Amfion pro musica classica

Tuon tuosta ulkomailta – Korvat auki ry avautuu maailmalle ja kulttuurituo

Etusivu Foorumit Päiväkirjat Tuon tuosta ulkomailta – Korvat auki ry avautuu maailmalle ja kulttuurituo

Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 30)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #18709
    mklami
    Jäsen

    Kiitos Jarkko nopeista ja hyvistä vastauksista!

    Gröhn: Jarkon vastauksista kävikin jo hyvin ilmi uusimpia kuulumisiamme. Ja tosiaan, yhteydenottoja tulee meillepäin nykyisin ilahduttavan usein, monia yhteistyökuvioita on suunnitteilla, mutta niistä puhutaan sitten julkisesti vasta kun toteutuminen on varmaa.

    Vastauksena uusimpaan kysymykseesi: Miten määrittelet ”näkyvän tempauksen”? Eikö Korvien projektit esimerkiksi Jarkon jo mainitsemissa yhteyksissä (Viitasaari 2009, Musica Nova Helsinki jo useampana vuonna, virolaisen ja italialaisen musiikin konsertit ja säveltäjä- & yhtyevierailut (Ensemble U) Helsingissä syksyllä 2009) kävisi ainakin Suomen mittakaavassa näkyvistä tapahtumista? Lisähuomautuksena esimerkiksi Italia-Suomi -tapahtumamme syyskuussa 2009 keräsi huomattavan määrän palstatilaa useissa italialaisissa sanomalehdissä. Suomessa näkyvyyttä tapahtumallemme ei saatu samoissa määrin, kun kaksi erittäin merkittävää kulttuuriviestintä joutuivat pahoittelujensa kera viime hetkellä perumaan (hetkellisen työvoimapulan johdosta) tapahtumaamme keskittyvät juttunsa.

    Korvat auki on toiminut varsin aktiivisesti ja näkyvästi monissa yhteyksissä viime vuosina, tästä olemme saaneet myös monelta taholta tunnustusta ja kiitoksia. Haluaisinkin nyt herra Gröhnin määrittelevän tarkemmin sen rajan, jonka ylittämällä tapahtumamme olisivat ”näkyviä”.

    #18710
    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    Suurin ero sen oikea Korvat auki yhdistyksen ja tämä vale korvat auki porukan välillä: edellinen oli luova joukko arrogantteja musisointitaitoisia rymistelijöitä, nykyinen joukko virkamiesmaisia hissuttelijoita.

    #18711
    Jarkko Hartikainen
    Osallistuja

    Tuo kuulostaa siltä, että lgrohn kaipaa menneistä ajoista aika paljon ulkomusiikillisia asioita. Makunsa kullakin. Jos joku toinenkin tätä lukeva lukeva kaipaa musiikkielämäämme lisää arroganssia, sanokoon.

    (En tietenkään usko, että ajattelevia nuoria ihmisiä saadaan käyttäytymään vaikkapa arrogantisti sitä vaatimalla. Kyseessä on luonnekysymys. Se, miten asioita oikeasti muutetaan ja rakennetaan, on ihan toinen asia.)

    Pyydettyjä perusteluja mielipiteisiinsä on muuten lgrohnilla jonoksi asti.

    #18712
    Jarkko Hartikainen
    Osallistuja

    Asiassa on toinenkin puoli. Yhdistyksestä on kuulemani mukaan silloin tällöin käytetty kuvailua ”piiri pieni pyörii”. Eksklusiivisuus (oli se sitten arroganttia tai piiloteltua) on vastoin ainakin nykyisten toimijoiden periaatteita, samoin kuin yhdistyksen sääntöjä. Tärkeä osa Korvat auki -yhdistyksen perustoimintaa kun on sekin, että nuoret säveltäjäjäsenemme saavat tasapuolisesti foorumin sävellyksilleen. Näin uusillakin ideoilla on mahdollisuus toteutua, samalla kun tärkeä, pedagogikseksikin määriteltävä tehtävä toteutuu. (Tämä voisi olla jonkun tulevan postauksen aihe!).

    Huh, kuinka kauaksi keskustelu on ajautunut aiheesta ottaen huomioon, että yhdistyksen alkuajoista ei mainuttu varsinaisessa tekstissä mitään! Maineella ratsastamista? …vai painolastia?

    #18713
    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    Tuo ”ulkomusiikillisuus” suorastaan hekotutti. Luulin, että korvat auki on yhdistys, mutta onkin kai sitten sitä musiikkia, jota ei pidä arvostella ulkomusiikillisin perustein.

    Tuo ”ei mainittu” on juuri yksi osoitus tuosta virkamiesmaisuudesta. Tein näköjään valituksessani muotovirheen!

    #18714
    Jarkko Hartikainen
    Osallistuja

    Saahan sitä ulkomusiikillisia asioita kaivata ja arvostella, en ole muuta väittänyt. Kaipauksen syy ei vain tullut aiemmista kommenteista tarpeeksi hyvin selville, mutta nyt tunnen ymmärtäväni kommentoijaa paremmin. On epäkohteliasta laittaa sanoja toisen suuhun.

