kuuleminen on aika monimutkainen prosessi, johon vaikuttavat esimerkiksi mieliala, pirteyden aste ja yleinen terveyden tila. Jos pienessä flunssassa, huonosti levänneenä ja ystäviinsä pettyneenä kuulee kantaesityksen, on vastaanotto varmasti toinen kuin parhaissa sielun ja ruumiin voimissa.
Mekaanisesti sävellettyyn musiikkiin voi kyllä puhaltaa henkeä eläväisellä soitolla, ja ehkä tällainen esitys jää jollekin kuulijalle mieleen. Mutta yksinkertainen seula toimii: eivät muusikot tartu uudelleen teoksiin, joista eivät pidä.
30.9.2009, 8:04 #18424Lauri GröhnOsallistujaEntä jos muusikot eivät pidä sen vuoksi, että kapellimestarin tulkinta on pielessä? Tai kun on kyseessä uusi teos, jolle ei heti löydy esittämiskäytäntöä?
10.10.2009, 19:16 #18425Ville KomppaJäsenToivotan (joskus hiiteen toivottaneena) lgrohnin takaisin Amfionin palstoille. Tämäkin aihe on sinänsä hyvä ja yllä esitetyt kysymykset sinänsä kiintoisia.
Muusikot eivät usein pidä kapellimestareista tai pitävät näiden tulkintoja huonoina. Täytyy muistaa kuitenkin, että orkesterimuusikot eivät aina koe kappaletta aivan samoin kuin yleisö — jo siksikin, että kuulevat orkesterin keskellä musiikista suurimmaksi osaksi aivan eri tavalla painottuneen version. Tyypillistä on, että jos oman stemman kanssa on ollut erimielisyyksiä, konsertti on huono ja päin vastoin.
Tästä lisää mm. taannoin Guardianissa olleessa jutussa http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2009/oct/06/orchestral-conductors-pay-cut ja sen saamassa vastauksessa http://www.guardian.co.uk/music/tomserviceblog/2009/oct/08/conductor-tom-service. Kummatkin kirvoittivat lehden nettisivuilla varsin mehukkaan keskustelun (yli 150 laakia), suosittelen!
Mitä tulee uusien teosten esityskäytäntöihin, sepä on vielä olennaisempi kysymys. Tästähän ovat säveltäjät kärsineet aina, läpi vuosisatojen.
Miten kumpikaan liittyy tietokoneohjelman komponoimaan musiikkin on sitten toinen kysymys. Mutta kummatkin liittyvät otsikkoon, joten kiitos siitä!
1.11.2009, 18:37 #18426Lauri GröhnOsallistujaKysymyshän kuului, voiko tietokoneen säveltämiä teoksia arvostella, jos VAIN tietokone soittaa ne eivätkä ihmiset. Implisiittisesti tuon sisältyy ajatus, että muusikoiden rooli on erittäin merkittävä.
27.11.2009, 14:26 #18427PäätoimittajaJäsenlgrohn kirjoittaa (siirretty toisesta viestiketjusta):
Uuden Rondon mukaan Cavid Copen tietokoneohjelman säveltämää musiikkia saadaan keväällä levyllä nimellä From Darkness, Light.
Copen haastattelu:
http://www.mitpressjournals.org/doi/abs/10.1162/comj.2007.31.3.10
8.12.2009, 20:48 #18428Lauri GröhnOsallistujaiPhone konsertti:
Sattuneesta syystä olen siirtämässä kuvista musiikiksi sävellysohjelmaani iPhonelle …
18.12.2009, 4:32 #18429Lauri GröhnOsallistuja”Ja se joka keksii tietokoneohjelman, jolla tavallinen kuulija voi hänen keksimällään metodilla tuottaa musiikkia, on pian yhtä rikas kuin Bill Gates.” (Leif Segerstam, Suomen kuvalehti 6/2003)
18.12.2009, 4:36 #18430Lauri GröhnOsallistuja”Vielä tehdään tietokonepeli, jossa nämä sävelvalikot soivat. Kun lapsi oppii piirtämään eli hän voi pelissä siirtää hiirellä nuotteja haluamilleen kohdille tai poistaa niitä (Leif Segerstam, HS 18.12.2009)
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.