Amfion pro musica classica

Suu poikki, taide taiteena!

Etusivu Foorumit Päiväkirjat Suu poikki, taide taiteena!

Esillä 10 viestiä, 1 - 10 (kaikkiaan 10)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #18028
    elvibreu
    Osallistuja

    ”Konsertiksi kutsutuissa tilaisuuksissa vastaamme tulee varmasti joskus teoksia, joita kaikki eivät kutsu musiikiksi. Tärkeä kysymys onkin: tekeekö tämä seikka teokset arvottomiksi? Se, mikä organisoituna äänenä ei välttämättä tuota suurta elämystä, voi olla voimakas kokemus jossakin toisessa muodossa. Jos haluat tuomita teoksen vain sen perusteella, ettet pysty lokeroimaan sitä tiettyyn taiteenlajiin, viestini on: suu poikki, taide taiteena!”

    Voisitko kuvitella taideteoksen joka olisi kaikinpuolin suurta elämystä ja voimakasta kokemusta? Siis organisoituina ääninä myös?

    #18771

    ”Se, mikä organisoituna äänenä ei välttämättä tuota suurta elämystä, voi olla voimakas kokemus jossakin toisessa muodossa.”

    Kokemuksia voi kukin saada mistä vain, omien emootioidensa johdattamina. Mutta miksi näitä ”voimakkaita kokemuksia toisissa muodoissa” pitäisi kutsua musiikiksi ja esittämistilaisuuksia konserteiksi? Lauri, kummalle kuuluu viestisi: suu poikki? Kriittiselle tarkastelijalle, jolle musiikki on organisoituja äänia samoin kuin taide on värien ja muotojen organisaatiota, kirjallisuus ajatusten ja kirjoitustaidon mielekästä yhteiselämää? Vai sille, joka itse vaatii ympäristöään nimittämään tajunnanvirtaansa, mutumaailmaansa tai pinnallisia vitsejään musiikiksi tai konsertiksi? Jälkimmäinen on todellinen lokeroinnin taikuri..

    #18772

    Kiperiä kysymyksiä heitätte!

    Elvibreulle vastaus: kyllä! Voin kuvitella, ja aktiivisesti myös etsin mainitsemasi kaltaisia kokonaiselämyksiä. Kehuni Nessin jousikvartettoa kohtaan oli hiukan provosoiva; teos ei ehkä ollut säihkyväksi hiottu briljantti, mutta ainakin sen vahvuudet olivat meikäläisille hieman oudommilla osa-alueilla. Esimerkki mahdollisesta kokonaisvaltaisesta täysosumasta saattaa onnistuessaan olla vaikkapa Berliinin filharmonikkojen tuleva Matteus-passio, josta Simon Rattle kertoo tuoreessa Rondon haastattelussa: perinteisen musiikillisen taidekokemuksen lisäksi pelissä tulee olemaan myös hillitty ritualistinen näyttämöelementti. Mainiota!

    Marginaalimuusikolle: kiusallanikin osoitan sormellani kriittistä tarkastelijaa. Näin rapakon takaa esim. John Cagen ”toilailuja” on helppo katsoa nenänvartta pitkin ja tuomita halvoiksi vitseiksi, mutta pistävätpä ne silti vaan ihmisiä ajattelemaan! Ihminen on lokeroija luonnostaan, ja tässä toiminnassa muutama taikatemppu voi kummasti piristää! 🙂

    #18773

    Cagen kuuluisa taideteos – oksien katkominen – oli tietenkin suurta: se oli urheilua koska lihakset olivat työssä, tiedettä koska keskityttiin energiaa käyttämällä särkemään oksien molekyylirakenne, musiikkia koska kuuluu rasahduksia ja napsahduksia. Ennenkaikkea se oli kuitenkin kokonaisvaltaista crossovertaidetta koska Lihakset Mursivat Äänekkäästi Oksan Muodon.
    Lapset katkoilevat lystikseen oksia, nimittelemättä leikkejään hienoilla nimikkeillä. ”Toilailu” alkaa siitä, kun jotkut lapsenmieliset aikuiset keksivät nimittää temppujaan taiteeksi. Heille jos jollekin kuuluisi syytös lokeroinnista, vai mitä, Lauri?

    Kohtasinpa kerran katusoittajan, jolla ilmiselvästi oli iloisia lepakoita tapulissa. Hän päästeli ”vanhanaikaisesta” epävireistä viulustaan mitä merkillisimpiä vinkauksia, särähdyksiä ja raavintoja, koputti välillä pohjaa ja kantta sekä sohiloi jousellaan ilmaa samalla kun hoilaili kasvot loistaen jotain tuiki tuntematonta kaksiäänistä laulua. Seurasin esitystä pitkään, ainakin 14:33. Kuulijoita (hymyileviä) riitti, monet antoivat rahaa ja kaikilla oli niin mukavaa. Ajattelemistakin riitti. Kuuluisa Cage oppipoikineen olisi tämän nimettömäksi jääneen, iloisen höyrypään vierellä jäänyt pelkäksi statistiksi.
    Mutta hyvä, että sinulle Lauri kelpaa myös ”perinteinen musiikillinen taidekokemus” Matteus-passion muodossa, semminkin kun ”pelissä tulee olemaan myös hillitty ritualistinen näyttämöelementti”:-)

    #18774
    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    INTERVIEWER: Say something about Happenings. You are credited with being the spiritual daddy of the Happening.

