Amfion pro musica classica

Mielipide: Torjumme Yleisradion suunnitelman supistaa musiikkituotantoja

Etusivu Foorumit Jutut Mielipide: Torjumme Yleisradion suunnitelman supistaa musiikkituotantoja

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 17)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #17997

    Yleisradio on kuunnellut huutavan ääntä: musiikkituotannossa säästetään vain noin kymmenellä prosentilla neljänkymmenen sijaan, kertoo kulttuurituotannosta vastaava johtaja Olli-Pekka Heinonen.

    #18666
    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    Minun puolestani voi viihdettä eli museomusiikkia mukaanlukien kansanmusiikin supistaa.

    #18667
    helmer
    Jäsen

    Tekee mieli kysyä, lgrohn, muuttuvatko myös kirjalisuus ja kuvataide mielestäsi musiikin lailla nopeasti museotavaraksi. Yleinen kokemus kun on kun on, että musiikki on ajasta riippumattomampaa kuin kirjallisuus. Ja jos jatkaisin ajatusleikkiä lgrohnilaisittain, pitää myös kysyä, mikä on musiikin elinaika; onko se jollakin tapaa absoluuttinen, vai ehkä kulttuuripiiristä riippuvainen. Nythän kulttuurissa kaikesta propagandasta huolimatta elää juuri tämän ”museomusiikin” nälkä ja vain aniharvat isoavat sitä mitä lgrohn pitää ajanmukaisena ja validina. Ovatko siis kaikki muut ihmiset väärässä ajassa? Mikä tai kuka määrittelee ajan, jonka mukaista kulttuurin tulee olla. Aina on näet tienraivaajia jotka suuntaavat pöheikköihin, joihin kukaan täyspäinen ei heitä seuraa.

    Konkretisoituna: onko Dostojevski aikansa elänyt, joutaako Sibelius museoon? Jos näin on mielestäsi, lgrohn, mikä on se valtava muutos joka tekee näistä taiteilijoista sukupolvellemme tarpeettomia?

    #18668
    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    Oletko sattunut kuulemaan taidemuseoista? Miksi ylen pitäisi olla musiikkimuseo eikä musiikkigalleria?

    #18669
    helmer
    Jäsen

    Aika ei ole lineaarinen eikä museaalisuus ole ikäkysymys. Se mikä elää ihmisten kommunikaatiossa, on elävää syntyhetkestään riippumatta. Samoin se mikä ei elä, on kuollutta vaikka se olisi vasta syntynyt. Jos tätä säilymistä ei nähdä, kulttuurin pohja romahtaa.

    Mitä tulee taidemuseoihin, niiden tehtävä on sama kuin konserttien: saattaa elävä taide (iästä riippumatta) yleisön ulottuville. Ero gallerioihin on siinä, että taidemuseoissa ei järjestetä myyntinäyttelyitä ja että sinne kelpuutetut teokset ovat elävyytensä osoittaneet. Museo on kuvataiteessakin harhaanjohtava termi, saati musiikissa. Musiikki joka koskettaa ja yhdistää meitä, on elävää, mutta suurin osa sekä aiemmin että nyt tuotetusta musiikista on jo syntyessään museaalista: kaavamaisten, jäykkien mielten aikaansannosta.

    En saanut muuten vastausta esittämääni kysymykseen.

    #18670
    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    Sorry. Kännykällä en viitsinyt kirjoittaa pitkää vastausta. Minä käyn taidemuseissa aina kun mahdollista myös ulkomailla. ei niissä mitään pahaa ole. Mutta toisaalta koen museomusiikin eräänlaisena hyvänä viihteenä, jota kyllä kuuntelen, kun ei mielenkiintoisempaa (nykymusiikkia) tarjolla.

    Museomusiikin ongelma on siinä, että se on paljolti esteenä elävien säveltäjien musiikin toistuville esityksille, mikä on edellytys niiden sisäänn pääsylle, sekä kuulijoille että muusikoille. Taidemuseot eivät sensijaan ole esteenä gallerioilla, joissa esillä tuoretta taidetta.

    Sibelius on jo pitkään ollut museomusiikkia, jota esitettään museomusiikin konserteissa. Dostojevski ei ole aikansa elänyt. Usein universaalit asiat tajuaa paremmin kun ne esitettään vieraassa konktekstissa.

    #18671
    helmer
    Jäsen

    Vastauksesi on varmasti vilpitön, mutta kuten itse sanot: sinä koet ”museomusiikin” hyvänä viihteenä. Minä koen asian toisin: minulle elävintä ja merkittävintä, mitä elämässä olen kokenut, ovat jotkin klassisen musiikin hienot esitykset.

