- Tämä aihe sisältää 14 vastaukset, 6 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 12 vuotta, 9 kuukautta sitten Jaani Länsiö toimesta.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
16.3.2012, 16:55 #18153PubiruusuJäsen
Kuuntelinpa äsken Klang-konsertin kun se on niin näppärästi saatavilla Areenassa: http://areena.yle.fi/audio/1331313806566. Ihan kaikkia Klangeja en ole ehtinyt kuulemaan, mut useita kuitenkin.
Siitä innostuneena päätin vilkaista mitä Amfionin arvostelijat ovat konserteista sanoneet. Ja yllätys: yhtään Musiikkitalon nykymusiikkisarjan konserttia ei ole täällä huomioitu. ???
17.3.2012, 9:37 #19100Jaani LänsiöJäsenKilpiön arvio:
https://www.amfion.fi/konsertit/arviot/arvio-aanen-ja-ajan-ulottuvuuksia/Aulin kolumni: https://www.amfion.fi/jutut/hengitysta/
Olivatko jääneet nämä huomaamatta?
18.3.2012, 10:40 #19101Jarkko HartikainenOsallistujaMerkittävän uuden ja uutta tarjoavan konserttisarjan seitsemästä kuullusta konsertista toistaiseksi vain kahden (tämä unohtui) arvioiminen on aika vähän. Molemmat ovat Lauri Kilpiön kirjoittamia, mutta hän ei kuulemma enää jatka muilta kiireiltään tänne kirjoittamista. Valtalehdissä ja varsinkin yleisön keskuudessa konsertit kyllä ovat puhuttaneet. Näköjään täälläkin kommenttilootissa. Pubiruusu, tervetuloa Urkkiin konsertin jälkeen 🙂
Vähäiset arviot ovat kieltämättä hieman ristiriidassa tuon mainitun, syyskauden alussa kirjoitetun Auli Särkiön kolumnin hengen kanssa. Onko kyse henkilö- vai rahoitusresursseista (vai jostain muusta), en tiedä.
Pääkaupunkiseudulla tosiaan on nyt syksystä alkaen pyörinyt kaksi uutta nykymusiikkikonserttisarjaa, minkä lisäksi omia pienempiä konserttisarjojaan ja minifestareitaan näemmä pitävät muun muassa RANK Ensemble (ei arvioita), Sibelius-Akatemian musiikkiteknologit (ei arvioita), Kallion nykymusiikkipäivät (ei arvioita), Äänen lumo (ei arvioita), sekä tänä vuonna juhlavuottaan viettävä Korvat auki ry (viisi vuotta sitten ei arvioita). Sitten on tietenkin festivaalit suvisoitoista, novista ja biennaleista alkaen, lukuisista yksittäisistä, kantaesityksiäkin sisältävistä vapaan kentän konserteista puhumattakaan. On mielenkiintoista seurata saako lisääntynyt tarjonta aikaan sen, että arvioita alkaa putkahdella keskitetysti johonkin toiseen foorumiin Amfionin sijaan. Itse olen moniäänisen musiikkielämän puolella, ja se saisi mielellään heijastua mediaankin. Jos tälle kerta on tilausta, sille varmasti löytyy rahoitustakin.
(Mainittakoon, että en ole missään tekemisissä minkään edellä mainitun konserttisarjan, festivaalin tai juhlavuoden järjestämisessä. Sitä vähää, mitä olen tänne Amfioniin joskus omalla nimelläni palkkiotta kirjoittanut – keitä säveltäjiä Suomeen toivonut – voi tietenkin verrata esimerkiksi KLANG-konserttisarjan ohjelmistoon. Lyhyesti voidaan todeta, että olen ollut tyytyväinen ikkunoiden edes osittaisesta avaamisesta siihen rikkauteen, jota olen tuolla maailmalla reissatessani nähnyt ja kuullut. Ei ole tarvinnut kuin nauttia konserteista. Tavallaan sekin on kivaa.)
18.3.2012, 20:12 #19102Jaani LänsiöJäsenKyse on henkilö- ja rahoitusresurssien vähyydestä, mikä vaivaa kaikkia kulttuurilehtiä tällä hetkellä. Kiireiset ihmiset eivät pysty repiytymään iltaisin konserttiin ja kirjoittamaan ilman sitä pientäkään korvausta, mikä on täysin ymmärrettävää. Niin kauan kun tätä ei tee täyspäiväisesti tai suurimpana tulonlähteenä, on kyse vapaa-ajan harrastuksesta. Sen lisäksi tuntuu siltä, että kriitikkona toimiminen nähdään edelleen asiana, jota ei voi tehdä jos tuntee, tunsi, on tuntenut tai joskus morjestanut esiintyvää taiteilijaa kadulla. Ja aika usein kuulen vieläkin, että kriitikot ovat turhia, koska eivät itse ole huippumuusikoita tai -säveltäjiä. Ei ihme, että vähän jännittää mennä arviokeikalle. Se rajoittaa paljon mahdollisien kirjoittajien määrää, mikä on muutenkin aika pieni. Ja tekisi enemmän hallaa sekä Amfionille että arvioitavalle konsertille, jos arvioitsija ei olisi tuon musiikin asiantuntija tai tulisi täysin skenen ulkopuolelta ilman pelkoa ”ikävä kriitikko -leimasta”.
