Etusivu › Foorumit › Konsertit › Arvio: Juha oli ihastus korville, pettymys silmille › Vastaa aiheeseen: Arvio: Juha oli ihastus korville, pettymys silmille
Auli: ”Aarre Merikannon Juhan ensimmäisen näytöksen päätyttyä ei voinut olla ajattelematta: tässäpä hieno ja aivan liian vähän tunnettu ooppera. Ja ennen kaikkea tässäpä upea ja miltei tuntematon suomalainen säveltäjä!”
contre_dance: ”Aarre Merikannolla on myös Juhan verevyyteen verrattavia komeita orkesteriteoksia 20-luvulta (mm. Fantasia, Pan, Ekho sopraanolle ja orkesterille), joita kovin mielellään kuulisi Musiikkitalon akustisissa olosuhteissa!”
Erinomaista Auli&contre_dance, erinomaista. Filantropiaa ja altruismia ei siis vielä julistetakaan sukupuuttoon kuolleiksi ilmiöiksi maailmassamme, jossa ”yksilöllisyytemme” on harhautunut sokeuden asteelle (yhteispelin muistuttaen lähinnä juopporingin t y h j ä ä solidaarisuutta). Aarre Merikannostahan on kirjoittanut esim. Seppo Heikinheimo ja Paavo Heininen on pelastanut opettajansa töitä rekonstruoimalla ehjiä teoksia niiden riekaleista.
Korjaavaa työtä onkin tehtävä: pienet tai suuret palkinnot, tunnustukset&prenikat tuskin ketään enää haudassa lämmittävät. Ja varsinkin: tällaisten rikosten todellinen vaikutus musiikkikulttuurimme intersubjektiiviseen, sosiaaliseen värähtelyyn on laajempi kuin yksittäisen taiteilijan kohtalo – mitenkään vähättelemättä esim. Aarre Merikannon henkilökohtaista vääntöä ja turhaa kitkaa keskinkertaisemman&kehittymättömämmän, tapoihinsa kangistuneen kasvuympäristönsä kanssa.
Eli tasapainottava korjausliike jatkukoon. Mutta meidän on myös kysyttävä mistä Aarteen kohtalo johtui ja tunnistaa vaarat jotteivat rikokset toistuisi. Onko syynä jokin suomalaiskansallinen meitä riivaava patogeeni, joka estää meitä puhumasta, käsittelemästä ja lopettamasta toistemme kiusaamista ja kiusatuksi tulemista (the whole SM-competition)? Nauttia kulttuurimme hedelmistä koko laajuudessaan ja syvyydessään. Jos patogeeni jyllää edelleen, sen paikantaminen olisi tärkeää. Kuka/ketkä ovat tämän päivän ”Aarteita”? Emmekö voisi jo kasvaa aikuisiksi? Oppia jotain historiastamme ja katkaista tukahduttamisen ja itsetukahduttamisen kalmavat kierteet lopetamalla näiden patogeenien levittäminen ja vahvistaminen.
Eikö meitä kiinnosta puuttua asioihin tunnistaessamme potentiaalisia ”Aarteita” ajassamme, miksi heikkotahtoisesti annamme kehnojen historioiden toistua, missä tahdonvoimamme? Uskon useammankin ”katkaistun kannon eksiteeraavan kulttuurimme meressä” aloilla jos toisilla. Mutta luovan säveltaiteen alalla yksi selvä esimerkki on säveltäjä A R I V A K K I L A I N E N. Kas tässä hänen tuotantonsa Fimicin sivuilta:
http://www.fimic.fi/fimic/fimic.nsf/WLWOR?readform&comp=Vakkilainen,%20Ari&cat=contemporary_-_classical
Käsittääkseni 99.99% hänen laajasta tuotannostaan on esittämättä (Ari Vakkilainen on siis elävä säveltäjä, asuu Helsingissä):
OOPPEROITA:
Lätäkkö (1988)
opera
The Thunder – Perfect Mind (1996 (?))
