Amfion pro musica classica

Vilnassa

27.10.

Kirjamessut, valtava aivan pyörryttävä kansanjuhla. Täytyy mennä kirjakahvilan haastattelun juuri em Maamme Suomi kirjan johdosta. Kun sitten lähtee kiertämään messuja, lankeaa helposti kiusaukseen – eli ostaa kirjoja – ja koti on muutenkin niin täynnä kirjoja, että kapeat käytävät enää erottavat kohoavia kirjapianoja lattialla. Nyt selviän ostamala vain Ciceron esseiden käännöksen.

16.-18.10

Tällä viikolla olen Vilnassa Baltian maiden musiikintutkijain symposiumissa. Olen käynyt näissä tapaamisissa jo vuodesta 1984 alkaen muistaakseni. Aiemmin ne olivat yksi kanava tuoda kansallista kulttuuria esille ja protestoida, mutta nyt tilanne on muuttunut. Baltian maat ovat kolme eri maata ja tällaiseen symposiumiin lähtö samaa kuin ulkomaille matkustaminen. He kutsuivat jo aiemmin aina ystävällisesti joitain ulkopuolisia lähinnä Suomesta ja Ruotsista. Folke Bohlin oli usein Lundista. itse olin mukana tuolloin ainakin Tallinnassa, Viljandissa, Riian Jurmalassa ja Vilnassa. Oli aina hyvin tunnelmallista.

Muistan vielä talven 1990 Vilnassa. Tankit piirittivät Liettuan parlamenttia ja musiikkitietielijäpresidentti Landsbergis istui sisällä pohtien maansa pelastamista. Odotin häntä koko yön kotiin palaavaksi Säveltäjien liiton talossa jossa hän asui, naapurihuoneistossa jossa asui kapellimestari Donatan Katkus. Soitimme joka tunnin päästä naapuriasuntoon ja kysyimme rouvs Landsbergisiltä joko hänen miehensä oli tullut. Ei ollut. Ja tapaaminen jäi siltä erää.

Nyt edistys on valtavaa Liettuassa… mutta on siinä vielä matkaa Suomeen. Kun etsin pientä kivaa, kodikasta kahvilaa keskustasta jutellakseni ystäväni Rimantas Astrauskasin kanssa huomaan ettei sellaisia ole kaikissa soi räikeä rock-musiikki ja katujen tyyli on kova.

Joka tapauksessa tutustun yhteen aivan viehättävään ihmiseen, kansainvälisen musiikkitieteen seuran puheenjohtajaan, itävaltalaiseen emeritusprofessori Tilman Seebassiin Insbruckista. Ja itse symposium on hienosti järjestetty, aiheena ”Paikka musiikissa”. Suomesta on lisäksi paikalla tohtoriopiskelijamme Aleksi Malmberg, joka tekee väitöskirjaa; hänen gradunsa oli Kulttuuritalon konserttitoiminnasta. Heti tultuani pidämme kokouksen tulevasta Musical Significationin kongressista, joka tulee Vilnaan lokakuussa 2008. Menemme Musiikkiakatemian rehtrein Antanaviciuksen huoneeseen yhdessä Darius Kucinskasin, Dario Martinellin ja Lina Navickaiten kanssa. Musical Signification on projekti, jonka käynnistin jo vuonna 1988 muutamalla kymmenellä hengellä – ja nyt siinä on jäseniä n. 550 kaikkialta maailmasta, eli se on luultavasti maailman ehkä suurin musiikin tutkimuksen projekti. Se on musiikin semiotiikkaa mutta sitä harjoittavat monet ja eri taustoista lähtien. Projektin keskus on yhä Helsingin yliopiston musiikkitieteessä mutta symposiumeja on joka toinen vuosi ja milloin missäkin, kahdesti Pariisissa, kahdesti Suomessa, sitten Roomassa, Bolognassa, Aixissa, Edinburghissa- Nyt on Liettuan vuoro. Teemana on Music: Before and After.

Barenboimille palestiinalaisten kunniakansalaisuus

Argentiinalais-israelilaiselle säveltäjälle ja pianistille Daniel Barenboimille on myönnetty palestiinalaisten kunniakansalaisuus. Barenboim sai tunnustuksen palestiinalaisten ja Lähi-idän rauhan puolesta tekemästään työstä, sanoo palestiinalaiskansanedustaja Mustafa Barghouti uutistoimisto DPA:lle.

Pasi Hyökistä Tapiolan kuoron uusi johtaja

Tapiolan kuoron uudeksi taiteelliseksi johtajaksi on valittu Pasi Hyökki. Hänestä tulee maailmankuulun lapsi- ja nuorisokuoron järjestyksessä kolmas taiteellinen johtaja. Tapiolan kuoro täyttää tänä vuonna 45 vuotta.

Tampereelle suunnitellaan kansainvälistä musiikkikilpaa

Tampereelle suunnitellaan suurta klassisen musiikin kansainvälistä kilpailua. Tampere-talon ohjelmapäällikön Jarmo Hakkaraisen mukaan Tampereella olisi tilaus suurelle musiikkikilpailuille, ja tarjolla on hyvä konserttitalo ja finaalikierrosta varten korkeatasoinen orkesteri. Asiasta kertoi Aamulehti.

Tapiola Sinfonietta juhlii 20-vuotista taivaltaan

Tapiola Sinfonietalla on perjantaina 20-vuotisjuhlakonsertti. Orkesteri on tullut tunnetuksi wieniläisklassisesta ohjelmistostaan ja siitä, että sillä ei ole vakituista taiteellista johtajaa. Taiteellisista linjauksista päättävät muusikot itse. Juhlakonsertissa orkesteria johtaa muun muassa ranskalainen Jean-Jacques Kantorow.