Amfion pro musica classica

Esa-Pekka Salonen: ”En ole koskaan sulkenut pois mahdollisuutta suomalaisorkesterista”

Los Angelesin filharmonikot jättävä Esa-Pekka Salonen saattaa harkita suomalaisorkesterin johtajuutta joskus tulevaisuudessa. Salonen jättää Los Angelesin filharmonikot pitkän kautensa jälkeen keväällä 2009.

”En ole koskaan sulkenut pois mahdollisuutta suomalaisorkesterista, mutta elämä on toistaiseksi vienyt toiseen suuntaan”, 48-vuotias Salonen kommentoi Helsingin Sanomille puhelinhaastattelussa Los Angelesista käsin myöhään maanantai-iltana Suomen aikaa.

Passiot vetivät Johanneksenkirkon ja Tuomiokirkon täyteen väkeä

Pääsiäisviikon tärkeimmät musiikkitapahtumat pääkaupunkiseudulla ovat J. S. Bachin kahden suuren passion esitykset. Kuten aina ennenkin J. S. Suomen Laulun esittämä Matteus-passio Johanneksenkirkossa ja Cantores Minoreksen Johannes-passio Tuomiokirkossa vetivät kaksi iso kirkkoa täyteen hiljentymistä kaipaavasta kuulijakunnasta. (Hannu-Ilari Lampilan arvion tiivistelmä)

Salonen jättää tehtävänsä Los Angelesin filharmonikkojen johdossa

Los Angelesin filharmonikkojen taiteellinen johtaja ja ylikapellimestari Esa-Pekka Salonen luopuu tehtävästään vuonna 2009 päättyvän kauden jälkeen. Los Angeles Times -lehden mukaan Salonen aikoo keskittyä säveltämiseen.

Pianistien Beethoven-tulkintoja

6.4.

Illalla käymme kylässä Dario Martinellin ja Lina Navickaiten luona Laajasalossa, siis naapurissa. Katsomme heidän kotiteatterissaan elokuvia pianisteista, sillä Lina tutkii eri Beethoven-tulkintoja. Wilhelm Kempf soittaa Myrsky-sonaatin 60-luvulla, hienoa! Äänitys tehty Pariisissa. Kuulimme häntä Salle Pleyelissä 70-luvulla. Muistan mitä Armi Klemetti kertoi Kempfin Suomen vierailuista, he tunsivat hyvin toisensa, Kempfin tapanahan oli improvioida yleisön antamista teemoista. Mutta kerran Pohjanmaalla oli konsertti kirkossa ja siellä plakaatti: Spotta ej på golvet. Tämä jäi pianistin mieleen ja sitä hän toisti tärkeimpänä muistonaan Suomesta vielä kauan.

Sitten katsomme Ivo Pogorelichia, olen kuullut vain juttuja. Aika vaikuttavan narsistista, mutta Bachin Engantilaisen sarjan ensi osan tempo päin honkia mielestäni. Aivan liian hysteerinen, ei ole tempo giusto niin kuin pitäisi. Ottaisi mallia siitä miten Wanda Landowska soittaa Bachin f-molli-konserton nauhalla erään ranskalaisen orkesterin kanssa. Todella vaikuttavaa juuri jykevä tempo! Mutta Scarlatti on parempi. Joku nuori puolalaien Andrzejewski soittaa Beethovenin Diabelli-muunnelmia. Aivan hassua, hän ottaa aivan liian tosissaan, pyrkii jokaisen variaation maksimaaliseen informaatioon ja yllättävyyteen, hänen kannattaisi kuulla miten Charles Rosen soittaa sen, keveästi von Oben niin kuin kuulimme Helsingin yliopiston juhlasalissa toissa vuonna. Mutta lopulta Zoltan Kocsis soittaa Beethovenin viimeisen sonaatin, näkemys on tallella. pianisti on ikkuna säveltäjän maailmaan.

7.4. Kuulen autossa Parsifalia, liikuttavaa, Nyt on pääsiäinen.

Ympärivuotinen kamarimusiikkikonserttisarja Helsinkiin

Kamarimusiikkia ei Suomessa arvosteta samalla tavalla kuin orkesterimusiikkia tai oopperaa. Kuitenkin esimerkiksi pääkaupunkiseudulla järjestetään varsin paljon kamarimusiikkikonsertteja. Nämä ovat usein eri tahojen järjestämiä ja tiedotus on hajanaista; konsertteihin löytääkseen täytyy olla aktiivinen ja ottaa asioista selvää. Jotain siis puuttuu: Onko meillä kamarimusiikkikulttuuria? Voisivatko eri toimijat tehdä enemmän yhteistyötä? Read More →