- Tämä aihe sisältää 20 vastaukset, 5 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 13 vuotta, 1 kuukausi sitten Lauri Gröhn toimesta.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
10.10.2011, 7:41 #19006Auli SärkiöJäsen
Kuuntelitko, Lauri, Koistista? Dialogi on sitä, että kuuntelee (etenkin kun toinen puhuu tosissaan ja asiaa) ja vastaa siihen.
Haluaisinpa tietää, missä ”nettipiireissä” moderaattori toimii jollain muulla tavon. Jos levyarvion tehtävänä on esitellä ja arvioida esitystä, moderaattorin tehtävänä on pitää yllä yleistä järjestystä ja viihtyisyyttä. Jos yökerhossa joku alkaa viskellä tuoleja, järjestysmiehen on vietävä häirikkö ulos muiden asiakkaiden turvallisuuden vuoksi. Se että ollaan netissä ei tarkoita, että ollaan normaalin inhimillisen yhteiselämän toimintaperiaatteiden ulkopuolella. Kommunikaatio pelaa tietyillä periaatteilla. Täällä on muitakin ihmisiä, jotka ehkä haluaisivat keskustella, oikeasti keskustella, ”ei viskellen, syljeskellen ja liaten.”
Amfionin yksi tarkoitus on antaa klassisen musiikin ystäville mahdollisuus keskusteluun. Jos dialogi täällä ei miellytä sinua, kukaan ei pakota jäämään; voit aivan hyvin siirtyä sinne Ylen keskustelupalstalle, jos siellä meininki oli parempi.
10.10.2011, 7:54 #19007Lauri GröhnOsallistujaKoistinen ei keskustellut, vaan metakeskusteli, kuten sinäkin.
10.10.2011, 8:04 #19008KoistinenJäsenLinkkasin ensimmäiseen kohteeseesi ja yritin todella ymmärtää mitä tarkoitat. Vaan kun en. Älä ihmettele, miksi siihen en osaa reqagoida. Missä on pointti? Kirjoittiko kriitikko väärän mielipiteen, väärää informaatiota, liikaa, liian vähän, asiantuntemattomasti vaiko vain ristiin omien näkemystesi kanssa. Jos aloitat: ”roskaa” tai ”museomusiikkia”, et saa jatkoa. Mene ihmeessä sinne, missä käydään sinulle sopivaa dialogia. Et vaikuta lainkaan viisaalta, olemalla kryptinen tai lakoninen.
Tuo ”museomusiikki” oli kai ihan hauska joskus taannoin. Se imettiin kuitenkin yhtä nopeasti tyhjiin kuin mitä maailma muuttui, Neuvostoliitto kaatui ja Adornon rekryytit alkoivat selitellä mestarinsa Sibelius-lausuntoja. Olin läsnä, kun muuan filosofi arveli, että Adornoa oli johdettu harhaan. No voivoi…
Perustelemisesta tämän verran: oletko valmis lukemaan niitä ja yrittämään ymmärtää näkökulmia vai vain viittaamaan huonoon opetukseen Helsingin yliopistossa ja Sibelius-Akatemiassa, musiikin filosofian surkeaan tasoon ja museomusiikkiin. Tällainen ei kanna hedelmää, jos edes haluat muuta kuin vain häiritä.10.10.2011, 8:13 #19009Lauri GröhnOsallistujaOngelmasi on siinä, että olet tottunut kritiikkeihin, joissa ei sanotan juuri mitään muuta kuin mitä teosesittelyssä on. Helsingin yliopisto musiikkitieteen katastrofimaiseen tasoon, joka pieneltä osalta liittyy Sibikseenkin, ole viitannut tässä:
https://www.amfion.fi/keskustelu/topic.php?id=103&replies=1410.10.2011, 8:29 #19010KoistinenJäsenNooh… asiantuntemuksesi suhteestani kritiikkiin on ihan samaa luokkaa kun asiatuntemuksesi musiikkiin; sinulla ei ole niistä edes vähäisintä aavistusta. Tästä huolimatta sylkäiset johtopäätöksiä. Mitä oppilaitoksiin tulee, ihan vastaavia heittoja. Tuo vain on täysin hedelmätöntä. Kävelepä joskus vaikka Sibelius-Akatemian ohi ja aloita siitä. Mutta onnistuit saamaan minut lankaan, siinä, että kommunikoit edes hetken jonkun kanssa, joka ei vielä sinua tunnistanut. Taitaakin tämä päättyä tähän.
10.10.2011, 10:07 #19011Lauri GröhnOsallistujaMinä on istunut kymmeniä ja kymmeniä tunteja HY:N musiikkitieteen laitoksen luennoilla ja kuunnellut monien kymmenien säveltäjien omia esittelyjä teoksistaan Sibiksessä… Mutta osaan ajatella myös itse, musiikin koulutushan on perinteisesti ollut luonteelta oppipoikamaista aivopesua …
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.