    CAGE: Happenings are boring. When I hear the word ”Happening” I spew wildly into my lunch!

    INTERVIEWER: But Allan Kaprow calls you ”the only living Happening.”

    http://epc.buffalo.edu/authors/berrigan/cage.html

    #18775

    Lgrohn: taas kerran heität ilmaan jotakin asian vierestä, ottamatta osaa keskusteluun. Jääköön kommenttisi silti elämään, sillä se osoittaa, miten lähteiden heikko tuntemus voi johdattaa harhaan: runoilija Ted Berrigan (1934–1983) ei koskaan haastatellut Cagea, ei ilmeisesti edes tavannut häntä. Kyseessä oleva teksti on fiktiivinen ”haastattelu”, mikä käy ilmi muun muassa sen lopusta: ”The above interview is completely a product of its author. John Cage served neither as collaborator nor as interviewee.”

    #18776
    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    Asian vierestä?

    Cage mainittiin ennen minua 4 kertaa. Aikaisemmin poistetussa viestissäni mainitsin, etten pidä tiettyjä Cagen teoksia sävellyksinä, vaan performanssina. Eikö ollut osallistumista keskusteluun?

    Kun yleisö osallistuu teokseen, on kyseessä oikeastaan Happening, siitä edellinen.

    Tuo viesti jäi kaiketi paikalleen, koska ”päätoimittaja” pääsi nälväisemään fooruminsa asiakasta…

    #18777
    Jarkko Hartikainen
    Osallistuja

    Kun tiedän Laurinkin lukeneen Kendall L. Waltoninsa (so. ”Taiteen kategoriat”), niin ymmärsin tämän lokeroimisajatuksen jotenkin seuraavasti: Mikäli teos tuntuu kertakaikkiaan väärältä ja sopimattomalta, voi olla, että sitä tarkasteleekin lähtökohtaisesti väärässä kategoriassa, väärin kriteerein. Kesäkurpitsa on huono banaani, ja eastvillageläisen happeningin äänenkuljetusrakenne tuskin haastaa hienosyisyydessään jotain Schubertin Winterreisea, kun tarkastelu suoritetaan Schenker-analyysin kautta. Ohitulkintoja toki tapahtuu paremmissakin piireissä, jos esimerkiksi konserttia arvioi urheiluna. Tosin joskus kategorisesti vääräkin tarkastelu voi tietenkin paljastaa valaisevasti jotain ajattelusta tai sen kohteesta, tahallisen tai tahattoman humoristisin sävyin.

    Tästä pääsemmekin noihin Cagen ”taikatemppuihin” (das Wort ist nicht von mir) – ja samalla Waltoninkin kategoria-ajattelun, sinänsä esteettisen tarkastelun peruskauran, kritiikkiin: mitä voidaan tehdä, jos uusia kategorioita luodaan teoskohtaisesti (kehäpäätelmiä?), jos teoksia luodaan tarkoituksellisesti härnäämään ja/tai tekemään tietoiseksi kategorista tarkastelua (jälkistrukturalismia?), tai jos teokselle mahdollisia tarkastelun kategorioita on useita? Entä, jos tekeekin koko tästä ongelmakentästä taiteensa lähtökohdan? Eivätkö silloin teokset Lauria lainatakseni ”ilmaise jotakin, jäsennä maailmaa tai jopa onnistu muuttamaan sitä”? Ainakin ne ovat erityisen haavoittuvia ”tämä ei ole musiikkia” -tyyppisille syytöksille.

    Itselleni Cage oli yksi tärkeimmistä ahaa-elämyksistä äänien ja mahdollisen musiikin suhteen, vaikka cageläistä sattuma-ajattelua en läheiseksi koekaan, vieläpä ’composer’-sanan etymologiaan erityisen huonosti sopivana. ”Hokkuspokkus”: täten se vastakohtaisuudellaan kuuluukin ”komponoinnin” aihepiiriin! Ajattelua, sano.

    Lähtökohtana on mielestäni pidettävä tarkastelijan suopeaa lähestymistä, siitä ei pääse yli eikä ympäri, samoin kuin ei kielenkäytön hallitsemisestakaan kommunikaation lähtökohtana. Ensin pitää (yrittää) ymmärtää, mitä teoksessa/lla on yritetty tehdä, vasta sitten voi sanoa, onko teos onnistunut. Keinovarat pitää hallita, sekä taiteilijan että kriitikon.

