- Tämä aihe sisältää 2 vastaukset, 2 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 12 vuotta sitten toimesta.
Esillä 3 viestiä, 1 - 3 (kaikkiaan 3)
Esillä 3 viestiä, 1 - 3 (kaikkiaan 3)
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.
Juttuun on lipsahtanut ainakin pari virhettä:
Klipin infossa sävellaji on väärin. 10. sonaatin sonaatin sävellaji on tietenkin G-duuri.
Kirjoitin myös huolimattomasti seuraavan lauseen:
”Viulusonaattien välissä on 14 vuotta ja vähän yli 80 teosta, joiden joukossa on mm. 8 sinfoniaa, 11 jousikvartettoa, kaikki pianokonsertot.” Ei pidä paikkaansa. Tarkoitin, että Beethoven on säveltänyt kyseiset teokset ennen op. 96:sta.
-Pasi
Oletko Pasi koskaan leikkinyt metronomin kanssa niin, että ajattelet ”clikit” takapotkuina (offbeat, esim. 2lle ja 4lle, miten te sen sanottekin)? Djangon kanssa tietenkin toimii, mutta entäpä Beethovenin? Esim. jokin sonaatin osa, jossa ”mennään eikä meinata”..
Kyllä olen. Valtavan hyvä harjoituskeino, jota käyttää varmasti monet muusikot. Ainakin alttoviulisti Tabea Zimmermann toi taannoisella Sibelius-Akatemian kurssillaan takapotkumetronomin jatkuvasti esiin nimenomaan nopeiden paikkojen ”puhdistamiseen” auttavana keinona. takapotkut toimivat paremmin kuin vahvoille tahdinosille osuva metronomi. Ehkä siinä syntyy (keinotekoinen) vaikutelma kamarimusiikista. Hauskaa se ainakin on ja tosi hyödyllistä!