- Tämä aihe sisältää 4 vastaukset, 1 ääni, ja päivitettiin viimeksi 14 vuotta, 3 kuukautta sitten Päätoimittaja toimesta.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
22.2.2009, 13:30 #17891PäätoimittajaJäsen
Päivitys: Martynovin musiikista ei tosiaan olla innostuttu Lontoossa. Financial Timesin Andrew Clarkin mielestä Vita Nuova ”lupaa paljon muttei tarjoa juuri mitään. Hälyttävin tekijä ei ole materiaalin mielettömyys vaan se, että pääkapellimestari Jurowski katsoi [kalliisti tuotetun] teoksen olevan hyvä sijoitus.” Tekstin ja musiikin yhteydestä Clark on sitä mieltä, että puhelinluettelo olisi soveltunut materiaaliksi yhtä hyvin. Danten romanttisten pakkomielteiden dramatisoinnin sijaan teos on ”a wishy-washy poetic fantasy that ends in quasi-religious gobbledygook”.
Blogisti Intermezzo kiittelee LPO:n tarkkuutta ja säihkettä ja EuropaChorAkademien vakuuttavaa laulua ja liikehdintää. Myös solistit olivat hänen mielestään loistavia. Sääli vain, että ”musiikin sekamelskaan oli heitetty kaikkia tyylejä suodatettuna tavanomaisen minimalismiverkon läpi, jotta ei-toivotut persoonallisuuden kokkareet jäisivät ulkopuolelle”.
Entäpä The Times ja Richard Morrison? ”’Jumalani, mitä yrität sanoa noin vaikeasti?’ kysyi Mark Padmoren Dante Martynovin antioopperassa. En usko, että kenelläkään yhtä epäonnisella, samaan saliin tämän venäläisen höpönlöpökasan kanssa loukkuun jääneellä oli tähän vastausta. […] Moisen keskinkertaisuuden esittäminen suuressa salissa on hirvittävää hapen tuhlausta.”
Produktio vierailee New Yorkin uudistuneessa Alice Tully Hallissa ensi lauantaina; saa nähdä, mitä amerikkalaiset, maksimalismiin kenties tottuneemmat kriitikot teoksesta tuumaavat.
4.3.2009, 13:55 #18320PäätoimittajaJäsenPäivitys: ainakaan New York Timesin Anthony Tommasini ei vaikuttunut Vita Nuovasta Lincoln Centerissä, vaikka yhden positiivisen asian esityksestä mainitseekin: LPO, solistit ja kuoro kuulostivat erinomaisilta renoveeratussa salissa. Itse ooppera saa epiteetit ”banaali” ja ”teennäinen”.
4.3.2009, 13:56 #18321PäätoimittajaJäsenPäivitys: ainakaan New York Timesin Anthony Tommasini ei vaikuttunut Vita Nuovasta Lincoln Centerissä, vaikka yhden positiivisen asian esityksestä mainitseekin: LPO, solistit ja kuoro kuulostivat erinomaisilta renoveeratussa salissa. Itse ooppera saa epiteetit ”banaali” ja ”teennäinen”.
24.4.2009, 7:29 #18322PäätoimittajaJäsenLPO:n ylikapellimestari Vladimir Jurowskin arvostelukykyä epäillään edelleen: ”Jurowski on tuonut enemmän venäläistä musiikkia Lontooseen kuin kukaan muu kapellimestari. Jospa vain hänen musiikkimakunsa olisi parempi.” Kriitikko Erica Jeal ei nauttinut toissapäiväisessä konsertissa esitetystä Giya Kanchelin, Benjamin Jusupovin eikä Valentin Silvestrovin musiikista. Jälkimmäisen sinfonian ”musiikillinen materiaali oli venytetty kolmeen varttiin, vaikka olisi riittänyt enintään kolmen minuutin kappaleeseen. Oli kuin olisi kuunnellut rentoutuskasettia jota aina välillä soitettiin takaperin puolinopeudella.”
21.9.2010, 7:10 #18323PäätoimittajaJäsenVastapainoksi Amfionin kiittävä arvio Jurowskin ja LPO:n Suomen-vierailusta täältä.
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.