Toivottavasti saamme resursseja kohennettua ja sitä myöten lisää asiantuntevia kirjoittajia. Meno on kuitenkin ikävästi menossa siihen suuntaan, että tapahtumista ei vain kirjoiteta muutenkaan niin paljon. Onko se signaali alamme kuihtumisesta? Onko meidän musiikkimme kuihtumassa vai musiikista krijoittaminen?
19.3.2012, 22:33 #19103AnacondaJäsenKuulostaa rekrytointiongelmalta.
On nimittäin aika säälittävää, jos muka ”skenessä” eniten sisällä olevat ”huiput” ehtivät skeneä itse vähiten seuraamaan. No, toivottavasti rahatilanne kohenee, niin saadaan heidätkin paremmin paikalle. Vapaalippuja kyllä löytyy köyhille ammattilaisille, onhan konserttielämän seuraaminenkin ammattitaidon ylläpitoa. Se on vieläpä verovähennyskelpoistakin. Ei minusta voi kirjoittaa vain niistä konserteista, joissa käy. Anteeksi, sanoiko joku ”ylikoulutus”? Pitiks tän olla musiikkovetoinen saitti, vastavoima?
Ja viel hei oikeesti, pari uutta nykymusiikkikonserttisarjaa ja pari tuoretta festivaalia – Helsingin kokoisessa kaupungissa – ovat kuihtumista? Ghettoutumista ja museaalisuutta voi tietenkin pitää asenteiden tasolla keinotekoisesti yllä, vedota asiantuntevan kuuloisesti muiden junttimusiikkilehtien tekemisiin, valitella, ja katsoa mihin tällainen sulkeutuva yhtenäiskulttuuri johtaa. Ehkä pitäisi perustaa joku nettiportaali, joka olisi vaihtoehto maamme musiikkikrit… anteeksi. Rahasta se lienee oikeasti kiinni, niinhän se aina. (Nyökyttelyä ja olkien kohottelua.)
Rahoituksen saaminen vaatii sekin taitoa, alan tuntemusta ja viekkauttakin. Se on onnistumisessaan riippuvainen asetetuista tavoitteista ja niiden relevanttiudesta. Vaihtoehdot ja tuoreet näkökulmat näin pienessä maassa viedään käsistä, jos niitä vain joku keksii ja joku toinen ei ehdi maahan huomaamattaan tai tahallisesti polkemaan. Tämän takia apurahojen vertaisarviointi on niin hieno keksintö: ”Meille rahaa, koska me ollaan täällä” ei riitä, ei hurmaa. Pitää olla ajassa kiinni, ja – herää ja haista jo kahvin tuoksu – ajan henki on kaikkea muuta kuin kuihtuminen! Mene vaikka nettiin, jos et usko.
Mut oikeesti, tsemppiä ja kaikkea hyvää!
20.3.2012, 20:13 #19104PubiruusuJäsenPäätoimittaja: en edelleenkään löydä noita listattuja juttuja (vaikka jotenki tutuilta ne näyttää), Arviot-listassa niitä ei tule vastaan. ???
Hartsi: harvemmin pääsee paikalle Klang-konserttiin (ei ole ihan naapurissa), vielä harvemmin Urkkiin…
22.3.2012, 7:26 #19105Auli SärkiöJäsenHei, Jaanin linkkien pitäisi toimia (siis Lauri Kilpiön Klang-arvioon ja mun kolumniin). Kannattaa aina selata mieluummin Jutut-saraketta, arvio-listassa eivät näy kaikki jutut (wordpressin kömpelyyttä).
Tänä iltana menen arvioimaan vanhasta musiikista tehtyä aivan uutta tuotantoa eli Opera Articon produktiota Rimski-Korsakovin Mozart ja Salieri -pienoisoopperasta, jossa Mozartin roolin laulaa sopraano. Hieman nykkärin arvioimiseen verrattava tilanne, myös siinä että arviointikutsun saaneena lähden matkaan iloisella mielellä. Jaanin toteamus korkeasta kynnyksestä lähteä arvioimaan nykymusiikkia voi kuulostaa yksinkertaiselta mutta se on hyvin totta. Kuitenkin ollaan tekemisessä elävien ihmisten kanssa, ja tilanteissa, joista kaikilla on usein vahvoja mielipiteitä. Itselleni se, että järjestävältä taholta on tullut kutsu, pyyntö että olisi kiva jos arvioisitte, helpottaa todella paljon. Se on melko yksinkertainen juttu.-Auli
22.3.2012, 12:16 #19106PubiruusuJäsenNiin mutta voihan sitä kirjoittaa muutakin kuin perinteisen arvostelun. Vaikka haastattelun. Tai jotain, joka valaisee vähän taustaa. Mielipiteet sinänsä ei ole niin tärkeitä, vaikka ne olisi vahvojakin. Eikös se Zappakin sanonut, että mielipiteet ovat kuin p*rsereikä, jokaisella on omansa… Jos miettii vaikka Hesarin arvosteluja niin en tiedä onko niistä niin hirveesti hyötyä kellekään (muutama virke ja sekin yleensä jotenkin hapan, kato ku kaikki on jo nähty ja kuultu…).
