Amfion pro musica classica

Karita Mattila palaa Metropolitanin Salomeksi

Sopraano Karita Mattila palaa kiiteltyyn rooliinsa New Yorkin Metropolitan-oopperan Salomena. Richard Straussin oopperassa on tällä kaudella vahva suomalaisväritys. Näytökset johtaa Mikko Franck ja Jokanaanin roolissa nähdään Juha Uusitalo.

Arvio: Mykistävää Haydnia Tapiolassa

Tapiola Sinfonietta on niitä harvoja suomalaisia kamariorkestereita, jotka onnistuvat vaivattomasti muokkaamaan sointinsa milloin barokkiin milloin nykymusiikkiin sopivaksi.Yhdeksi orkesterin tavaramerkiksi ovat muodostuneet konsertit, joissa orkesterin johtajana toimii solisti. Perjantain konsertissa Pekka Kuusisto vastasi sekä solistiosuuksista että orkesterin johtamisesta, ja jo Henry Purcellin Chaconnen ensimmäisistä äänistä päätellen oli ilmiselvää, että yhteistyö on sujunut hyvin. Lyhyt mutta dramaattinen Chaconne esitettiin pitkälti barokkityylikonventioita noudattaen, lähes ilman vibratoa mutta silti laulavalla ja hyvin sähäkällä, kiinteällä fraseerauksella.Joseph Haydnin viimeinen sinfonia, nro 104, on lisänimeltään ’Lontoo-sinfonia’ siitä huolimatta, että Haydn kirjoitti kaikki viimeiset kaksitoista sinfoniaansa Lontoossa – kaupungissa, joka oli 1700-luvun loppupuolella jonkinlainen musiikkimaailman pyhiinvaelluksen kohde. Käsiohjelman mukaan säveltäjä nettosi komeasti sinfoniansa Lontoon kantaesityksestä. Kuinkahan paljon lisää hän olisi tienannut Tapiola Sinfoniettan esityksen jälkeen? Varsinkin sinfonian toinen ja kolmas osa onnistuivat Sinfonietan esityksessä mykistyttävän hyvin. Vaikka myöhäisemmät tyylisuuntaukset edellyttävät vankkaa tekniikkaa ja virtuositeettia, klassisen sinfonian hitaan osan soittaminen puhtaasti, kauniisti ja ryhdikkäästi on ehkä kaikkein vaativinta. Tapiolan muusikot saivat äärimmäisen yksinkertaisen musiikin elämään, hengittämään ja, mikä parasta, yllättämään. Tässä musiikissa Tapiola Sinfonietta on aivan omaa luokkaansa.

Benjamin Brittenin kaksoiskonsertto viululle ja alttoviululle on hieman ongelmallinen tapaus. Britten, itse taitava alttoviulisti, oli saanut opiskeluaikoinaan soolostemmat ja pianopartituurin valmiiksi, mutta ei ikinä orkestroinut teosta. Brittenin oppilas Colin Matthews orkesteroi kaksoiskonserton 1990-luvun puolessa välissä ja se kantaesitettiin Proms-juhlissa vuonna 1997. Orkestrointi toimii hyvin viimeisen osan pitkää, lujaa ja mielestäni liian raskaasti orkestroitua tuttia lukuun ottamatta.

Teos on kuitenkin kummallinen siinä, että kumpikaan soolo-osuus ei oikein missään vaiheessa hahmotu samalla tavalla kuin vaikkapa Mozartin tai Brahmsin kaksoiskonsertoissa. Sellaista melodista ja rakenteellista jäsentelemättömyyttä en osannut odottaa Brittenin kaltaiselta säveltäjältä. Asiaa ei auttanut se, että vaikka molemmat solistit soittivat erittäin hyvin, heillä oli radikaalistikin eroavat näkemykset teoksen tulkinnasta. Spontaanisuus, niin hyvässä kuin pahassa, on näköjään tärkeä elementti Pekka Kuusiston soitossa, mikä ehkä korosti alttoviulisti Atte Kilpeläisen paikoitellen hieman tosikkomaista tulkintaa. Vaikka solistipersoonallisuuksien törmäys teki muuten onnistuneesta esityksestä hieman epätasapainoisen, on ilahduttavaa ja kiitettävää, että nuoret solistit ylipäänsä paneutuvat tällaisiin harvinaisempiin konserttoihin.