opera in one act
2 sopranos, 4 baritones, actors, dancers, choir, English horn, bass clarinet, percussion, 2 pianos, 2 violins, viola, cello, double bass
Punahilkka (2000), 60′
Little Red Riding Hood
A children’s opera
2 reciters, 5 main roles (Little Red Riding Hood, Mother, Grandmother, Wolf, Hunter), an ensemble of 14 players
Hiranyagarbha (2001-2005), 72′
The Swan of the Milky Ocean
opera in three parts
soprano, mezzo-soprano, alto, tenor, 2 basses, mixed choir and orchestra: 1111/1000/01/0, piano, strings
ORKESTERITEOKSIA:
Tube
Runoelma (Poem)
2222/4230/11/0, strings
Sinfonia I (1995/1998), 18′
Symphony No. 1
2233/4330/02/0, piano, strings
Allogenes (1996 (?)), 13’50”
chamber orchestra
Sinfonietta (2000 (?))
2222/4230/11, strings
Sinfonia II (2003)
Symphony No. 2
2232/4230/12/0, strings
Sinfonia III (2003), 21′-22′
Symphony No. 3
2222/2110/01, strings
Kalevala-sarja (2008)
2222/4231/12/0, strings
KONSERTTOJA:
Violin Concerto No. 2 (1992)
violin solo + 2222 3200 02 1, celesta, strings
Concerto for Piano and Orchestra (1994)
piano solo + 2222/4220/00/0, strings
Piano Concerto No. 2 (2002)
piano solo + 2222/4220/11/0, strings
Andante + Rondo (2004), 13′
for a piano concerto in Mozart’s style
piano solo +1202/2200/10/0, strings
Piano Concerto No. 3 (2004)
piano solo + 2222/4220/11/0, strings
Concerto for Guitar and Orchestra (2005), 22′
solo guitar + 1120/1000/01/0, strings
Chamber Concerto (2007), 4′
Piano Concerto No. 4, for piano and 10 instruments
piano solo + 1111/1000/00/0, strings
Piano Concerto No. 5 (2008)
Springtime
piano solo + 2222/2200/00/0, strings
KAMARIMUSIIKKIA:
Halloween ( 2005), 3’50”
flute, violin, cello and piano
Sekstetto (1986)
oboe, trumpet, horn, violin, cello and piano
Jousikvartetto (1989 (?))
Kvintetto (1992)
flute, clarinet, violin, viola, cello
…te tartutte, jepulis! (1994)
string quartet and piano
Jousikvartetto 2 (1995)
Jousikvartetto 3 (1996)
Kuutti (2002)
flute, bass clarinet, piano, violin, viola and cello
Sonaatti oboelle ja pianolle (2002)
Saxophone Quartet (2003), 11′
Duo for Two Guitars (2004), 14′
Sonata for Bassoon and Piano (2004)
Passacaglia (2005), 10′
violin, viola, cello and organ
Quintet (2005), ca 14′
for flute, clarinet, piano, violin and cello
Sonaatti alttosaksofonille ja pianolle (2005), 16′
Sonata for French Horn and Piano (2005)
SOOLOTEOKSIA:
Chaconne (1981)
violin
Urkubiisi (1983)
organ
Melos (1984)
violin
Melos VI (1987)
flute
Adagio (1988)
violin
Larghetto (1988 (?))
piano
Nocturne (1989)
piano
B-A-C-H (1995), 5′
guitar
10 preludia (1997 (?))
