Etusivu › Foorumit › Jutut › Mielipide: Sibelius-Akatemian rehtorivalinnan tulos pettymys › Vastaa aiheeseen: Mielipide: Sibelius-Akatemian rehtorivalinnan tulos pettymys
Kerettiläinen kysymys: miksi muusikon pitäisi ylipäätään pyrkiä elättämään itsensä solistina tai voittaa merkittäviä kilpailuja?
Yksi esimerkki marginaalimuusikon mainitsemista virtuooseista – vaikkakin venäläinen – lienee viime viikolla HKO:n solistina vieraillut Vadim Repin, kaikkien aikojen nuorin Queen Elisabeth -kilpailun voittaja. En ole ainoa, jonka mielestä Repinin Brahms kuulosti ontolta ja paikoin jopa hutiloidulta. Kaikilla on huonot päivänsä, totta kai. Mutta mielestäni on suhtauduttava kriittisesti kilpailuihin, kansainvälisten tähtien lennättämiseen suomalaisten sinfoniaorkesterien solisteiksi ja pidettävä myös muunlaisen ohjelmiston tai yleisön parissa työskentelevien toimijoiden puolta.
Musiikkiyliopistokaan ei voi tätä sivuuttaa. En usko, että yllä mainittu ”positiivinen kasvuympäristö lahjakkuuden kehittämiselle” syntyy pääaineeseen keskittymisellä. Yksi opintoympäristössä koetuista ongelmista on kohtuuton kilpailumentaliteetti, johon voisi auttaa yhteisöllisempi, avoimempi asenne musisoimiseen. Esimerkiksi orkesteriperiodeissa, joihin ei aina olla valmistauduttu riittävällä keskittyneisyydellä. Tämän sivuaineen hyödyllisyydestä ei kuitenkaan liene erimielisyyttä.
Tässä pari poimintaa Siban strategiasta: tavoitteena on
– kannustaa sekä perinteen säilyttämiseen että uudistumiseen, uteliaisuuteen ja riskinottoon
– kasvattaa suvaitsevaisuutta ja kunnioitusta erilaisia tavoitteita ja ilmaisukeinoja kohtaan
En tietenkään ole eri mieltä siitä, että muusikon tärkein työväline on pitkälle kehittynyt soitto- tai laulutaito. Mutta missä vaiheessa taidot opitaan? Kaija Saariaho sanoi sen kriittisessä puheenvuorossaan mielestäni hyvin: ”Tärkeintä on löytää oma työmetodi, kuinka motivoida itsensä tekemään työtä koko elämä eväillä, jotka saa muutaman vuoden koulutuksessa.”
Ps. Juilliard-artikkelin haastatellut olivat perustutkinto-opiskelijoita. Tohtoriopinnoilla Yhdysvalloissa on toinen funktio kuin täällä: opetusvirkaa havittelevalla on käytännössä oltava jatkotutkinto.