Amfion pro musica classica

New Yorkin filharmonikot Pohjois-Koreaan

Yhdysvaltain vanhin sinfoniaorkesteri kokeilee tiistaina, tepsisikö musiikkidiplomatia Pohjois-Koreaan, jonka ”rakas johtaja” on virallisten tietojen mukaan luonut useita oopperoita.

New Yorkin filharmonikot toivoo, että Dvorakin ja Gershwinin sävelet voisivat sulattaa jään toisiinsa vihamielisesti suhtautuvien maiden väliltä.

Pohjois-Korean eliitti pääsee tiistaina kuulemaan Pjongjangissa konsertin, jossa filharmonikot soittaa muun muassa George Gershwinin kappaleen Amerikkalainen Pariisissa, Dvorakin sinfonian numero 9 ja molempien maiden kansallishymnit.

Konsertteja Pariisissa

7.1.  Meille tulee vieras, musiikinopettaja Anneli Keinänen-Sallinen Kiteeltä. Menemme kentälle vastaan, on aina hauska näyttää  Pariisia sellaiselle, joka näkee tämän ihmeen ensi kertaa. RER-metrossa matkalla keskustaan, taas soittajia, joku venezuelalaisen näköinen säestää harmonikalla ja esittää amerikkalaisia evergreenejä. Yleensä soitto on häiritsevää, etenkin jos tulevat korvan juureen, mutta nyt aurinko paistaa,  esikaupungit vilisevät ikkunasta, on kevättä ilmassa ja  aitoa, huoletonta Pariisin tunnelmaa – Suomen pimeyden jälkeen. Illalla kävelemme Blvd St. Micheliä Notre Dameen, ei ole tullut aikoihin käytyä. Torniin minua ei toki saisikaan. Rue Rivoli täynnä ihmisiä ja autoja, tulee mieleen aika Cité des Artsissa.

8.1. Olen jo etukäteen päättänyt, että tänään menemme kuuntelemaan  iltapäivämatineaa Salle Cortot’hon, ilmoitusta ei tosin ole Pariscopessa mutta otin broshyyrin jo ennen joulua. Blvd Malesherbesilla olisi mukava asua. Täällä oli Jacques Févrierin huoneisto yhdellä välikadulla. Salle Cortot ja Ecole normale de musique, mitä muistoja, Gentilen luokka, Tagliaferron ja Lefeburen musiikin tulkinnan kurssit,  jotka  jatkuivat keskiyöhön saakka. Yleensä näillä matineoilla on aina sama kaava; joku tai joitain nuoria solisteja ja klassista ohjelmaa. Mutta nyt on poikkeus: Marc André soittaa omia teoksiaan  ja kuullaan jopa Pierre Schaefferin nauhamusiikkia. Se on liikaa ainakin neljälle pariskunnalle jotka poistuvat ovet paukkuen. Tällaista pakoa ei tapahdu enää Helsingissä, jossa nykymusiikki on vakiintunut. Mutta osoittaa myös sen, ettei vakiintunutta  konserttikäytäntöä kannata muuttaa ja tarjota yleisön odotusten vastaista musiikkia. Lopuksi kuullaan Andrén, koulun pianonopettajan, sovitus Eläinten karnevaalista ja myös uusi teksti lausutaan. Olisin kyllä mieluummin kuullut  entisen!

Illalla on vuorossa toinen konsertti. Boris Berezovski. Pakko ostaa yksi puuttuva lippu oven suusta, mutta se onkin aivan eturiviin tosin vasemmalle sivulle Theatre Champs Elyseessä. Ensemble orchestral de Paris soittaa John Nelsonin johdolla, ensiksi Haydnia ja sitten  Chopinin konsertot.  Berezovskista minulle kertoi Paul Forsell, mutta  olen häntä kuullut vain videolta Roque d’Antheronin festivaalilta, Lisztiä, virtuoosista ja hikistä. Hän saapuu lavalle, olemus on moukarinheittäjän tai painnonnostajan, mitähän tästä tulee. Mutta yllätys: näin esoteerista aidon  ja kalvakkaan varhaisromanttista Chopinia en ole kuullut. Hänen tekniikkansa on äärettömän rauhallista ja eleetöntä.