10 Preludes
piano
Preludi (1998)
Prelude
piano
Sonata IV (1999-2000 (?))
piano
Sonata (1999)
piano
Sonata II (1999)
piano
Sonata V (2000)
piano
Sonata VI (2001)
”Mansén sonata”
piano
12 etydiä pianolle (2002)
12 Etudes for Piano
piano
Nocturne (2002)
piano
Variaatioita espanjalaisesta sävelmästä (2002)
Variations on a Spanish theme
piano
Nocturne (2003), 5′
piano
Sonata VII (2003)
piano
Sonatine (2003), 5′
piano
Nocturne V (2004)
piano
Nocturne VI (2004)
piano
Sonata IX (2004), 12′
piano
Sonata VIII (2004), ca 14′
piano
Balladi II (2005), 7′
piano
Balladi pianolle (2005), ca 7′
Ballade for Piano
piano
Chaconne for guitar (2005), 14′
guitar
Sonata for guitar (2005), 23′
guitar
Sonata XI (2005), ca 14′
piano
Balladi III (2006), 8′
piano
Variaatioita laulusta ”Zu Mantua” pianolle (2007), 32′
piano
12 etydiä pianolle (2008)
12 Etudes for Piano
Toinen kirja
piano
4 Pieces for piano (2008)
piano
6 extra variations for guitar (2008)
guitar
Balladi IV (2008)
piano
Nocturne (2008)
piano
Passacaglia (2008)
organ
Prelude for Ballade IV (2008)
piano
Sonatina II (2008)
piano
Tärpättisavotta (2008)
piano
Variations ”Hijos del Pueblo” (2008)
guitar
3 Fuugaa uruille tai pianolle (2009)
organ or piano
Cadenzas for Mozart’s Piano Concertos (2009)
piano
VOKAALI- JA KUOROMUSIIKKIA:
Variaatioita Lennon & McCartneyn teemasta (1984)
Variations on a theme by Lennon & McCartney
mixed choir a cappella
Corona triumphalis (1990)
Kantaatti Helsingin yliopiston valtiotieteellisen tiedekunnan promootioon
mixed choir + 1121/0000/00/0, strings
Laulu oravasta (1998)
vocal solo and piano
Sammakkoperspektiivi (2001 (?))
vocal solo and piano
The simplest questions (2001 (?))
vocal solo
Saarella (2002 (?))
soprano, piano, double bass ad. lib.
Graffiteja ajan rajapinnassa (2003)
baritone and piano
The Long Goodbye (2005)
mixed choir
3 Canons for female voices (2008)
6 female voices
?????????? Syvä hiljaisuus ??????????
Jos olisi kyse jostakin kylähullun tai näennäistaiteellisen neurootikon ns. epäonnisista kyhäelmistä (vaikka kannustaisin kyllä huomioimaan jokaisen), asiaa voisi painaa villaisella. Mutta kun se vähäinenkin mitä olen kuullut, on läpensä musikaalisen ammattisäveltäjän arvokasta työtä.
No. En syvennä (esittämällä kysymyksiä Vakkilaisen kollegoille, etujärjestöille, muusikoille, kapuille, musikologeille, toimittajille, tuottajille, päättäjille, itselleni) ongelmaa enempää vielä, mutta onneksi tämä tuli noteerattua ja sanottua. Säveltäjäystäväni kera pianistiystävänsä käsittääkseni ovat kaivamassa Vakkilaisen pianotuotantoa päivänvaloon: preludeja, nokturneja, etydeitä, balladeja, sonaatteja, konserttoja etc. Itse kuulin jokunen vuosi sitten Kansanradiosta säveltäjän soittamana preludejaan; verevää, traditiokommunikatiiviisia yksilöllisiä äänenpainoja, -kepeyttä.
Eikö jokin vastuunsa tunteva kulttuuritaho – esim. Svenska Kulturfonden – voisi tukea projektia, jossa Ari Vakkilaisen musiikkia tuotaisiin laajasti kuultavaksemme? Orkesterikonsertteja, kamarimusiikkikonsertteja ja näyttävänä päätösnumerona kahden esittämättömän oopperan kantaesitys? Ja Lätäkkö-oopperan uusinta ensi-ilta loppujuhlineen, ilmaiset oluet kaikille! Näyttäisimme mallia kuinka korkeakulttuuria arvostetaan ja hoidetaan – jo taiteilijoiden elinaikanaan.