Charlestonissa Etelä-Carolinassa järjestettävä merkittävä yhdysvaltalainen kulttuurifestivaali Spoleton Festival kestää vielä tämän viikon. Kulttuurijuhlat tarjoavat oopperaa, klassista musiikkia, teatteria ja tanssia. Festivaalin ydinteokseksi The New York Timesin kriitikko James R. Oestreich nimeää Kaija Saariahon monodraaman Émilie, jonka aiheena on valistusfilosofi Voltairen rakastajatar ja kollega Émilie du Châtelet.
Teos esitettiin Yhdysvalloissa ensimmäistä kertaa. Sopraanoroolin lauloi Elizabeth Futral ja festivaalin orkesteria johti John Kennedy. Produktio yhdisti oopperaan nyt myös videoprojektioita, joiden kuva-aiheet liittyivät matematiikan ja tieteen mystiseen maailmaan.
Mono-ooppera kuvaa myöhäisellä iällä raskaaksi tullutta tiedenaista, joka aavistaa kuolemansa lähenevän ja taistelee saadakseen suurprojektinsa, Newtonin Principia Mathematican ranskannoksen valmiiksi. Saariahon vakioyhteistyökumppanin Amin Maaloufin libretto koostuu kahdeksasta kohtauksesta ja keskittyy sisäisen maailmaan kuvaukseen, jossa tieteen ja elämän herättämät intohimot lomittuvat.
Émilie kantaesitettiin Lyonissa viime vuonna. Yhden solistin lyhytkestoinen monodraama on nykyisen kiristyneen taloustilanteen aikoina ollut suosittu laji. Esimerkiksi talousvaikeuksissa kamppailevan New York City Operan tämän kevään ohjelmassa oli kolme mono-oopperaa, John Zornin La Machine de l’être, Schönbergin Erwartung ja Morton Feldmanin Neither. Zornin uuden teoksen solistina lauloi Anu Komsi.