- Tämä aihe sisältää 2 vastaukset, 2 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 18 vuotta, 1 kuukausi sitten Pasi Eerikäinen toimesta.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
22.11.2006, 18:55 #17838Pasi EerikäinenJäsen
On erittäin tulenarkaa lähteä kommentoimaan Suomen musiikkielämän tapahtumia, koska eriävät mielipiteet ja kritiikki saattavat tuhota pahimmillaan uran — tällaisessa pelossa elämme. Haluan silti kommentoida… uhmatakseniko? En, vaan vilpittömyyttäni.
Helsingin Sanomien yllä olevan uutisen keskustelupalstalla on nimimerkin jättämä kommentti, jonka voi toki kyseenalaistaa ”kasvottomuuden” (ts. nimimerkin) takia, mutta en sitä tee. Suomen musiikkielämä on pieni ja korruptoitunut. Korruptio sattaa olla liian voimakas ilmaisu, mutta se kuvastaa hyvin todellisuutta. Solistipankki-jupakka (ks. amfion > uutiset) on vastaavanlainen esimerkki hyvä veli -kaupoista, mistä myös Ooperan nimityssotkussa lienee kyse. Toisaalta tässä kaikkialla näkyvässä systeemissä ei ole kyse välttämättä tarkoituksenmukaisuudesta vaan viitsimättömyydestä. Aloittelevana tuottajana tiedän, että on helpompi kutsua tuttu tai hyvä ystävä mukaan projektiin, kuin nähdä suuri vaiva ja etsiä henkilöt tuntemattomien joukosta. Kun on kyse suurista rahoista, merkittävistä nimityksistä ja pysyvistä tai pitkäaikaisista työsuhteista, vaiva pitäisi aina nähdä — viitsimättömyyden viittaan ei voi verhoutua.
Loppuun on pakko sanoa, että olin erittäin iloinen, kun kuulin Kuhmon Kamarimusiikin järjestävän koesoiton etsiäkseen uusia soittajia esiintymään Kuhmoon. Prosessi syö varmasti resursseja, mutta on esimerkillistä toimintaa. Voi olla, että olen väärässä, mutta yksikään muu Suomen musiikifestivaali ei järjestä koesoittoja.
23.11.2006, 10:35 #18266Junio KimanenJäsenOlen samaa mieltä kanssasi Pasi. Tomin myös itse monissa instasseissa joissa minulla on sananvaltaa päättää, ketä kutsutaan töihin. Tuttujen kutsumisessa on se hyvä puoli, että tietää täsmälleen mitä saa, mutta tärkeisiin ja haluttuihin hommiin pitäisi kyllä aina kutsua Kantin kategorisen imperatiivin mukaisesti, tee niin että tekosi voisi olla yleinen sääntö.
Täytyy kuitenkin vielä lisätä, ettei tuttuja ja läheisiä pitäisi myöskään sorsia, kun ihmisiä valitaan töihin. Olen nähnyt vierestä joitakin tapauksia, joissa pätevintä ei ole otettu sen takia että henkilö on ollut entuudestaan tuttu. Oikeudenmukaisuus on hankala juttu.
Täytyy myös muistaa että joissain tapauksissa, kuten ehkä vaikkapa Amfionin toimituskunnan kohdalla, on ensiarvoisen tärkeää että tiimin henkilöt tulevat toimeen keskenään ja vetäjän kanssa, korkean työmoraalin ja hyvän hengen takaamiseksi. Joskus pätevyys ei saa olla ainoa mittari. Monissa tapauksissa tarjoamani työ sitäpaitsi ei ole ollut kovin houkuttelevaa, on tuntunut tutulta kysyessäni pikemminkin siltä että hän on tekemässä palvelusta minulle enkä minä hänelle…
23.11.2006, 12:46 #18267Pasi EerikäinenJäsenOikeudenmukaisuus on vaikeaa ja joissakin tapauksissa erittäin hankalaa. Samaa mieltä olen myös, että tiimityöskentelyssä henkilökemioilla on erittäin suuri merkitys. Tämän takia monia työpaikkoja täyttäessä haastatellaan hakijat.
Tässä yhteydessä voin kommentoida myös Sibelius-Akatemian solistipankkihankketta.
Sibelius-Akatemian solistivalinnat ovat markkina-arvoltaan merkittäviä. Tämän hetken ratkaisu kuulla vain osastonjohtajia on epäreilu. Osastonjohtajien on helppoa ja vaivatonta valita oma tai parhaimman ystävänsä oppilas solistiksi. Solistivalintoja tehtäessä pitäisi kuitenkin aukaista korvat kuulemaan myös muukalaisen soittoa ja oman oppilaan kohdalla itsensä jäävääminen on ainoa ratkaisu. Onhan se työlästä ja tekee kipeää, mutta kyse on loppujen lopuksi vain tahdosta.
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.