Amfion pro musica classica

Kampin laulu loisti kuorokilpailussa Itävallassa

Helsinkiläinen kamarikuoro Kampin laulu menestyi erinomaisesti kansainvälisessä Anton Bruckner -kuorokilpailussa. Itävallassa Linzin kaupungissa järjestettyyn suureen kuorokilpailuun ilmoittautui 50 kuoroa, joista 17 hyväksyttiin kilpailuun mukaan.

Sofija Guljakin ykkössija Maj Lind -kilvassa oli ilmiselvä

HS, Samuli Tiikkaja: ”Sofija Guljakin valinta toisen kansainvälisen Maj Lind -kilpailun voittajaksi oli huikaisevan finaaliesityksen jälkeen ilmiselvää. Sergei Rahmaninovin 40-minuuttinen kolmas pianokonsertto vaatii soittajaltaan valtavaa teknistä osaamista ja kykyä pitää yllä intensiteettiä. Tulkinnallaan Guljak osoitti olevansa itselleen läheisimmän ohjelmiston parissa”

Kuoronuoteille ikioma nettikauppa

Kotimaiset musiikkikustantajat ja tekijänoikeusjärjestö Kopiosto avaavat viikonloppuna internetissä kuoronuotteja välittävän Kuorolaulut.fi-palvelun. Kauppa pyrkii myymään nuotteja kohtuuhintaan ja laittamaan tarjolle myös sellaisia, joita ei ole painotuotteina ollut saatavissa pitkään aikaan.

Säveltäjä Perttu Haapasen blogin avaus

Ylen kansainvälisen Maj Lind -pianokilpailun sivut 8.6.2007:

”Katso ja kuuntele voittajan kilpailusuorituksia koko kilpailun ajalta:
Kuuntele Sofya Gulyakin kamarimusiikkifinaalisuoritusta
Radiolähetys käsittelee Sofya Gulyakin suoritusta kamarimusiikkifinaalissa
Katso Sofya Gulyakin välieräsuoritusta
Radiolähetys käsittelee Sofya Gulyakin suoritusta välierissä
Kuuntele Sofya Gulyakin alkueräsuoritusta
Koostelähetys käsittelee Sofya Gulyakin suoritusta alkuerissä”

Juuri päättynyt Maj Lind -pianokilpailu oli ensimmäinen lajissaan, minkä suorituksia seurasin vain minimaalisen vähän. Suomessa on viime vuosina perustettu useita uusia kansainvälisiä kilpailuita kuten Maj Lind -pianokilpailu, viimeksi tuomaroinnin suhteen paljonkin keskustelua herättänyt Sibelius-kapellimestarikilpailu, Uuno Klami -sävellyskilpailu ja Sibelius -laulukilpailu.

Jos itse olisin perustamassa uutta kilpailua syitä siihen voisivat olla esimerkiksi: näkyvyyden hankkiminen itselleen/omalle instituutiolleen/edustamalleen taiteenalalle, uusien tähtien hankkiminen managereille ja edelleen heidän myymisensä yleisölle sekä tätä kautta instituutioiden jatkuvuuden turvaaminen sellaisena kuin ennenkin.

Millään järkevällä tavalla mieleeni ei tule, miksi pelkän taiteen takia perustaisin kilpailun. Tässä mielessä Amfionin sivuilla jäsen Junin siteeraama Helsingin sanomien otsikko on varsin kuvaava: ”Kilpailuun saatiin sittenkin korkeatasoisia nimiä.” Jos olisin kilpailua suunnittelevana kiinnostunut persoonallisista nuorista taiteilijoista tai taiteesta ylipäätään, voisin perustaa ennemminkin kurssin tai workshopin kuin kilpailun.

Suomen musiikkielämän kannalta lisääntyvät kilpailut ovat ehkä yritys pitää yllä klassisen musiikin nopeasti rapautuvaa yhteiskunnallista statusta. Paras tapa saada taiteelle näkyvyyttä tuntuu olevan palkinnon myöntäminen tai kilpailun perustaminen. Kun on kyse Suomen kaltaisesta pieniresurssisesta maasta, en usko tämän olevan hyvä tapa hyödyttää taiteen kenttää.

Tilanne vaikuttaa visiottomalta, mikäli taidemusiikki pystyy perustelemaan olemassaolonsa vain kilpailuiden tai palkintojen kautta. Tällöin ei yleisemmässä mielessä enää olla kovin kaukana Idolsista, varsinkin kun eri musiikkigenrejen samanarvoisuutta korostetaan Sibelius-Akatemiaa myöten minkä ehditään. Varmasti ne ovat samanarvoisia tässäkin asiassa.

Maj Lind -kilpailun voittoon Sofia Guljak

Toinen kansainvälinen Maj Lind -pianokilpailu on päättynyt. Kilpailun 20 000 euron pääpalkinnon voitti venäläinen Sofia Guljak. Suomen Roope Gröndahl tuli toiseksi ja Venäjän Violetta Hatshikian kolmanneksi.