- Tämä aihe sisältää 3 vastaukset, 4 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 14 vuotta, 9 kuukautta sitten helmer toimesta.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
11.3.2010, 8:45 #18029PäätoimittajaJäsen
Kuten arvata saattaa, ovat (korkea)kulttuuriin nihkeästi suhtautuvatkin jo liikkeellä sankoin joukoin, ja keskustelu Hesarissa käy kiihkeänä.
11.3.2010, 10:54 #18780Lauri GröhnOsallistujaOPM:n kulttuuriraportin luovuuden parantamiseen liittyvät ehdotukset osoittavat karmealla tavalla ministeriöiden ja heidän vasalliensa luovan tilan tason. Poimin vain yhden kohdan toimenpide-ehdotukset (alla).
Pääsanat ovat: vahvistetaan, lisätään, huolehditaan, kytketään, laaditaan, tunnistetaan, luodaan, kehitetään. Niinkuin aina byrokraatien ehdotuksissa.
Huvittavinta tuossa on ”kultaisen leikkauksen periaate”, mikä osoittaa, että vasalleista oli mukana myös ainakin yksi taiteentuntija!
2.5 Vakava leikki – luovuuden edellytykset
Toimenpide-ehdotukset:
• Vahvistetaan taide- ja taitoaineita yleissivistä- vässä koulutuksessa lisäämällä niitä kaikille yhteiseen oppimäärään valinnaisten kurssien pohjaksi myös yläasteella ja lukiossa. ’Kultainen leikkaus’ -periaate tarkoittaa sitä, että asetetaan tavoitteeksi opettaa taide- ja taitoaineita 1/3 oppiaineista. Kytketään taide- ja taitokasvatuksen kehittäminen keskusteluun eheytetystä koulupäivästä (koordinaatio: taito- ja taideaineet taiteen perusopetus, kerho- ja iltapäivätoiminta). Huolehditaan taide- ja taitoaineiden opetuksen laadusta lisäämällä luokanopettajien taito- ja taideaineiden koulutusta sekä taide- ja taitoaineiden opettajien täydennyskoulutusta ja soveltamalla nii- den käyttöä yli ainerajojen.
• Laaditaan kulttuurialaa kokonaisvaltaisesti koskeva, työelämän ja koulutustarpeiden ennakointiin ja uusiin tarpeisiin pohjautuva koulutusstrategia, jossa otetaan huomioon alan kansallisten ja kansainvälisten asiantuntijatehtävien laajeneminen ja niihin liittyvä koulutustarve, taiteilijauran eri vaiheita vahvistava ja monipuolistava koulutus, johtamis- ja liiketoimintakoulutus, sekä koko kulttuurialaa koskeva ’kulttuurireppu’ – elinikäisen oppimisen ohjelma eri koulutusorganisaatioiden yhteistyönä.
• Tunnistetaan luovan työn erityisluonne (työsuhde -ammatinharjoittajuus -yrittäjyys) ja kehitetään sen edellytyksiä, koulutusta, työtiloja sekä toimeentuloa ja työllistymistä.
• Luodaan edellytykset kehittää tekijänoikeudellisia sopimuskäytäntöjä ja tekijänoikeusjärjestelmän toimivuutta.
• Kehitetään Taiteen keskustoimikunnan rakennetta ottamaan paremmin huomioon uusia taiteen ja kulttuurin aloja.11.3.2010, 12:54 #18781marginaalimuusikkoJäsenM.A.Numminen täytti eilen 10.3. 70 vuotta ja antoi mielenkiintoisen haastattelun HS:n ihmisiä-palstalla otsikolla: Populaarimusiikki latistaa mielen
”Arjen palvonta on taiteen vihollinen”, väittää M. A. Numminen.Kannattaa lukaista, samoin kuin E-P Salosen haastattelun Seura-lehdessä # 9, jossa hänkin käy voimallisesti musiikkikasvatuksen nykytilan kimppuun.
12.3.2010, 10:01 #18782helmerJäsenM.A. Numminen: ”Syytänkin populaarimusiikkia meitä latistavasta ja riivaavasta arjen palvonnasta, joka on kaikkien taiteiden suurimpia vihollisia.”
Tosiaan, raikas tuulahdus ummehtuneeseen ”moniarvoisuuteen”, jolla korkeakulttuurin korkeus on haluttu mitätöidä. Subjektin ottaminen ainoaksi mitaksi riippumatta hänen omistautumisestaan ja musiikin tajustaan, on populismia jonka alla piilevät taloudelliset intressit. Jean Sibeliuksen ja Tahvo Tuohikorvan julistaminen yhtä päteviksi musiikin arvioijina on esitelty demokratian tai jopa ihmisarvon vaatimuksena. Musiikin abstraktisuus tekee ilmeisesti mahdollisiksi tällaiset ajatuksen kompastelut; kukaan ei esittäisi vastaavia väitteitä tieteen tai kirjallisuuden alalla.
M.A. Nummisen termi ”arjen palvonta” merkitsee taiteessa tavanomaisen voittokulkua: sisäistä tyhjyyttä, joka tyytyy kulisseihin ja kaavamaisuuteen. Ihmisarvoa alentavaa on tuputtaa banaalia ja sitoa mielet turruttavaan laumahenkeen. Tuottoisaa se kyllä on.
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.