Suomalainen kulttuuri on Ranskassa esillä tänä keväänä vahvemmin kuin koskaan ennen. Kolmen kuukauden kulttuurikausi polkaistiin käyntiin toden teolla perjantaina Pariisissa missä tanssija-koreografi Tero Saarinen pääsi arvostetun Châtelet-teatterin pääesiintyjäksi.
Konserttiarvioita Amfionissa
Tarjotakseen vaihtelua ja lisätäkseen asiantuntevia uusia näkökulmia pääkaupunkiseudun konserttielämään Amfion alkaa julkaista arvioita mielenkiintoisiksi katsomistaan konserteista. Kuten musiikkikritiikin historiasta kertovassa artikkelissamme todetaan, Suomessa musiikkikritiikin kirjoittelu on 1800-luvun lopun ajoista siirtynyt noin sadan vuoden aikana lähes kokonaan musiikkialan ammattilaisilta (kuten mm. Klemetti, Palmgren, Klami) toimittajille. Amfionissa haluamme kokeilla, miltä arviot voisivat näyttää, jos niitä kirjoittaisivat nykyäänkin musiikin ammattilaiset – nimimerkeillä, niin kuin aiemminkin.
Amfionin arvostelijat ovat musiikkielämässä aktiivisesti toimivia eturivin nuoremman polven säveltäjiä, instrumentalisteja ja laulajia, joiden arvioita voi lukea viikoittain kevätkauden aikana.
Viktoriaanisia partikkeleita
Katson läpi Talescapes-kappaletta, jonka sävelsin Ylioppilaskunnan Laulajien ja Matti Hyökin tilauksesta heidän 125-vuotisjuhliinsa. Lähden perjantaina Suomeen kuuntelemaan lauantaina olevaa kantaesitykstä. Jännittää normaalisti ja kaikki detaljitason asiat korostuvat omissa silmissä. Olin seuraamassa vain yhtä harjoitusta kuukausi sitten, minkä jälkeen on tapahtunut varmasti paljon. Read More →
Helsingin Kamarikuoro ranskankielisen kuoromusiikin parissa
Helsingin Kamarikuoron kevään viimeinen konsertti käy läpi ranskalaista kuoroperinnettä gregoriaanisesta laulusta aina nykypäiviin saakka. Konsertissa kuullaan myös nuorelta kanadalaiselta Matthew Whittallilta tilattu uusi ranskankielinen teos.
Victor Chestopal, piano
Kilpailuissakin menestynyt Victor Chestopal on pitänyt viime vuosina hieman matalampaa profiilia Suomessa. Nyt hän on kuitenkin palannut entiseen opinahjoonsa Sibelius-Akatemiaan suorittamaan taiteellista tohtorintutkintoa. Sen seurauksena helsinkiläisyleisölle tarjoutuu taas mahdollisuus kuulla tätä taitavaa venäläissyntyistä pianistia – ja vieläpä ilmaiseksi.