Savonlinnan musiikkiakatemia tiedottaa

KESÄN 2008 MESTARIKURSSIT

Viulu-mestarikurssi
30.6.–9.7.
Ana Chumachenco

Jousikvartetti & viulu –mestarikurssi
30.6.–9.7.
Shmuel Ashkenasi

Kamarimusiikin mestarikurssi
30.6.–11.7.
Oscar Lysy, Alexander Baillie, Mark Gothoni & Teemu Kupiainen

Oopperan mestarikurssi
7.–18.7.
Tom Krause & Eija Tolpo

Saksalainen lied & Chanson
26.7.–3.8.
Hartmut Höll & Daniel Fueter

LISÄTIETOJA: www.savonlinnamusicacademy.com

Italialainen tenori Giuseppe di Stefano on kuollut

Italialainen oopperalaulaja Giuseppe di Stefano on kuollut 86 vuoden iässä. Hänet muistetaan hyvin mm. yhteistyöstä Maria Callaksen kanssa sekä rooleistaan italialaisten säveltäjien oopperoissa, kuten Verdin Rigoletossa.

Arvio: Yhden miehen perkussio-orkesteri

Kuva: Stephen Granade

Aikamme kamarimusiikkia on Helsingin ammattikorkeakoulu Stadian nykymusiikkifestivaali, joka järjestetään nyt jo 21. kertaa. Festivaali kunnostautuu omaperäisellä ja kunnianhimoisella ohjelmistolla, jonka suunnitteluun opiskelijat ovat osallistuneet. Tänä vuonna kuullaan ja nähdään muun muassa Louis Andriessenin ja Herman Rechbergerin teoksia, improvisaatiota ja esityksiä, jotka yhdistävät visuaalisia elementtejä, tanssia ja musiikkia. Keskiviikkoiltana tuulahduksen maailmalta toi italialainen Adriano Ambrosini, joka esitti John Cagen (1912-1992) mestarillisen ja ehkä perinteisellä tavalla kauneimman teoksen Sonatas and Interludes preparoidulle pianolle. Termi ”preparoitu piano” on Cagen keksintöä, mutta pianon kieliä on manipuloitu lähes soittimen koko olemassaolon ajan. 1800-luvun alun fortepianoissa saattoi olla viisikin pedaalia, joilla tavallisten kaiku-, una corda- ja sostenutotehojen ohella säädeltiin erilaisia ”äänikertoja”. Suosittuja efektejä olivat cembalon sointia imitoiva kielille laskettava paperiliuska ja ns. turkkilainen äänikerta, jossa pehmustettu vasara löi pianon runkoon isorumpua jäljitellen. Sata vuotta myöhemmin Erik Satie, Maurice Ravel ja Henry Cowell käyttivät muutamassa kappaleessa pienimuotoisia preparointeja pianon soinnin muuttamiseen.

Sonaattien ja interludien piano on käsitelty siten, että joidenkin kielten väliin tai niiden päälle on asetettu ruuveja, muttereita, kumin kappaleita ja muita esineitä. Yksityiskohtaiset ohjeet nimeävät käytettävän materiaalin ja sen sijoituspaikan millimetrin tarkkuudella, joskin soiva lopputulos on flyygelin merkistä ja mallista riippuen aina erilainen. Tämä ennalta-arvaamattomuus oli Cagelle mieleen. Syntyvä äänipaletti ulottuu normaalista pianon soinnista rumpuja, ksylofonia tai gongia muistuttaviin ääniin ja muuttaa myös pianon viritystä paikoin mikrotonaaliseksi.

Keskiviikkona kuullussa sävellyksessä on 16 lyhyttä sonaattia ja neljä välisoittoa. Osa sonaateista on perkussiivisia ja abstrakteja, toisissa taas kuulee sekä perinteistä pianismia asteikkokulkuineen ja sointuineen että kaikuja gamelan-musiikista. Adriano Ambrosini vakuutti niin preparoinnin kuin tulkinnankin osalta. Soitto oli kauttaaltaan sävykästä: viides sonaatti svengasi vastustamattomasti, ja myös hitaat osat pitivät otteessaan. Ambrosini hallitsi vajaan tunnin mittaisen teoksen kokonaismuodon suvereenisti, tosin ajoittain olisin kaivannut hengähdystaukoja osien välillä korostamaan sävellyksen meditatiivista luonnetta.