Etusivu › Foorumit › Uutiset › Musiikkialan koulutuksen aloituspaikkoja halutaan vähentää › Vastaa aiheeseen: Musiikkialan koulutuksen aloituspaikkoja halutaan vähentää
”Täytyy kuitenkin muistaa, että klassisen musiikin alalla ammatillista koulutusta annetaan käytännössä jo huomattavasti aiemmin kuin aikuisiällä. Jos aikuisiän ammatillista koulutusta sitten leikataan, pitäisi vastaavasti vahvistaa lasten ja nuorten korkeatasoista harrastustoimintaa.”
Tuosta olen samaa mieltä. Tästä olisi ainakin kolme etua:
1) musiikin parissa puuhaaminen kehittää aivoja. Kuta varhemmin ja korkeammalla tasolla siihen on mahdollisuus, sitä enemmän, sitä suuremmat ovat hyödyt. Tästä hyötyvät niin ihminen itse kuin se yhteiskuntakin, jonka osana hän toimii.
2) korkeatasoisen harrastustoiminnan mukana opitaan asenteita: työmoraalia, tavoitteiden asettamista ja niitä kohti etenemistä sekä sinnikkyyttä. Taas hyötyjinä molemmat, yksilö ja yhteisö.
3) kuta useampi tulevaisuuden päättäjä kokee itse eläneensä mielekkään lapsuuden ja nuoruuden musiikin parissa, sitä mielekkäämpiä lienevät tulevaisuuden päätökset musiikkielämän ja -koulutuksen rahoittamisesta.
Tiettävästi ainakin keski-Euroopan suurissa kaupungeissa oli vielä sata vuotta sitten häkellyttävän taitavia amatöörimuusikkoja ns. ”Bildungsbürgertum”:n joukossa. Tällainen oman tekemisen kautta tapahtuva kulttuuriarvojen palautuminen jokapäiväisen elämän piiriin ei varmaan missään päin maailmaa olisi hullumpi tulevaisuudenvisio.