Amfion pro musica classica

Daniel Barenboimin kirja ”Everything is connected” jakaa mielipiteitä englanninkielisessä lehdistössä

Daniel Barenboimin tuore kirjallinen julkaisu ”Everything is connected” jakaa mielipiteitä kansainvälisessä lehdistössä. Arvostettu, ihailtu ja kritisoitu pianisti ja kapellimestari on tällä vuosituhannella tullut tunnetuksi myös lähi-idän rauhanprosessin edistäjänä. Hänen West-Eastern Divan Orchestransa on tuonut israelilaisia, palestiinalaisia ja syyrialaisia muusikoita yhteen ja kiertueille ympäri maailmaa (viimeksi 14.8. Lontoon Proms-festivaaleilla).

Ja nyt Barenboim on siis myös kirjailija.

The Times -lehden Richard Morrison kehuu Barenboimin kirjaa vakuuttavaksi ja ajatuksia herättäväksi; hänen mukaansa Barenboim osoittaa nyt olevansa myös taitava ja herkkä kirjoittaja:

And now, with this cogent and provocative book, Barenboim shows us that he’s a subtle writer too. For what he offers here is not only the philosophical leitmotiv of his own life – the theme that connects all his diverse activities – but a heartfelt plea for the rest of us to notice what music can teach us about living in harmony with others. At its best, he believes, music-making gives us an “alternative social model where Utopia and practicality join forces”. Lue koko arvostelu tästä

Englantilaisen Guardianin Peter Conrad sen sijaan runttaa kirjan melko selvin sanoin arviossaan ”Where are the good vibrations” eli ”Missä ovat[kaan] hyvät värähtelyt”:

[…] Beyond expressing pious hopes about Utopia, Barenboim has little progress to report. Anecdotes are tediously recycled; the title of his book should have been ’Everything Is Repeated’. An insubstantial volume is filled out with a random sampling of interviews and journalistic articles, which supply inadvertent glimpses of the man behind the missionary.

[…] Coaxed by fawning interviewers, Barenboim discloses an unlovable tendency to self-congratulation. One hack asks if he has achieved his ’personal goals’. ’Yes, oh yes,’ he smugly replies. Another sycophant wonders if the maestro, who began his career as a pianist while still in short pants, feels an affinity with the child prodigy Mozart. He beamingly saunters into the trap: ’In a certain sense, yes.’ Conductors are notoriously tyrannical, so it is no surprise to find Barenboim, in another unguarded daydream, announcing: ’I am Prime Minister of Israel.’ Lue koko arvostelu tästä


Lähteet:

http://entertainment.timesonline.co.uk/tol/arts_and_entertainment/books/article4484569.ece

http://www.guardian.co.uk/books/2008/aug/17/music

Venezuelan musiikki-ihmeen isä uskoo, että musiikilla muutetaan maailmaa

Täpötäysi Finlandia-talo otti maanantai-iltana vastaan Juhlaviikkojen ehkä odotetuimmat vieraat: venezuelalaisen Simón Bolívar -nuoriso-orkesterin ja sitä johtavat Gustavo Dudamelin ja Esa-Pekka Salosen.

Joitakin tunteja aikaisemmin orkesterin isä ja maailman laajimman nuoriso-orkesteriverkoston perustaja José Antonio Abreu oli käynyt mylläämässä Suomen musiikkielämän visioillaan Sibelius-Akatemian seminaarissa.

”Emme poistu ennen kuin saan kaikilta sitoumukset Suomen ja Venezuelan oppilas- ja opettajavaihdosta ja yhteisestä orkesterista, jossa on 500 soittajaa molemmista maista. Voisitteko varmistaa, että Musiikkitaloonne tulee mahtumaan niin iso orkesteri”, Abreu esitti.

Lue alkuperäinen uutinen

Leoš Janá?ek: Kuolleesta talosta, Esa-Pekka Salonen

Tšekkiläinen säveltäjä Leoš Janá?ek (1854-1928) pohti viimeisinä elinvuosinaan elämää ja etsi yksilöiden kohtaloista yleispäteviä piirteitä. Dostojevskin muistelmat tempaisivat hänet mukaansa. Muistelmiin perustuva Kuolleesta talosta jäi säveltäjän viimeiseksi oopperaksi. Janá?ekin musiikki syntyy vahvoista tunteista, joita tasapainottavat moraalinen vakavuus ja taiteellinen rehellisyys. Hän kunnioittaa sekä todellisuuden karkeaa että siloista puolta, elämää ja kuolemaa, syyllisyyttä ja vapautumista.

Fjodor Dostojevski (1821-1881) kuului vallankumoukselliseen ryhmään, ja hänet tuomittiin kuolemaan. Tuomio muuttui viime hetkellä neljän vuoden pakkotyöksi ”kuolleessa talossa”, kuritushuonevankilassa Siperiassa. Romaanissa Muistelmia kuolleesta talosta hän sukeltaa kokemustensa kautta epätoivon läpi inhimillisyyden ytimeen ja löytää sieltä jotakin arvokasta, herkkää ja kaunista.

Arcanto Quartet

Sensaatiomaisen konsertin kaksi vuotta sitten soittanut jousikvartetti palaa Juhlaviikoille. Neljän muusikon rakkaus kamarimusiikkiin yhdistyy tasavertaiseksi ja hienostuneeksi soitoksi. “Ylitti uskaliaimmatkin haaveet” (Helsingin Sanomat).

Esittävän taiteen Medici.tv ehdolla vuoden parhaaksi video-nettisivuksi

Medici.tv on riippumaton nettisivusto, joka jakelee ja lähettää netin kautta esittävää taidetta ja dokumentteja. Medici.tv:n perustajan ja johtajan Hervé Boissièren mukaan nettisivusto saavutti viime vuonna 150 000 uniikkia kävijää lähetyksillään Verbierin musiikkifestivaaleilta. Tänä vuonna luku tulee olemaan hänen mukaansa jopa suurempi. Medici.tv:n lähetykset ovat ilmaisia, kun esimerkiksi Bayreuthin Wagner-juhlien Nürnbergin mestarilaulajien live-lähetyksestä saa maksaa rapeat 49 euroa.

Medici.tv on myös ehdolla vuoden parhaaksi video-nettisivuksi maineikkailla Flashforward-filmifestivaaleilla San Fransiscossa.

Lue lisää Medici.tv:stä:

Artikkeli ”Taking a Dip in The Online Stream” The Washington Postin verkkolehdessä. Artikkelissa tietoa myös Bayreuthin historian ensimmäisestä live-lähetyksestä netissä.

Medici.tv:n nettisivut

Äänestä Medici.tv:tä Flashforward-filmifestivaalin nettivulla (Alin kategoria, ”Video”)