- Tämä aihe sisältää 1 vastaus, 2 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 17 vuotta, 6 kuukautta sitten toimesta.
Esillä 2 viestiä, 1 - 2 (kaikkiaan 2)
Esillä 2 viestiä, 1 - 2 (kaikkiaan 2)
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.
Kritiikin historia ja nykytila on loistava aihe Amfionin kaltaiselle foorumille. Olisi hyödyllistä ja tärkeätä koota suomalaisten kriitikoiden (kautta aikojen) nimimerkit ja selvittää, kuka minkäkin nimen taakse kätkeytyi. Itse olen erilaisissa tutkimus- ja toimittajayhteyksissä joutunut turvautumaan joko suulliseen perimään (kokeneet kollegat) tai nokkelaan arvailuun yrittäessäni selvittää nimimerkkejä. Toistaiseksi en ole löytänyt hakuteosta, jossa nimimerkit mainittaisiin.
Joten tässäpä teille tehtävä ja jutunjuuri! Sitäkin olisi hauska pohtia, miten nimimerkeistä luopuminen (joidenkin kohdalla vasta 70-luvulla) vaikutti kritiikkeihin. Käytännössä kai kaikki lukijat tiesivät, keitä nimimerkit olivat – miksi niitä sitten käytettiin? Siksikö, että me jälkipolvet emme tietäisi, että BIS oli Wasenius?
terveisin
minna lindgren
Kiitos positiivisesta palautteesta! Jos olen oikein ymmärtänyt, sanomalehtien alkuaikoina 1800-luvun loppupuolella ja 1900-luvun alussa toimittajat eivät yleensäkään käyttäneet omia nimiä. He kirjoittivat yleensä täysin anonyymisti ja joskus, kuten juuri musiikkiarvioiden kohdalla, nimimerkeillä. Toisin on nykyään: juttujen yhteydessä on varsin tavallista julkaista nimen lisäksi jopa kuva kirjoittajasta.
Perusteellisimmin musiikkikritiikin historiaa Suomessa on tutkinut Jukka Sarjala lisensiaattityössään ja väitöskirjassaan. Väitöskirja käsittelee vuosia 1865-1888 sisältää sen ajan kriitikkojen lyhyet esittelyt, mutta kattavaa nimimerkkien listaa en minäkään ole löytänyt. Täytyypä kysyä Sarjalalta.
Junio Kimanen