Tuskinpa Aulis Sallinen osasi kuvitella, että hänen 1978 säveltämänsä ooppera Punainen viiva olisi 28 vuotta myöhemmin jopa ajankohtaisempi kuin syntyaikanaan. Jopa niin, että uusintaensi-ilta osui täsmälleen samaan päivään, jolloin sata vuotta sitten suomalaiset vetivät punaiset viivansa. Ja kun seurasi oopperan korpimaisemaan sijoittuvaa tarinaa, ajatukset vaelsivat nykyhetkeen.
Saariahon sellokonsertto valloittaa maailmaa
Kaija Saariahon uusi sellokonsertto on jo nyt kansainvälinen menestys: Bostonin-kantaesityksen ja Suomen-ensiesityksen jälkeen teos on varattu jo parinkymmenen orkesterin ohjelmaan.
Tämä tietää työtä myös solisti Anssi Karttuselle, jolle teos on omistettu.
Helsingin Sanomien Vesa Sirénin arvion mukaan Notes on Light on nimenomaan sellokonsertto, vaikka säveltäjä ei sitä sellaiseksi kutsukaan. Solistilla on yksilön ja orkesterilla yhteisön rooli.
Kerjäläisooppera ottaa kantaa markkinatalouteen
Bertolt Brechtin ja Kurt Weillin musiikkinäytelmä Kerjäläisooppera kantaesitettiin Berliinissä vuonna 1928. Lontoon alamaailmaan sijoittuva musikaali oli myrskyisä menestys. Nyt näytelmä palaa Suomessa ohjelmistoon Helsingin kaupunginteatterissa. Liisa Ryömän uuden suomennoksen ohjaa Kari Heiskanen.
Murray Perahia tekee paluun RSO:n solistiksi
Maailmankuulu pianisti Murray Perahia palaa Radion sinfoniaorkesterin solistiksi viiden vuoden tauon jälkeen. Perahia esiintyy orkesterin 80-vuotisjuhlakauden alussa syyskuussa järjestettävässä konsertissa, jossa hän tulkitsee Beethovenin neljännen pianokonserton. Konsertin johtaa kapellimestari Bruno Weil.
Jorma Hynninen palaa Punaisen viivan päärooliin
Aulis Sallisen ooppera Punainen viiva kertoo suomalaisen demokratian synnystä. Köyhät syrjäseutujen asukkaat saivat käyttää ensimmäisen kerran äänioikeuttaan sata vuotta sitten.