Amfion pro musica classica

Salome Metissä 26.9.

On kulunut kaksi päivää siitä, kun näin Salomen New Yorkin Metropolitan-oopperassa. Suomalaisissa medioissa (hiukan myös täällä rapakon takanakin) velloneen etukäteiskohun vuoksi  minusta tuntuu vaikealta kirjoittaa kokemuksestani. Ensinnäkin myönnän avoimesti, että tämä oli ensimmäinen kerta kun näin Salomen ”livenä”; voinko siis arvioida ohjausta, näytämöllepanoa, laulajia, koreografiaa? Koska kyseessä on päiväkirja, mielestäni voin! Siispä aloitetaan.

Read More →

Kolme Gramophone- palkintoa suomalaisille

Sopraano Anu Komsi sekä Sakari Oramo ja Birminghamin sinfoniaorkesteri ovat saaneet äänilevyteollisuuden Oscareiksi kutsutun Gramophone-palkinnon.

Bassotähti Kim Borgin (1919–2000) Sibelius-levy puolestaan palkittiin historiallisten uudelleenjulkaisujen sarjassa.

Lue alkuperäinen uutinen

Säveltaiteen apurahat jaettiin

Säveltaiteen taiteilija-apurahat on jaettu. Ensi vuonna alkavia apurahoja sai kaikkiaan 41 musiikintekijää. Hakemuksia apurahatoimikunnalle tuli kaikkiaan 268.

Pisimmät, viiden vuoden apurahat, saivat Jukka Gustavson, Mikko Heiniö, Timo Korhonen ja Jukka Perko. Toimikunta myönsi erikseen yhden 4,5-vuotisen apurahan säveltäjä Mangus Lindbergille.

Lue alkuperäinen uutinen

50-vuotiaat musiikkikirjastot suuntaavat nettiin

Suomen yleisten kirjastojen musiikkiosastot täyttävät tänä syksynä 50 vuotta. Musiikkiosastoja alettiin 1950-luvulla kehittää Saksan esimerkin innoittamana. Nyt musiikkikirjastoja on Vaasasta Joensuuhun ja Kotkasta Tornioon. Tulevaisuuden kirjastoista levyt saatetaan ladata suoraan netistä, ja lainaksi saa myös soittimia.

Lue alkuperäinen uutinen

Esa-Pekka Salonen ja Matkailun edistämiskeskus eri linjoilla Suomi-brändin rakentamisessa

Kapellimestari Esa-Pekka Salonen on kieltäytynyt Suomi-kuvaa kohentamaan pyrkivän brändityöryhmän jäsenyydestä. Salonen ei ymmärrä, miten Suomen imagoa voidaan säätää työryhmissä. Esa-Pekka Salonen arvioi, että maita koskevien mielikuvien kontrolloiminen on todennäköisesti täysin mahdotonta.
Read More →