    Huokaisin sitä paitsi vaan toteavan ihmetykseni keskustelun suunnasta, en mistään ”muotovirheestä”. Uskoin toteamukseen vieläpä kätkeytyvän pointinkin. Amfion on toisaalta tosiaan kirjannut keskusteluohjeet, tuskin kuitenkaan minkään byrokratiaihailun takia, vaan ihan käytännön syistä: https://www.amfion.fi/sivunostot/keskusteluohjeita En näe syytä, miksei niitä voisi kunnioittaa ja silti saada sanottavansa sanottua.

    #18715
    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    Sorry että menin henkilökohtaisuuksiin demotessa sitä kuinka nykyinen porukka on pettänyt perintönsä. Eikä mielestäni siis ole oikeutettu käyttämäännimeä ”Korvat auki”

    #18716
    mklami
    Jäsen

    Olisikin jännä herättää keskustelua siitä, mikä on Korvat auki -yhdistyksen perintö. Aika voimakas nimittäin on tämä Gröhnin uusin väite (jolle mielellään kuulisin perusteluja, niiden aiempien pyyntöjen jonon jatkoksi).

    Itse uskoisin olevan hyvä asia, että Korvat elää ajassa ja sen muutoksissa mukana. Tuntuisi hölmöltä toimia perustajasukupolven tapoja ja aatteita absoluuttisesti kopioiden, koska maailma ympärillä on kuitenkin 30 vuoden aikana ehtinyt muuttua.

    #18717
    Jarkko Hartikainen
    Osallistuja

    Niin, perinnöksihän jäi nimenomaan Korvat auki -yhdistys, jolle luotiin perustajien toimesta vieläpä säännötkin. Nostalgiayhdistystä ei tuolloin 70-luvun lopussa luotu, vaan uutta esiin tuova. Olemmeko me jossain välissä alkaneet rikkoa yhdistyksen sääntöjä? Vai mitä lgrohn mahtaa tarkoittaa? Yrittääkö hän näyttää meille esimerkkiä omalla keskustelukulttuurillaan? Perusteluja tai mitään muutakaan konkreettista siitä ei tunnu löytyvän, eikä siitä tunnu olevan (ainakaan meille) näin ollen mitään apua.

    #18718
    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    En päässyt Aikamme kamarimusiikkia konsertteihin, mutta ylläkirjoittavan Korvataukilaisen musiikkia Hesarin kriitikko piti ”perinteellisenä”. Kunniakasta Korvat aukisille?

    On myös mieleenkiintoista, että muut keskustelijat ovat tässä ketjussa pääosin kirjoittaneet keskustelusta (metakeskustelu) ja päätoimittaja korostaa ”pääkirjoituksissaan” kävijöiden määrää ja laatua.

    Myös on mielenkiintoista, että Amfion julkaisee Tarasti päiväkirjamerkintöjä, jotka jo nyt tekstin määrällä ylittävät kaiken, mitä kesän jälkeen on julkaistu. HY:n musiikkitieteen laitos on muuten pahasti jäänyt jälkeen Jyväskylän musiikin tutkimuksesta ja Turkukin menee ohi. Semiotiikka tuottaa tekstiä ja kirjoja, mutta onko kyse musiikin tutkimuksesta vai semiotiikasta musiikin aiheista. Itse en pidä semiotiikkaa tieteenä.

    #18719
    Jarkko Hartikainen
    Osallistuja

    Huomautettakoon, että viimeisimmässä aloituksessaan lgrohn ei viittaa ”ylläkirjoittavalla” minuun vaan mklamiin.

    Tilastollisesti katsottuna huomio keskustelusta keskustelusta on siis oikea, mutta keinotekoinen (tilanne on pääosin tilastoijan itsensä luoma), eikä se täten ole minusta edes kovin mielenkiintoinen. Tästä taidettiinkin jo päästä uudelle metatasolle (keskusteluun metakeskustelusta), joten asian syy–seuraussuhde on ilmeinen. Kaikki muu onkin jo sanottu edellisissä kommenteissa, ja niitä perusteluja (keskusteluhalua) odotellaan.

    Asiaa ei auta se, että lgrohn kommentoi tätä keskustelua myös toisaalla Amfionissa – ja nyt viimeisimpänä tuo tänne vielä kritiikkiään ihan muita aiheita kohtaan. (vrt. https://www.amfion.fi/sivunostot/keskusteluohjeita )

    Uuden keskusteluaiheen voi aloittaa tästä: https://www.amfion.fi/keskustelu/?new=1

    #18720
    Jarkko Hartikainen
    Osallistuja

    En muuten itsekään päässyt tuohon konserttiin, mutta toivon saavani kuunneltavaksi siitä äänitteen.

    #18721

    Metakeskustelu päättyy tähän, ja ketjuun tulevat kommentit, jotka eivät liity Jarkko Hartikaisen blogikirjoitukseen tai ovat tyhjänpäiväisiä, poistetaan.