22.3.2012, 13:27 #19107Jaani LänsiöJäsenKyllä voisi tehdä, olet oikeassa. Vetoan edelleen siihen, että varojen puutteessa tämä on lähes vapaaehtois- ja hyväntekeväisyystyötä, jota tehdään kaiken muun palkkatyön ja opintojen ohessa.
Kannustan jokaista perustamaan oman musiikkisivuston, jos sille on kysyntää ja Amfion ei miellytä. Ihmettelen, että sitä ei ole jo tehty. Sen verran näyttää närkästystä kuitenkin olevan.
Kyllä tätä skeneä seurataan, mutta jokaista Sibiksen ilmoitustaululla olevaa juttua ei tule tietoomme. Siksi sivuillamme on sähköpostiosoitteet, jonne voi lähettää konserttitiedot ja muut asiat, jotta joku Amfionin kirjoittajista voisi päästä paikalle.
22.3.2012, 19:02 #19108PubiruusuJäsen”Kannustan jokaista perustamaan oman musiikkisivuston, jos sille on kysyntää ja Amfion ei miellytä. Ihmettelen, että sitä ei ole jo tehty. Sen verran näyttää närkästystä kuitenkin olevan.”
Hei, ei tässä ollut mitään närkästystä! Kiitos hyvästä duunista, ymmärrän että Amfion tekee sen minkä pystyy.
23.3.2012, 13:08 #19109KoistinenJäsenPubiruusulle annan pienen ystävällisen neuvon: perusta ihan oma sivusto, haastattele sinne, valaise vähän ja kirjoittele arvosteluja, vaikka ihan ilman mielipiteitä. Ota Hartsi tekemään juttuja todella tärkeistä asioista, niin kuin kaikki Hartsin taipaletta valaisseet uuden musiikin karkelot ovat olleet. Tuon kitinän voisi muuttaa tekemiseksi, ihan itse, tehdä sitä mitä edellyttää muilta. Saattaisi vähän aueta tuo edellyttämisen ja tekemisen epäsuhta. Mutta saattaisi vaatia vaivaa, taitoa, aikaa ja sen semmoista. Ehkä sittenkin on syytä pysytellä edellyttämisessä, sillä tätä kaikkea se ei kysy eikä vaadi. Sen kuin edellyttää, muilta…
24.3.2012, 9:38 #19110PubiruusuJäsenHaloo Koistinen, mistä moinen älähdys?! Onko palautteen antaminen tai jonkun asian huomioiminen täällä kielletty? Onko sulla joku oma lehmä ojassa kun noin vedät herneen nenään?
24.3.2012, 11:24 #19111Auli SärkiöJäsenTässä keskustelussa ei mielestäni ole mitään syytä kenenkään hiiltyä 🙂 Tietenkin mielipiteitä ja kommentteja saa antaa, sitähän varten tässä keskustellaan!
24.3.2012, 17:54 #19112KoistinenJäsenJoo, mulla on oma lehmä ojassa. Yritän olla tekijä, touhuaja, toteuttaja. Useiden tuntien, joskus kymmenien, jopa satojen tuntien uutteran uurastamisen jälkeen jostain aina kaivautuu hyypiö, joka ei tunne lainkaan asioiden tiloja ja taustoja ja alkaa sättiä; olisi pitänyt näin tai näin tai noin, pitäisi näin tai näin tai noin, vaikken asiaa mitenkään tunne. Sitten vain odottelemaan että saisi vähän lisää sätittävää, että toimija toimisi. Olen aloittanut vakavan ristiretken tekijöiden puolesta kitisijöitä vastaan. Kitisijöiden aseilla tekijöiden puolesta. Samalla uutteruudella kuin kitisijöiden sankka armeija.
Saa huomioida, saa antaa palautetta mutta saa myös ryhtyä muuhunkin toimeen, saa ryhtyä toimeen! Hiiltynyt en ole, jämäkkä ja terhakka sen sijaan.
Paljonko täälläkin on niitä aloitteita että aion… kyllä pitäisi… Siispä toimeen!26.3.2012, 15:25 #19113Jaani LänsiöJäsenSeuraava Klang on huomioitu konserttikalenterissa nyt ja arviona jälkikäteen.
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.