Mikä vastakohta: musiikki jonka hän loihtii on hänen lihaksikkaan ja hyvinvoivan kehonsa täydellinen vastakohta. Marcel Proust oli oikeassa! Kun soittaja alkaa soittaa, hän astuu kuin toiseen kehoon. Tämä soitto vakuuttaa minut ehdottomasti, ja seuraavana päivänä menen Fnaciin ostamaan Chopinin  hänen tulkitsemanaan. Ohjelmalehtisessä on hauska haastattelu: Paroles de soliste. Hän kertoo kuinka hänestä tuli pianisti: hän soitti 17-vuotiaana pianoa  taustamusiikiksi erässä Moskovan elokuvateatterissa, kun esityksen jälkeen muuan rouva tuli kiittämään ja tarjosi  jäätelön. ”Silloin huomasin: tämähän kannattaa!” hän kertoo – ja näin hänesträ tuli  muusikko… Hän myös kertoo miten nauttii elämästään. Jos hän konsertin takia pidättyisi menemästä ’ulos’, syömästä lounasta  ja vain lepäilisi ja jännittäisi, ei hänen elämästään tulisi yhtään mitään. Joka tapauksessa olen vakuuttunut, että venäläinen pianokoulu on säilyttänyt 2000-luvulla romanttisen pianotulkinnan tradition. Hänen tekniikkansa on niin subliimia, että hän olisi aikamme Busoni – jos olisi älykkäämpi, esittäisin kuitenkin varauksena.

Kansallisoopperan hallintojohtaja Pekka Kauranen jättää tehtävänsä

Suomen Kansallisoopperan hallintojohtaja Pekka Kauranen on irtisanoutunut toimestaan omasta pyynnöstään. Hänen määräaikainen sopimuksensa olisi jatkunut heinäkuun 2009 loppuun. Kansallisoopperan säätiön hallituksen viime vuonna päättämä uusi johtomalli muutti siinä määrin hallintojohtajan asemaa ja tehtäviä, että Kauranen on katsonut luontevaksi irtisanoutua tehtävästään pääjohtaja Päivi Kärkkäisen päästyä työssään hyvään alkuun.

Pekka Kauranen aloitti hallintojohtajana elokuussa 2002. Hänen vastuullaan ovat olleet talous- ja henkilöstöasiat sekä myynti. Kauranen on toiminut myös Suomen Kansallisoopperan balettioppilaitoksen johtokunnan varapuheenjohtajana. Hänen kaudellaan Kansallisoopperassa käynnistettiin mm. laaja tervehdyttämisohjelma ja toteutettiin päänäyttämön suuri teatteritekninen peruskorjaus.

Arvio: Italialaista lauluperinnettä A:sta Ö:hön

Vuoden ikäisen kulttuuritalo Sandelsin konserttisali on tervetullut lisä pääkaupungin musiikkielämään. Kallionseinämään louhitusta salista on viime kauden aikana muodostunut Helsingin kamarikuoron kotisali. Vaikka on ilahduttavaa nähdä, että vastoinkäymisiä kokenut kuoro alkaa asettua ja sen toiminta vakiintua, uudessa vakiotilassa on omat akustiset ongelmansa.
Read More →

Charles Rosenin luona Pariisissa

6.1. Paluu Pariisiin. Nyt on tuttu osoite, on mukavaa palata rue de la Santélle. Pariisissa on ainakin kaksi tuntia enemmän valoisaa aikaa kuin Suomessa. Illaksi meidät on kutsuttu päivälliselle vanhan ystävämme Charles Rosenin luo. Tämä tapaaminen saatiin lopulta sovittua, hän matkustaa alinomaa pitämässä konsertteja ja esitelmiä. Nyt hän oli tulossa New Yorkista, mutta matkalla seuraavana päivänä Southamptoniin ja sieltä edelleen Torinoon. Italiassa häneen tutustuinkin, nimittäin Latinassa, kaupungissa lähellä Roomaa, lähes ainoassa rumassa italialaisessa kaupungissa (kelpaisi paremmin esimerkiksi rumuudesta Econ uuteen kirjaan Sulla bruttezza kuin Berliini), Mussolinin aikana rakennetussa, tämä tapahtui viitisentoista vuotta sitten. Read More →