    #18722
    maijah
    Jäsen

    Terveisiä täältä Stuttgartista! Olin ECLAT-festivaalilla kuuntelemassa näitä ns. uusia tuulia Saksasta. En kyllä voi sanoa kuulleeni mitään sen kummemmin uutta, vaikka olenkin täällä Saksan uuden musiikin sydänmailla (kait, tai ainakin näin tämän olen käsittänyt). Oli pienet maistiaset näistä modernisteiksikin kutsutuista Lachenmannista, Furrerista, Mahnkopfista ja Schöllhornista tarjolla. Tai ehkä he paremminkin ovat jälkisarjallisuuden jälkimaininkia. (Mitäs mieltä muuten olette näitten termien käytöstä?) Kuitenkin oli taas tarjolla sitä samaa kompleksissa monimutkaisuudessaan sisäänpäin kääntynyttä musiikkia, josta on kovin vaikeaa edes kanssasäveltäjän saada kiinni. En tiedä, miten tällaiseen musiikkiin pitäisi reagoida. (Miltäköhän tällainen musiikki mahtaa Pihtiputaan muorista kuulostaa?) Minusta täällä ollaan suoraan sanoen jämähdetty 50-luvun sarjallisuuteen. Tuntuu olevan hurjasti sellaisia asioita, joita ei saa tehdä. Hiukan heikommilla lahjoilla varustettu säveltäjä tuntuu helposti juuttuvan tekemään kovin kuivia paperilta maistuvia ratkaisuja. Tekninen ongelmanratkaisu on ehättänyt musikaalisen ajattelun edelle. Tulokset ovat hyvin konkreettisesti korvin ja istumalihaksin kärsittävissä.

    Pointtini nyt tässä jutussa on se, että ehkä Suomessa kuitenkin suhtaudutaan jotenkin avoimemmin kaikenlaiseen uuteen musiikkiin. Ei ole pakkoa tehdä jotain tietynlaista musiikkia tietynlaisella tekniikalla, vai onko teidän mielestänne? Ainakin musiikkielämässämme kotimaassa on jos minkälaista musiikkia esillä. Täällä Stuttgartissa sen sijaan nuorella säveltäjällä on erittäin kovat paineet luoda tietyllä tekniikalla tietynlaista musiikkia. Minusta on kuitenkin positiivisessa mielessä yllättävää, että niin moni paikallinen säveltäjäkollega suhtautuu kuitenkin hyvin kriittisesti täällä vallalla olevaan sarjalliseen tekniikkaan. Intuitio on monesti ollut tapetilla sävellysseminaareissa. Ehkä Saksassakin on vihdoin murroksen aika käsillä.

    Olen kyllä 100% samaa mieltä Jarkon kanssa siitä, että Suomen musiikkielämää pitäisi tuulettaa oikein kunnolla. Kaiken maailman monimuotoisuus kannattaisi tuoda meillekin saataville. Esimerkiksi tässä tuuletuspuolessa ei kuitenkaan kannata ottaa Saksaa tai Ranskaa. Enemmän sisäänpäin lämpiävää musiikkielämää saa toden teolla hakea.

    Kait se niin vaan on, että sitä on pakko tehdä sellaista musiikkia kuin tekee, eikä taipua trendien vietäväksi. Tosin trendejä on hyvä seurata korvat kuumina, mutten kannattaisi sitä, että lähdettäisiiin suin päin seuraamaan kaikenlaisia keisareita uusine vaatteineen. Tästä asiasta ovat niin monet suuremman luokan säveltäjät myös puhuneet Zimmermannista, Xenakisin kautta Gubaidulinaan (tai miten vain päin ja monia muita tuonne väleihin), että ei se ole se tyyli, vaan jokin muu, joka musiikissa ja varmasti myös kaikessa taiteessa on pääasia.

    Korvat auki -perustajasukupolvi oli täynnä voimakkaita yksilöllisiä säveltäjiä. Ei kait sellaiseen voi kaikki sukupolvet yltääkään, mutta minusta on hienoa, että Korvat on kuitenkin noussut pitkiltä uniltaan ja yritys on hyvä kakskymmentä! Ehkä nykyiset Korvat ovat myös löytämässä omat karvalakkisäveltäjänsä? Nuoresta säveltäjästä alkaa nimittäin tuntua ahdistuneelta ja tukahtuneelta, kun jää tämän massiivisella sävelvyöryllä tykittävän Korvat auki -perustajasukupolven varjoon. Eikö tilaa ja tilausta jo löytyisi nuoremmallekin polvelle?

    (Yritin pysyä asiassa… voi olla tyhjänpäiväistä silti.)

    #18723
    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    Maija: ”Olen kyllä 100% samaa mieltä Jarkon kanssa siitä, että Suomen musiikkielämää pitäisi tuulettaa oikein kunnolla.”

    Kukahan on ollut viime vuosion paras ”tuulettaja”?

Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 30)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.