    Ihmettelen muuten, miksi joku haluaa käyttää niin kökköä sanaa kuin ’poikkitaiteellinen’ (vrt. poikkipuolinen), kun voi sanoa hyvällä, kirkkaalla suomella ’monitaiteellinen’ tai ’monitaiteinen’ (vrt. monikulttuurillinen, monivilja). Koska poikkitaiteellisuus on muodissa? (Ja muoti on seksikästä?)

    #18778
    Ville Komppa
    Jäsen

    Keskustelussa tuntuu olevan takapiruna myös vanha kunnon pidän/en pidä — ja se lienee taidekritiikin paradigmoista se kaikkein vankin ja samalla taidefilosofisesti vaikeimmin tavoitettavissa. Sinänsä sympatiseeraan sekä pitäviä että ei-pitäviä, vaikka näissä Korvat auki -blogien keskusteluissa nuoret säveltäjät toki vetävät pitkän korren lukeneisuudellaan.

    Vaikka yrittäisi ja onnistuisi ymmärtämään esitystä tai teosta, siitä ei ole pakko pitää. Ja sen saa sanoa ääneen, varsinkin jos onnistuu perustelemaan, miksi ei pitänyt. Jos siitä seuraa kiinnostavaa keskustelua, jossa teoksen kokeneiden tulkinnat ovat pääosissa, teos lienee onnistunut ainakin katalysoimaan maailmanjäsennysprosesseja. Koen kuitenkin ongelmallisena kategorisoinnin sellaisessa tilanteessa, jossa kategorisoija ei ole teosta nähnyt, kuullut tai kokenut. Tätä tapahtuu aika ajoin.

    Amfionin keskusteluissa olisi puitteet kiinnostavalle keskustelulle. Korvat auki -blogi on raikas ja mielenkiintoinen pyörä myllyyn.

    #18779

    Hartsin kommentin ensimmäinen kappale kiteyttää aika kauniisti sen mitä yritän blogitekstissäni antaa ohjenuoraksi: minusta tuntuu että porukka tuntuu turhan usein hakevan banaaninmakua kesäkurpistasta (millä nyt tarkoitan lähinnä satunnaisia konsertinjälkeiskeskusteluja tässä mainitsematta jäävien kollegoiden ja ystävien kanssa). Toisaalta tuntuu että monille niistä jotka tuon kesäkurpitsan tunnistavat, sen arvo tulee erityisesti siitä että he tunnistavat sen kesäkurpitsaksi (tästä ongelmasta kärsiville suosittelen lämpimästi shanghailaista keittiötä: mitään raaka-ainetta ei varmasti pysty tunnistamaan makujen huimasta sekamelskasta, joten täytyy vain pyrkiä nauttimaan mauista joita ei osaa nimetä).

    Mitä jo useasti mainittuun Cageen tulee, uskon että hän oli kiinalaisen keittiön miehiä. Ei oksien katkomisen idea ollut siinä, että yleisö patistetaan ihailemaan tätä toimintaa Taiteena (tai Musiikkina, tai Happeningina), vaan hyvinkin naturalistisessa tapahtuman ihailun aiheuttamassa kokemuksessa. Jos se maistuu hyvältä, ei minun oikeastaan tarvitse ottaa edes kantaa siihen, onko se banaani vai kesäkurpitsa.

    Mitä tulee Autereen esille ottamaan pidän/en pidä -jaotteluun: eihän ei-pitämistä tietenkään voi kieltää! Toki sen perusteella voi nimittää toista huonommaksi ihmiseksi, mutta toivon että sellaiseen suhtaudutaan vain harmittomana snobbailuna. 🙂 Rakas avovaimoni ei voi sietää kesäkurpitsaa, ja hän tunnistaa sen ruuasta kuin ruuasta. Itselläni on sama tilanne tillin kanssa. Jos saa näppylöitä jostakin piirteestä, joka on luonteenomainen juuri useimmille happeningiksi kutsutuille teoksille, niin toki en pakota allergikkoa istumaan niitä seuraamassa. Mutta jos näppylät tulevat teoksen päälle lätkäistystä nimilapusta (”Musiikki”, ”Konsertti”), kehottaisin uudelleenharkintaan. Ihan oman mielenmaiseman avartamiseksi!

    Mitä tulee poikkitaiteellisuuteen käsitteenä, se on hieman hullunkurinen, eikä niin hirveän seksikäskään. Sillä ei kuitenkaan ole ”moni”-etuliitteen tuomaa taakkaa joka vaatisi löytämään teoksesta *montaa* erilaista taidemuotoa, siis lokeroimaan teoksen ainesosat ja antamaan niille nimet (kuten moniviljaleivän jokaisella viljalla on oma nimensä). Yhtä kaikki, tämä nyt ei ole varsinainen kynnyskysymys…

Esillä 10 viestiä, 1 - 10 (kaikkiaan 10)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.