    Nykymusiikki joutuu kieltämättä kovaan vertailuun museotavan kanssa. Ei kai siinä muu auta kuin tehdä niin hyvää musiikkia, että se tempaa yleisönkin mukaansa. Nin Sibeliuskin teki.

    #18672
    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    Sibelius on muutenkin huono esimerkki. Silloin aikoinaan muu tarjonta oli vähäistä ja kuulijoiden asennoitumiseen vaikuttivat ulkomusiikilliset ”ansiot”, kansallisaate.

    #18673
    helmer
    Jäsen

    Hyvä yritys, mutta kansallisuusaate tuskin selittää Sibeliuksen suosiota Amerikassa ja muualla maailmassa. Millään tavoin vihjailematta on sanottava, että kaikki musiikki ei aukea kaikille; saattaa olla vain tyyppikysymys. Niinpä meidän tyyppien täytyy olla hiukan varovaisia kun yleistämme omia näkemyksiämme. Vahingossa voi käydä niin että pyrimme yleistämään omia rajoituksiamme. Tai että kuvittelemme ettei omien rajojemme ulkopuolella ole elämää.

    #18674
    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    Nojaa. Sibeliuksen musiikkia ruvettiin esittämään ulkomailla vasta siinä 20-vuotta Suomen läpimurtojen jälkeen.

    #18675
    helmer
    Jäsen

    Eikös se ole ristiridassa tuon museaalisuuden kanssa? Esittäminen sitä paitsi jatkuu yhä ja tuottaa suuria elämyksiä lukemattomille ihmisille. Onko haltioituminen viihteellistä? Ja älyllinen kiinnostuminen epäviihteellistä? Taidetta ymmärtävä ihminen tosaan viihtyy hyvän taiteen parissa, mutta se ei tee tee taiteesta viihteellistä. Laajentaisin kysymystä: voiko yksilö jättää huomiotta koko muun maailman jakaessaan objektiivisina tarjoamiaan tuomioita?

    #18676
    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    Lainaan viestiäsi hieman ylempänä:

    Helmer: ”Ei kai siinä muu auta kuin tehdä niin hyvää musiikkia, että se tempaa yleisönkin mukaansa. Nin Sibeliuskin teki. ”

    Viihdemusiikille on tyypillistä kaavamaisuus ja toisto. Museomusiikilla on omat kaavansa ja jos se ei nyt sisäisesti ole toisteista, niin kuitenkin musiikin museoissa repertuaari on yllättävän suppea. Elämyksien toistoa siis.

    #18677
    helmer
    Jäsen

    Elämys ei ole koskaan sama. Ajatus museosta kertoo ainoastaan kuolleesta suhteesta taidemusiikkiin.

    #18678
    Lauri Gröhn
    Osallistuja

    Joo. Saman piparkakkumuotin tuloksilla on eroja. Hämmästelen yhä edelleen, miten museo käsitteenä koetaan negatiivisena. Olisiko säilykemusiikki parempi metafora?

    Elämys ei ole sama eikä ihminenkään. Ei edes saman elokuvan tuottama elämys ole sama joka kerta. Mutta tuo ei muota itse asiaa. Kuljetaan aina samoja polkuja, linnut ja ötökät vaihtuvat. Tuttua ja turvallista, viihteen omaista. Tai aina samoille aurinkorannoille..

    Toista olisi tutkimusmatkat eri ympäristöihin, uusi musiikki.

    #18679
    helmer
    Jäsen

    Epäilemättä käytät museomusiikin käsitettä negatiivisesti: se on musiikkia joka jauhaa samaa. Mutta se samuus on pelkkää pintaa, suurimmat teokset aukeavat yhä uudestaan, toiseen todellisuuteen. Se mikä analyysille avautuu, on pelkkä kieli, jolla voidaan ilmaista lukemattomia ajatuksia. Kieli ei ole samaa kuin ajatus eikä musiikin ydin ole sen kieli. Taidemusiikki on avain syvemmille tajunnan tasoille. Sen perusmuodot olemme saaneet ihmismielen ja luonnon ominaisuuksina (joita emme suinkaan ole itse luoneet).

    Mielelläni ottaisin vastaan mitä tahansa uutta, joka edes häivähdyksenä ulottuisi samaan todellisuuteen kuin parhaat klassisen musiikin säveltäjät. Yleensä tarjotaan älyllisiä rakennelmia, jotka jäävät pelkäksi järkeilyksi ja joiden lähtökohtana on uusi kaava. Taidemusiikki ei ole syntynyt kaavasta käsin, kaavan ovat teoreetikot jälkikäteen päätelleet.

    P.S. Valitettavasti en sattuneesta syystä pysty jatkamaan tätä keskustelua. Tarttuisiko joku muu aiheeseen?

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 17)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.