Minun olisi pitänyt lähteä Varsovaan pitämän esitelmää aiheesta Beethoven ja kirjallisuus, mutta minun oli pakko perua. Erittäin ikävää, näin ei saisi tehdä, mutta oli tullut muuta ohjelmaa ja ennen kaikkea puheeni ei valmistunut, koska niukin naukin sain valmiiksi Mikkelin esitelmäni. Minun piti puhua mm. Schumannin Fantasiasta ja sen viimeisen osan musiikista, joka mielestäni on ainoa musiikki, joka vastaa Goethen Faust II:n loppukohtausta. Minun piti tämä yhteys todistaa, ja ottaa myös huomioon Fantasian ensiosan Beethoven-sitaatti An die ferne Geliebte -laulusarjasta. Mutta tämä jäi nyt toiseen kertaan. Varsovan Beethoven festivaali on fantastinen, olen ollut siellä aiemmin, senhän rouva Penderecki siirsi Krakovasta Varsovaan jostain syystä. Ohjelmaan kuuluu aina suurenmoisia konsertteja. Lisäksi minun olisi pitänyt tavata ystäväni ja kollegani Maciej Jablonski ja Mihal Bristiger, jotka ovat perustamassa julkaisusarjaa, jolla on hassu nimi ‘Tarasti Circles’ , tietenkin suuri kunnia, eli joka numeroon aikakauslehdessä tulee osasto, johon saan valita 3-4 artikkelia ‘koulustani’. Quelle honneur!
Pääsiäiskonsertti
Jyväskylä Sinfonian pääsiäiskonsertti on mielenkiintoinen poikkeus pääsiäisajan konserttitarjonnassa. Bachin passioiden sijaan Jyväskylässä kuullaankin Pekka Kostiaisen pääsiäisoratorio ”Triduum Paschale” solisteille, kuorolle ja orkesterille (2000), joka on säveltäjän laajin hengellinen vokaaliteos. Teoksen uusklassisesti sävyttynyt musiikki tuo mieleen Poulencin hengelliset kuoroteokset. Oratorion osina ovat kiirastorstain messu Missa Viridium, pitkänperjantain tapahtumiin liittyvä Passio sekä pääsiäismessu Missa Paschalis.
Teatterit ja orkesterit haluavat eroon tilaaja-tuottajamallista
Suomen teatterit ja orkesterit haluaisivat luopua kunnallisesta tilaaja-tuottajamallista, sillä mallin ei katsota soveltuvan kulttuuripalvelujen tuottamiseen. Mallia arvostellaan liian lyhytjänteiseiseksi ja sen pelätään murentavan taiteellista vapautta.
EMI luopuu netissä jaettavan musiikin kopiosuojauksesta
Brittiläinen levy-yhtiö EMI ilmoittaa, että sen musiikkia myydään internetissä jatkossa ilman kopiosuojausta – joskin suojaamattomat kappaleet maksavat enemmän. Niin sanotulla DRM-suojauksella on tähän mennessä rajoitettu muun muassa kappaleesta otettavien kopioiden määrää.
Musiikin hyväätekeviä vaikutuksia pohditaan Turussa
Koulujen musiikilliselle opetustehtävälle ei anneta riittävästi arvoa tämän päivän yhteiskunnassa. Professori Kimmo Lehtonen Turun yliopistosta katsoo, että musiikin opetusta pidetään usein lähes leikinomaisena harrastuksena.